Black Friday 2016: nawet 50-proc. zniżki w sklepach?! W szale zakupów nie zapomnij o swoich prawach

Czarny Piątek, czyli znany ze Stanów Zjednoczonych, tradycyjny dzień rozpoczęcia przedświątecznych zakupów, jest już popularny także w Polsce. Warto w związku z tym poznać swoje prawa konsumenckie.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez twórców serwisu z kodami rabatowymi Picodi.com, czarny piątek przyjął się w naszym kraju świetnie. Na promocje ma dziś czekać np. aż 9 milionów internautów. To dla nas wymarzona okazja do zakupów, albowiem cena – wg wszystkich badań - jest dla nas wciąż decydującym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o wyborze towaru.

Przeczytaj też naszą relację na żywo z Czarnego Piątku w polskich sklepach.

Jak nie dać się naciągnąć?

O prawach konsumentów, przy okazji Black Friday, przypomniał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Poniższych kilka zasad warto pamiętać.

Decydując się na zakupy w czarny piątek lub cyberponiedziałek pamiętajmy, że - po pierwsze - jako konsumenci mamy prawo do prawdziwej informacji o wysokości obniżki.

Za niezgodną z prawem, nieuczciwą praktykę rynkową może być uznane organizowanie promocji przez sztuczne podwyższanie ceny wyjściowej i obniżanie jej do poziomu zbliżonego do regularnej. Konsument może sprawdzić, na przykład w internecie, jak dużą zniżkę oferuje sprzedawca i ocenić, czy promocja rzeczywiście jest atrakcyjna.

Mamy też prawo do zakupu towaru w korzystniejszej cenie (jeżeli kwota przy kasie jest wyższa niż na metce czy półce, możemy kupić produkt w niższej cenie) oraz zwrotu zakupów internetowych bez podania przyczyny w ciągu 14 dni.

By to zrobić, wystarczy przekazać sprzedawcy wypełnione oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Sklep ma obowiązek zwrócić nam kwotę, za jaką kupiliśmy towar oraz koszty przesyłki.

Nieco inne zasady obowiązują nas w sklepie stacjonarnym, gdzie to sprzedawca ustala zasady zwrotu towaru i od jego dobrej woli zależy, czy towar możemy oddać.

Oczywiście - nawet w czarny piątek, zawsze, mamy też prawo do reklamacji wadliwego towaru.

Dotyczy to także zakupów w promocji. Jeżeli wykryjemy wadę w towarze, warto złożyć w sklepie reklamację. Jest na to sporo czasu, aż 24 miesiące. Mamy prawo do naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny lub - jeśli wada jest istotna – odstąpienia od umowy. Na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów znajdziemy stosowne formularze.

Miliardy wydane

Przedświąteczny szczyt zakupowy z Black Friday (25 listopada) i Cyber Monday (28 listopada) stanowi bardzo duże wyzwanie logistyczne. Trendy obserwowane dotychczas najsilniej na rynku brytyjskim i amerykańskim.

Według danych zgromadzonych przez firmę ComScore w trakcie ubiegłorocznego Cyber Monday wartość towarów zakupionych w sieci przekroczyła w USA poziom 3,1 mld dolarów – jest to kwota o około 20 proc. wyższa niż w 2014 roku. Podobny trend wzrostowy widoczny był także w Europie. Jak wynika z informacji zebranych przez IMRG, w 2015 roku na terenie Wielkiej Brytanii, w trakcie czterech dni pomiędzy Black Friday i Cyber Monday, e-konsumenci wydali łącznie 3,3 mld funtów – to o ponad 34 proc. więcej niż w 2014 roku.

- Zachowania obserwowane na rynku amerykańskim i brytyjskim w czasie Black Friday i Cyber Monday coraz częściej jednak widoczne są także w innych krajach, w tym również w Polsce. Zwiększająca się w tym czasie wielkość wolumenu towarów dostarczanych do klientów wymaga nie tylko dużej efektywności operacyjnej przedsiębiorstw odpowiedzialnych za obsługę zamówień, ale przede wszystkim elastyczności i właściwego planowania w kontekście lokalizacji centrów magazynowych – tłumaczy Magdalena Szulc, dyrektor Segro na Europę Centralną.

Więcej o: