Innowacje w ecommerce - nowe usługi i metody sprzedaży

Rynek ecommerce stale się rozwija, a sprzedawcy zażarcie walczą o klientów. Wygrywają ci, którzy dbają nie tylko o jakość produktów, ale i wygodę kupujących.

Co można kupić przez internet? Prawie wszystko


Choć boom na sklepy internetowe zaczął się raptem 20 lat temu, dziś trudno sobie wyobrazić życie bez zakupów online. Bez wychodzenia z domu kupujemy już nie tylko ubrania, elektronikę czy książki - coraz popularniejsze są np. internetowe supermarkety, w których możemy zrobić codzienne zakupy spożywcze i czekać, aż zostaną dostarczone pod nasze drzwi. A wachlarz produktów i usług dostępnych przez internet stale się poszerza.

Już 27 lutego Skoda wprowadziła do Polski platformę online oferująca samochody w leasingu, która będzie dostępna zarówno dla klientów biznesowych, jak i indywidualnych.

Klienci nie będą musieli już wędrować od dealera do dealera. Wystarczy, że zamówią wybrany model auta przez internet, zgłoszą się do jednego z kilkudziesięciu salonów, które obsługuje platforma, podpiszą umowę leasingową i odbiorą kluczyki. Według zapewnień Skody, na nowe auto nie będzie trzeba czekać dłużej niż 2 tygodnie, a w sprzyjających okolicznościach tylko 3-4 dni.

Sztuczna inteligencja


Jeszcze kilka lat temu sztuczna inteligencja kojarzyła się głównie z filmem “Terminator”, a terminy takie jak “uczenie maszynowe” czy “sztuczne sieci neuronowe” znała tylko garstka specjalistów. Dziś zastosowanie AI w biznesie nie dziwi nikogo, a malejące ceny rozwiązań sprawiają, że są one dostępne nawet dla niewielkich przedsiębiorców.

Ale co mają z tego klienci? Zacznijmy od podstaw: gdy mówimy o sztucznej inteligencji w e-commerce, chodzi przeważnie o algorytmy, które potrafią samodzielnie się uczyć - a więc nie tylko gromadzić dane i przetwarzać je według prostych schematów, ale wyciągać z nich wnioski i modyfikować swoje działanie. Taki “mądry” algorytm może na przykład zaobserwować, jakich wyborów dokonują konsumenci w sklepach i na tej podstawie skutecznie polecić nam produkty.

To prosty przykład, ale mechanizmy AI są zdolne do bardziej wyrafinowanych działań. Stale rozwija się m.in. technologia rozpoznawania obrazu. Wyobraźmy sobie, że trafiliśmy w sieci na zdjęcie wnętrza, które zdobi lampa idealnie pasująca do naszego salonu. Ale gdzie ją kupić? Kiedyś, żeby to ustalić,  musielibyśmy wypytywać znajomych i mozolnie sprawdzać oferty sklepów. Dziś wystarczy, że “pokażemy” zdjęcie lampy odpowiedniej wyszukiwarce obrazów, a niemal natychmiast dowiemy się, gdzie sprzedają podobne modele. Z takich rozwiązań korzystają też np. sklepy odzieżowe, które po wgraniu zdjęcia kreacji z wybiegu, podsuną nam sukienki o podobnym fasonie i kolorze.

Wirtualni doradcy coraz bardziej pomocni


Robienie zakupów przez internet rzadko wiąże się z bezpośrednim kontaktem ze sprzedawcą. Choć dla niektórych to zaleta, czasem dobrze jest z kimś porozmawiać o szczegółach oferty albo poprosić o pomoc w rozwiązaniu problemu. Utrzymanie rozbudowanego działu obsługi klienta jest kosztowne, dlatego rozwój wirtualnych doradców jest jednym z ważniejszych obecnie trendów w e-commerce.

Najprostsze rozwiązanie to chatbot, który odpowiada na najczęściej zadawane przez klientów pytania. Ale nowocześni wirtualni doradcy potrafią także pomóc klientowi w wyborze produktu, zaproponować zniżki albo uciąć sobie z nim krótką pogawędkę o pogodzie.

Opisane wcześniej mechanizmy AI znajdują zastosowanie i na tym polu. Samouczące się algorytmy potrafią rozwijać swoje zdolności rozumienia języka, dzięki czemu rozmowy z nimi są coraz bardziej naturalne, a klientom łatwiej dotrzeć do potrzebnych informacji.

Jednych z bardziej zaawansowanych wirtualnych doradców “zatrudnia” Amazon. Mowa tu o nie tylko o słynnej Alexie, ale też np. o Echo Look, cyfrowym styliście, który za pośrednictwem kamery komputerowej dokładnie nas sobie obejrzy, a następnie zaproponuje modne ubrania dopasowane do naszego stylu i sylwetki.

Rozszerzona rzeczywistość


Nawet pomoc osobistego stylisty (żywego czy wirtualnego) nie rozwiązuje jednak głównego problemu, jaki pojawia się przy kupowaniu ubrań przez internet - dopiero po dostarczeniu przesyłki możemy dowiedzieć się, jak na nas leżą. A to często rodzi rozczarowanie i wiąże się z koniecznością odsyłania rzeczy.

Pomocne mogą być tu systemy rzeczywistości rozszerzonej, coraz popularniejsze np. w sprzedaży butów. Jak działają? Wystarczy, że klient włączy kamerę w telefonie, skieruje ją na swoje stopy, a na ekranie zobaczy, jak prezentuje się na nich wybrane przez niego obuwie. Modele butów wyglądają naprawdę realistycznie, obracając stopę, można je obejrzeć ze wszystkich stron.

Rozwiązania, w których na obraz rzeczywistego świata nakłada się cyfrowe modyfikacje, przydają się także przy zakupach związanych z wystrojem wnętrz - przykładowo dzięki aplikacji IKEA możemy obejrzeć, jak meble ze szwedzkiego sklepu będą wyglądały w naszym domu.

Partnerem materiału jest Skoda.