Przyszłość jest dziś - jak nowoczesny samochód ułatwia życie kierowcy

Wyobraź sobie samochód, który w korkach lub na autostradzie będzie sam zwalniał lub przyspieszał. I taki, który sam bezbłędnie wciśnie się na wąskie miejsce parkingowe. To wszystko już jest - w najnowszych Mercedesach Klasy E i S.

Świat autonomicznej jazdy to nie jest pieśń przyszłości. W seryjnie produkowanych samochodach pojawiają się już rozwiązania dalece wykraczające poza proste pomysły w rodzaju tempomatu. Doskonałym tego przykładem jest system Mercedes-Benz Intelligent Drive instalowany w limuzynach Klasy E i S.

Dzięki niemu samochód może samodzielnie rozpocząć hamowanie, jeżeli na drodze pojawi się przeszkoda. Może też płynnie podążać w mieście lub na autostradzie za wybranym przez kierowcę autem, samodzielnie przy tym pilnując pasa ruchu i łagodnie pokonując zakręty - i to nawet w sytuacji, gdy linie namalowane na jezdni są słabo widoczne lub w ogóle ich nie ma.

A to nadal nie wszystko. Mercedes-Benz Klasy E lub S z systemem Intelligent Drive potrafi również samodzielnie przeprowadzić manewr wyprzedzania - wystarczy, że kierowca włączy kierunkowskaz. System rozpoznaje ponadto znaki drogowe, dzięki czemu dostosowuje prędkość jazdy do ograniczenia panującego na danym odcinku drogi.

No i na koniec - kiedy dojedziemy do celu - auto samo precyzyjnie i ostrożnie zaparkuje. Takie parkowanie odbywa się przez telefon komórkowy.

Rozwinięciem wizji przyszłości według Mercedesa jest z pewnością widoczny na powyższym zdjęciu smart Vision EQ, innowacyjny pojazd koncepcyjny zaprezentowany na targach IAA Frankfurt 2017.

Kilka asystentów spiętych w całość

System Mercedes-Benz Intelligent Drive składa się z co najmniej kilku kluczowych podsystemów - zwanych asystentami.

Jednym z najważniejszych jest aktywny asystent regulacji odległości DISTRONIC PLUS. Utrzymuje on samodzielnie odstęp bezpieczeństwa od poprzedzającego samochodu.

Kierowca uruchamia go dźwignią tempomatu. DISTRONIC działa w zakresie prędkości od 0 do 210 km/h. Asystent w zależności od ruchu samochodu poprzedzającego samoczynnie przyspiesza i hamuje - może też zatrzymać pojazd. Po lekkim naciśnięciu pedału gazu lub pociągnięciu dźwigni tempomatu samochód rusza ponownie, w sprzyjającej sytuacji komunikacyjnej przyspieszając znów do ustawionej prędkości.

Jeśli DISTRONIC PLUS rozpozna konieczność silniejszego hamowania przez kierowcę, emituje przerywany dźwięk ostrzegawczy, a na zintegrowanej tablicy wskaźników pojawia się symbol ostrzegawczy.

DISTRONIC PLUS składa się z dwóch radarowych czujników bliskiego zasięgu, umieszczonych za obudową zderzaka przedniego. Radar dalekiego zasięgu umieszczony za osłoną chłodnicy obejmuje swym działaniem obszar położony dalej.

DISTRONIC PLUS może współpracować z kilkoma innymi podsystemami - wśród nich jest między innymi aktywny asystent układu hamulcowego z funkcją pokonywania skrzyżowań. Rozpoznaje on wolniej poruszające się, zatrzymujące się i stojące pojazdy, a także pojazdy przecinające tor jazdy na skrzyżowaniu, pojazdy na końcu korka drogowego i pieszych w strefie zagrożenia. W razie rozpoznania niebezpieczeństwa system ostrzega kierowcę wizualnie i dźwiękowo. Jeżeli kierowca nie reaguje, aktywny asystent układu hamulcowego samoczynnie wyhamowuje samochód.

Dodatkowym wsparciem dla kierowcy jest też asystent układu kierowniczego z funkcją omijania. Jeżeli kierowca wyraźnym ruchem kierownicy zainicjuje manewr omijania – np. pieszego, otrzyma wsparcie ze strony systemu w postaci dodatkowych momentów kierujących.

Aktywny asystent utrzymania pasa ruchu oraz aktywny asystent martwego punktu wspomagają z kolei kierowcę w sytuacji konieczności zmiany pasa ruchu. Jednostronną ingerencją w układ hamulcowy potrafią one skierować samochód z powrotem na właściwy tor jazdy, co może uratować podróżujących przed kolizją w sytuacji gdy na sąsiednim pasie w tzw. martwym polu akurat znajduje się inny samochód.

DISTRONIC PLUS może też współpracować z aktywnym asystentem ograniczenia prędkości - ustawia on nową prędkość, biorąc pod uwagę dane z systemu nawigacyjnego lub pobierane od asystenta rozpoznawania znaków drogowych.

Parkowanie całkowicie samodzielnie

Mercedes-Benz Klasy S lub E może też całkowicie samodzielnie zaparkować. A wcześniej pomóc kierowcy nawet znaleźć wolne miejsce do zaparkowania. Za to odpowiada kilku asystentów parkowania.

Dzięki nim samochód sam wjedzie do wąskiego garażu lub "przytuli" się do chodnika pomiędzy dwoma stojącymi już innymi samochodami.

Kierowca może wybrać, czy chce obserwować cały manewr z wnętrza auta, czy też stojąc obok pojazdu i nadzorując manewr za pomocą specjalnej aplikacji w smartfonie.

Mercedes może też samodzielnie wyjechać z miejsca postojowego. I znowu może to być garaż lub miejsce parkingowe na ulicy.

Mercedes Klasy SMercedes Klasy S fot. Materiały Partnera

Nocą nie zaśniesz

Kierowanie samochodem - zwłaszcza nocą - ułatwiają również w Mercedesach dodatkowe systemy wykorzystywane również w procedurach częściowo autonomicznej jazdy.

Czynią między innymi bardziej znośną i bezpieczną jazdę nocą. Adaptacyjny asystent świateł drogowych zapewnia stale maksymalny możliwy zasięg świateł reflektorów. Kierowca może skoncentrować się na ruchu drogowym i nie musi zajmować się przełączaniem świateł mijania na drogowe i odwrotnie - system robi to sam.

Ale automatyczne przełączenie świateł to nie wszystko. W Mercedesach Klasy S może też być zainstalowany asystent jazdy nocnej Plus. Jego najważniejszą częścią jest kamera podczerwieni obserwująca drogę przed samochodem. Obraz z niej - odpowiednio przetworzony - jest wyświetlany na tablicy wskaźników. Dzięki temu dużo łatwiej w ciemnościach można dostrzec zwierzę lub człowieka.

Samochód nie pozwoli nam też zasnąć nad kierownicą. Specjalny ATTENTION ASSIST cały czas analizuje zachowanie kierowcy. Kiedy zauważy, że zaczyna ono odbiegać od normy, ostrzega wizualnie i dźwiękowo przed niebezpieczeństwem tzw. "sekundowego snu".

Przyszłość naprawdę już dzisiaj do nas puka.

Chcesz wiedzieć więcej, kliknij TUTAJ.

Więcej o: