Black Friday 2016 za granicą - bijatyki, kolejki i wysypujące się kosze. To są oferty!

Robert Kędzierski
W Polsce pojawiło się wiele ofert związanych z Czarnym Piątkiem. Nie da się jednak ukryć, że prawdziwe, gigantyczne wyprzedaże, które pozwalają kupić świetny towar za bezcen są specjalnością zagranicznych sieci. Mamy na to mnóstwo dowodów.

Black Friday, czyli Czarny Piątek, to specjalność amerykańskich sprzedawców. Co roku wciągają w wir zakupu... 100 milionów mieszkańców USA. 

Ten gigantyczny rynek generuje równie gigantyczne przeceny i okazje. W zagranicznych mediach nie brakuje relacji z często dramatycznych wydarzeń. Amerykańscy klienci potrafią w Czarny Piątek stoczyć prawdziwą bitwę o wymarzony produkt. Nic dziwnego - przeceny, w odróżnieniu od polskich sklepów, sięgają 90 procent. 

Czytaj też: Black Friday po polsku. Nie jest tak różowo, jak powinno być. 

Kolejki do kolejek

W wielu amerykańskich miastach pojęcie "zakupowe szaleństwo" staje się faktem. Przed marketami - nie tylko w USA, ale również np. w Afryce i Europie, ustawiają się kolejki osób chcących zrobić zakupy. 

A kiedy drzwi zostaną już otwarte fala konsumentów spragnionych okazji Black Friday 2106 wtacza się z impetem do środka.

 

Klienci nie patyczkują się - kiedy w Czarny Piątek jakiś towar ma naprawdę dobrą cenę znika w ciągu sekund.

Awarie sklepów online - można ich uniknać

Czarny Piątek jest wyzwaniem dla administratorów sklepów. Nagłe wzrost odwiedzin może doprowadzić do awarii - dziś zaliczył ją, podobnie jak dwa lata temu, m.in. brytyjski sklep z elektroniką Currys. 

OVH, jeden z europejskich liderów branży hostingowej, wyjaśnił nam, że współeczesna technologia pozwala zminimalizować ryzyko awarii związanych ze swego rodzaju "przeciążeniem".

W tym wyjątkowym dniu sklepy internetowe muszą być przygotowane na obsługę dużo większej liczby klientów. W przypadku brak odpowiedniego przygotowania zwiększone obciążenia sieci z tym związane mogą doprowadzić do spowolnienia lub całkowitego zablokowania działania strony sklepu. Dlatego wiele firm już od dłuższego czasu przygotowywało się do tego wyjątkowego dnia, aby nie stracić klientów i skorzystać z fenomenu Czarnego Piątku.  

Awaria sklepu Currys - Black Friday przeciążył serweryAwaria sklepu Currys - Black Friday przeciążył serwery Fot. Currys

W tym roku OVH odnotował dużą liczbę zapytań o usługi cloud, które są odpowiedzią na potrzeby sklepów internetowych. Zakup chmury oznacza, że stajemy się właścicielem danej mocy obliczeniowej, którą możemy wykorzystać do realizacji naszych projektów, a nie fizycznych serwerów. Dzięki temu działy IT sklepów internetowych mogą w elastyczny sposób zmniejszać lub zwiększać
wielkość posiadanych zasobów. Standardem rynkowym jest rozliczanie takich usług w modelu godzinowym co jest szczególnie wygodne przy obsłudze jednodniowych promocji takich jak te organizowane z okazji Black Friday.

O co biją się konsumenci?

W Black Friday okazji w amerykańskich sklepach nie brakuje. Oto kilka przykładów: 

40-calowy telewizor Samsung 40? (UN40H5003AFXZA) przeceniony z 549,99 dol. na 217.99 dol. 60-calowy telewizor Full HD z serii Samsung 6200 kosztował 1699,99 dol, po przecenie Black Friday zaledwie 577,99 dol. Telewizor Samsung UN55KU6500 55 cali (zakrzywiony) kosztuje 697 dol, zamiast 1199 dol. Przecenione są też komputery - na przykład dotykowy laptop Dell Inspiron 15.6? kosztuje 349, 99 zamiast 499,99. 

Amazon  - promocja Black FridayAmazon - promocja Black Friday Black Friday

W amerykańskim Amazonie przeceny sięgają kilkudziesięciu procent - telewizory są tańsze o ok. 30 procent (np. Samsung UN55KS9000 55-Inch 4K Ultra HD przeceniony z 2299 dol. na 1500 dol. Oszczędność wynosi wręcz ok. 800 dolarów

Black Friday to pierwszy dzień świątecznego okresu zakupowegoBlack Friday to pierwszy dzień świątecznego okresu zakupowego Fot. thebalance.com

Czarny Piątek generuje sto milionów dolarów obrotu w amerykańskich sklepach. Dzień ten rozpoczyna świąteczny sezon sprzedaży. Jej wartość wynosi ok. 600-650 mln dol. rocznie. 

Więcej o: