Zbigniew Grycan: Dobrze mi się wiodło, bo przede wszystkim dbałem o jakość swoich produktów [NEXT TIME]

- Ostatnio bardzo droga była śmietana i jest zresztą do dzisiaj. Jeden z moich współpracowników powiedział - "Szefie, może coś tam zmienimy te receptury?". Odpowiedziałem krótko - "Wykręć żarówkę, jak niepotrzebnie się świeci i szukamy kosztów gdzie indziej, ale w recepturach nie będziemy grzebać" - opowiada Zbigniew Grycan.

Zbigniew Grycan - cukiernik, rzemieślnik, biznesmen, założyciel firmy "Grycan - Lody od pokoleń"

Marka "Grycan - Lody od pokoleń" powstała w 2004 roku jako biznes rodzinny. Założycielami są Zbigniew Grycan, jego żona Elżbieta oraz córki Małgorzata (dziś pracująca w firmie i Magda, która swoją przyszłość związała z romanistyką.

Firma ma jedną fabrykę w Majdanie pod Warszawą. Tam powstają wszystkie lody. W ofercie lodziarnio-kawiarni jest 60 smaków lodów, ale w historii marki (od 2004 roku) powstało ich ponad 100. Marka jest liderem rynku lodów familijnych w Polsce, czyli lodów w pudełkach. Wyprzedziła gigantów z zagranicznym kapitałem – Unilevera i Nestle.

Zbigniew Grycan z cukiernictwem związany jest od dzieciństwa. Biznes w tej branży prowadził zarówno jego dziadek jak i ojciec. Pierwszą cukiernię otworzył w Warszawie otworzył w 1970 roku, ale prawdziwy rozkwit biznesu nastąpił dopiero w 1980 roku, kiedy przejął słynną lodziarnię "Zielona Budka" przy ulicy Puławskiej. Przez kolejne lata sukcesywnie rozwijał markę tworząc z niej rozpoznawalny na terenie całego kraju brand. 

Zielona Budka szybko stała się jedną z największych firm w swojej branży, a Grycan konsekwentnie odrzucał propozycje jej sprzedaży. Przyjął je dopiero, kiedy kredyty zaciągnięte na budowę fabryki w Mielcu zaczęły firmie mocno ciążyć.

W 2001 roku Zieloną Budkę kupił fundusz Enterprise Investors. Zbigniew Grycan został przewodniczącym rady nadzorczej spółki i pełnił tę funkcję do 2003 roku.

W cyklu wideo NEXT TIME przedstawiamy ludzi sukcesu, którzy opowiadają, jakie rady napisaliby na karteczce i przykleili na biurku samym sobie sprzed lat. Jakich błędów mogliby dzięki temu uniknąć, co zrobiliby lepiej, czego się nauczyli i teraz mogą podzielić się doświadczeniem z innymi. Dzięki pasjonującym rozmowom dowiadujemy się nie tylko smaczków z ich historii biznesowej, ale także lepiej poznajemy ich jako ludzi. Czasem mówią nam o rzeczach, o których nie powiedzieli nikomu innemu.

Program został zrealizowany w Brain Embassy