To tylko ciasteczko? Nie, to cała filozofia. Przekonaj się, jak odpowiedzialne podejście do biznesu pomaga dbać o naturę

Konsumenci są coraz bardziej świadomi i zwracają uwagę nie tylko na jakość produktu, ale też na sposób, w jaki został on wytworzony. Szczególne znaczenie ma dla nich to, czy surowce do ich produkcji pozyskano w sposób zrównoważony. Czy troska o naturę i jej bioróżnorodność przy produkcji ulubionych przekąsek na masową skalę jest możliwa? Są firmy, które swoim działaniem udowadniają, że jest to realne. I to już od lat.

Produkcja wszelkiego rodzaju dóbr, w tym żywności, staje się coraz większym wyzwaniem. Nowoczesna technologia i innowacje nie rozwiązują bowiem wszystkich problemów. Zatem w jaki sposób producenci uzyskują harmonię? Potrzebne jest kompleksowe podejście, które uwzględni coraz głębsze zmiany zachodzące w środowisku naturalnym oraz w życiu społecznym. Niezbędna jest zmiana filozofii prowadzenia biznesu i podjęcie działań już na początku łańcucha dostaw.

W przypadku koncernu Mondelez, lidera w branży przekąsek, pierwszym krokiem do przeprowadzenia realnej zmiany było zadbanie o sposób uprawy surowców niezbędnych do produkcji ulubionych przez konsumentów marek. W przypadku ciastek najważniejsze jest to, aby pszenica wykorzystywana do produkcji mąki była uprawiana z poszanowaniem przyrody, jej bogactwa i różnorodności.

Harmony – nowa filozofia w podejściu do biznesu

Ta troska jest uzasadniona, ponieważ to właśnie zboża, będące podstawowym składnikiem przekąsek i ciastek, są szczególnie wrażliwe na zmiany klimatu.

Mondelez, chcąc dostarczać wysokiej jakości produkty, ponad dziesięć lat temu zapoczątkował program Harmony. Jednym z jego głównych celów jest zminimalizowanie szkodliwego wpływu upraw na środowisko naturalne oraz zachowanie lokalnej bioróżnorodności. Dzięki temu rozwiązaniu nawet przy masowej skali upraw można pozyskać surowce w sposób zrównoważony.

Jak Harmony działa w praktyce? Rolnicy, którzy uprawiają zboże w ramach programu, część pola obsiewają kwiatami i roślinami miododajnymi, by zasiedlić mogły je pszczoły, motyle i inne pożyteczne owady. Są one niezbędne dla środowiska naturalnego oraz produktów spożywanych i używanych przez nas na co dzień.

Uprawy prowadzone zgodnie z zasadami programu HarmonyUprawy prowadzone zgodnie z zasadami programu Harmony fot. materiały promocyjne partnera

Plantatorzy rzadziej sięgają też po środki ochrony roślin, na którą owady, ale przecież i ludzie, są wrażliwi. Racjonalnie zużywają wodę, ograniczają produkcję dwutlenku węgla.

To nowe, odpowiedzialne podejście do produkcji żywności, dotyczy też współpracy ze wszystkimi uczestnikami łańcucha dostaw - młynami, spółdzielniami rolniczymi i organizacjami wspierającymi ochronę środowiska.

Od ziarna do gotowego produktu – jak stworzyć ciastko pełne harmonii?

By przekonać się, jak podejście Mondelez do produkcji żywności wygląda w praktyce, zajrzeliśmy za kulisy produkcji kultowych ciastek Delicje. Głównym składnikiem tych łakoci jest wysokiej jakości mąka, pozyskana w ramach programu Harmony. Wraz z innymi surowcami, trafia ona do wielkiego miksera.

Po przygotowaniu ciasta i uformowaniu odpowiednich porcji, przychodzi czas na wypieczenie biszkoptu. Świeże ciastka wymagają jeszcze oznaczenia znanym nam wszystkim napisem "Delicje". Uzyskuje się go używając rozgrzanej formy.

Delicje nie byłyby delicjami bez pysznego nadzienia, czyli galaretki. Jej nałożenie jest nie lada wyzwaniem i wymaga sporego doświadczenia. Początkowo, tak jak w domu, ma ona przecież płynną postać. Jednak dzięki zachowaniu odpowiednich proporcji w dozowaniu, a następnie specjalnym tunelom chłodniczym, galaretka nie rozlewa się i szybko zastyga.

Produkcja ciastek zgodnie z zasadami programu HarmonyProdukcja ciastek zgodnie z zasadami programu Harmony fot. materiały promocyjne partnera

Na koniec ciastka muszą zyskać jeszcze jeden znak rozpoznawczy Delicji. To czekolada, która nie dość, że musi być najwyższej jakości, to jeszcze wymaga specjalnego sposobu chłodzenia. Bez niego na powierzchni utworzyłyby się mało apetyczne przebarwienia.

Gotowe ciastka umieszczane są w opakowaniach, na których coraz bardziej świadomi konsumenci mogą zapoznać się z dokładnym składem ulubionych przekąsek czy też ich wartościami odżywczymi i kalorycznością. Klienci w coraz większym stopniu rozumieją bowiem, że warto wybierać produkty tych firm, które mimo produkcji na ogromną skalę podejmują szereg działań, aby dbać o naturę i jej zasoby, dokonując realnych zmian, by powstrzymać szkodliwe dla środowiska procesy.

Gotowy produkt trafia do klientówGotowy produkt trafia do klientów fot. materiały promocyjne partnera

Realna zmiana – w trosce o środowisko i dobro klientów

Programem Harmony, promującym zrównoważone praktyki rolnicze, objętych jest tysiące upraw, również w Polsce. W zeszłym roku w ramach projektu pozyskano aż 177 tys. ton mąki. Mondelez ma jednak znacznie bardziej ambitne plany. Chce, by w 2022 roku 100 proc. ciastek produkowanych w Unii Europejskiej było wytwarzanych z mąki objętej programem.

– Konsumenci zmieniają swoje codzienne nawyki. Coraz częściej dokładnie czytają etykiety i są coraz bardziej świadomi zagadnień związanych z ochroną środowiska i odpowiedzialnym pozyskiwaniem surowców. Przy sklepowych półkach wybierają marki, które produkowane są z troską o naturę. Inicjatywy związane ze zrównoważonym rozwojem są dla nich ważne. Dlatego w Mondelez stawiamy na przemyślane, systemowe podejście i konsekwentnie, krok po kroku, realizujemy programy takie jak Harmony, które na przestrzeni lat mogą przynieść realną zmianę – mówi Ewa Kosowska, kierownik ds. marketingu kategorii ciastek w Mondelez Polska.

Jak widać, z pozoru zwykłe ciastko jest dziełem całej filozofii i odpowiedzialnego podejścia do natury. Jeśli my zatroszczymy się o nią, ona zatroszczy się o nas, dając zdrowe plony a w efekcie najwyższej jakości bezpieczne produkty.