Black Friday, czyli Czarny Piątek, to specjalność amerykańskich sprzedawców. Co roku wciągają w wir zakupu... 100 milionów mieszkańców USA.
Ten gigantyczny rynek generuje równie gigantyczne przeceny i okazje. W zagranicznych mediach nie brakuje relacji z często dramatycznych wydarzeń. Amerykańscy klienci potrafią w Czarny Piątek stoczyć prawdziwą bitwę o wymarzony produkt. Nic dziwnego - przeceny, w odróżnieniu od polskich sklepów, sięgają 90 procent.
Czytaj też: Black Friday po polsku. Nie jest tak różowo, jak powinno być.
W wielu amerykańskich miastach pojęcie "zakupowe szaleństwo" staje się faktem. Przed marketami - nie tylko w USA, ale również np. w Afryce i Europie, ustawiają się kolejki osób chcących zrobić zakupy.
A kiedy drzwi zostaną już otwarte fala konsumentów spragnionych okazji Black Friday 2106 wtacza się z impetem do środka.
Klienci nie patyczkują się - kiedy w Czarny Piątek jakiś towar ma naprawdę dobrą cenę znika w ciągu sekund.
Czarny Piątek jest wyzwaniem dla administratorów sklepów. Nagłe wzrost odwiedzin może doprowadzić do awarii - dziś zaliczył ją, podobnie jak dwa lata temu, m.in. brytyjski sklep z elektroniką Currys.
OVH, jeden z europejskich liderów branży hostingowej, wyjaśnił nam, że współeczesna technologia pozwala zminimalizować ryzyko awarii związanych ze swego rodzaju "przeciążeniem".
W tym wyjątkowym dniu sklepy internetowe muszą być przygotowane na obsługę dużo większej liczby klientów. W przypadku brak odpowiedniego przygotowania zwiększone obciążenia sieci z tym związane mogą doprowadzić do spowolnienia lub całkowitego zablokowania działania strony sklepu. Dlatego wiele firm już od dłuższego czasu przygotowywało się do tego wyjątkowego dnia, aby nie stracić klientów i skorzystać z fenomenu Czarnego Piątku.
Awaria sklepu Currys - Black Friday przeciążył serwery Fot. Currys
W tym roku OVH odnotował dużą liczbę zapytań o usługi cloud, które są odpowiedzią na potrzeby sklepów internetowych. Zakup chmury oznacza, że stajemy się właścicielem danej mocy obliczeniowej, którą możemy wykorzystać do realizacji naszych projektów, a nie fizycznych serwerów. Dzięki temu działy IT sklepów internetowych mogą w elastyczny sposób zmniejszać lub zwiększać
wielkość posiadanych zasobów. Standardem rynkowym jest rozliczanie takich usług w modelu godzinowym co jest szczególnie wygodne przy obsłudze jednodniowych promocji takich jak te organizowane z okazji Black Friday.
W Black Friday okazji w amerykańskich sklepach nie brakuje. Oto kilka przykładów:
40-calowy telewizor Samsung 40? (UN40H5003AFXZA) przeceniony z 549,99 dol. na 217.99 dol. 60-calowy telewizor Full HD z serii Samsung 6200 kosztował 1699,99 dol, po przecenie Black Friday zaledwie 577,99 dol. Telewizor Samsung UN55KU6500 55 cali (zakrzywiony) kosztuje 697 dol, zamiast 1199 dol. Przecenione są też komputery - na przykład dotykowy laptop Dell Inspiron 15.6? kosztuje 349, 99 zamiast 499,99.
Amazon - promocja Black Friday Black Friday
W amerykańskim Amazonie przeceny sięgają kilkudziesięciu procent - telewizory są tańsze o ok. 30 procent (np. Samsung UN55KS9000 55-Inch 4K Ultra HD przeceniony z 2299 dol. na 1500 dol. Oszczędność wynosi wręcz ok. 800 dolarów.
Black Friday to pierwszy dzień świątecznego okresu zakupowego Fot. thebalance.com
Czarny Piątek generuje sto milionów dolarów obrotu w amerykańskich sklepach. Dzień ten rozpoczyna świąteczny sezon sprzedaży. Jej wartość wynosi ok. 600-650 mln dol. rocznie.