Klimatyczna apokalipsa za rogiem. Dowiedz się, jak będzie wyglądał świat w 2050 roku. Słuchowisko Storytel otworzy ci oczy

Liczby nie kłamią. Temperatura na świecie rośnie w tempie najszybszym od setek tysięcy lat. Wykresy i słupki przekładają się na konkretne zmiany w naszej rzeczywistości. Eksperci ostrzegają, że za kilka dekad codzienność może być nie do zniesienia. Jak może wyglądać Polska w 2050 roku, jeśli nie zrobimy nic, by powstrzymać dalsze zmiany klimatyczne? W wyjątkowy sposób przedstawia to najnowsze słuchowisko Storytel. "Chłopi 2050, czyli Agronauci w czasach katastrofy klimatycznej" to wizja, która może przerazić. Do tego w gwiazdorskiej obsadzie.

Fakt, że na świecie zachodzą poważne zmiany klimatyczne jest już bezsporny. Z każdym rokiem przybywa doniesień o anomaliach pogodowych, katastrofalnych pożarach, ulewach, powodziach i wiatrach. Eksperci zajmujący się ekologią nie mają wątpliwości: znajdujemy w się w epoce antropocenu, w której to działalność człowieka jest katalizatorem globalnych procesów zachodzących w przyrodzie. Każdy z nas ma wpływ na to, jak będzie wyglądała klimatyczna przyszłość. Czasu jest jednak coraz mniej. Żeby powstrzymać, a może i odwrócić zmiany zachodzące w przyrodzie, trzeba przede wszystkim ograniczyć emisję gazów cieplarnianych. To one, zdaniem naukowców, są bezpośrednią przyczyną ocieplania się klimatu. Najszybszego od setek tysięcy lat.

Jedno z badań opisujących możliwe scenariusze powstało przy współpracy firmy doradczej The Boston Consulting Group oraz Fundacji WWF Polska. W raporcie pt. „2050 Polska dla pokoleń. Wybieramy przyszłość” przedstawiono, jak w ciągu trzech dekad może zmienić się stan klimatu, rzek, Morza Bałtyckiego i różnorodności biologicznej.

Jak może wyglądać klimatyczny obraz Polski w 2050 roku? Z analiz ekspertów wynika, że klimatyczna apokalipsa dosłownie czyha za rogiem. Dowiadujemy się, że Polska emituje trzykrotnie więcej gazów cieplarnianych w relacji do PKB niż wynosi średnia unijna. Co ważniejsze, na drodze do odwrócenia wysokiej emisji dwutlenku węgla jesteśmy niemal w punkcie wyjścia. Co te liczby oznaczają w praktyce? Już dziś jedna z nich jest poważnym sygnałem ostrzegawczym: straty spowodowane anomaliami pogodowymi wynoszą w Polsce 9 mld zł rocznie. Emisja dwutlenku węgla zmienia klimat i uderza w rolnictwo.

Babi skwar, mat. partneraBabi skwar, mat. partnera 

Storytel przekłada język wykresów na słuchowisko, które niejednemu otworzy oczy

Liczby i wykresy nie wszystkim przemawiają do wyobraźni. Pojawił się więc pomysł, by raport WWF stał się inspiracją dla wyjątkowego projektu. Ambitnego zadania podjęła się platforma Storytel, która stworzyła słuchowisko „Chłopi 2050, czyli Agronauci w czasach katastrofy klimatycznej”. Tytuł nieprzypadkowo nawiązuję do reymontowskiej epopei.  Cezary Zbierzchowski w swoim tekście nakreślił realistyczny obraz naszej przyszłości.  Przedstawił świat, w którym znane z lektury szkolnej Lipce są już wyludnione z powodu suszy. Wieś roku 2050 to wszechobecne drony, egzoszkielety i hangary, w których hoduje się cytrusy. Świat, w którym woda, nawet ta z klimatyzatorów, musi być poddawana retencji.

Fabuła „Chłopów 2050” podąża tropem Antka Wiśniewskiego – gospodarza doświadczonego osobistą tragedią – a także jego sąsiadów ze wsi Lipce, z jednej strony zmagających się z zabójczą pogodą, z drugiej z deweloperem Dziedzicem. Dzięki słuchowisku możemy wyobrazić sobie krajobraz, w którym przyroda staje się wrogiem, a dzisiejsza tragiczna wizja klimatycznej katastrofy codziennością. Z czym będą musieli zmagać się rolnicy przyszłości? Nie tylko z niszczycielskimi żywiołami, które potrafią dosłownie miażdżyć kości, ale i żyjącymi po sąsiedzku przybyszami z rejonów, które – dosłownie i w przenośni – zostały pochłonięte przez ogień.

mat. partneramat. partnera 

Gwiazdorska obsada i ważne przesłanie

Słuchowisko zostało zrealizowane ze znanym dla Storytel rozmachem. W projekcie wzięli udział wybitni aktorzy, m.in. Marcin Dorociński, odtwarzający rolę Antka. To aktor o dużej wrażliwości ekologicznej, który od lat zwraca uwagę na potrzebę dbania o naszą planetę. W wyjątkowym nagraniu usłyszymy gwiazdy, którym temat ekologii i dbania o środowisko nie jest obojętny – wśród nich Magdalenę Popławską, Zofię Zborowską, Bartłomieja Topę czy Mariana Dziędziela.  Nie zabraknie też znanych dziennikarzy i osobowości telewizyjnych.

–  Ten projekt był dla mnie niezwykłym wyzwaniem. Moim zadaniem było połączenie informacji z raportu naukowego WWF w warstwie merytorycznej z materiałem literackim, klasykiem literatury – ‘Chłopami’ Reymonta.– mówi Cezary Zbierzchowski, autor tekstu. –  Słuchowisko Storytel, w którym opisuję poważne zmiany klimatyczne, takie jak nieznośnie upały, susze, pożary, potężne gradobicia, opady monsunowego deszczu czy zjawiska towarzyszące, jak wymieranie zwierząt i plagi chorób egzotycznych, to nie jest wytwór wyobraźni, ale wiedza naukowa, z której nie zdawałem sobie do końca sprawy. Ten projekt pozwolił mi poszerzyć horyzonty i sprawił, że jestem jeszcze bardziej przestraszony tym, co dzieje się z naszym klimatem – dodaje.

Z kolei Marcin Dorociński zaznacza, że najważniejsze jest „docieranie do innych, zwiększanie świadomości”, dlatego każda forma przekazu ma olbrzymią wartość.

Zobacz wideo

Czas na działanie się kończy

Polska energetyka jest uzależniona od najbardziej emisyjnego źródła energii – węgla kamiennego. 82 proc. gazów cieplarnianych emitowanych w Polsce bierze się ze spalania paliw – głównie w sektorze elektroenergetycznym i ciepłowniczym. Swój udział mają tu też transport i gospodarstwa domowe.

- Jak więc uratować świat? Musimy zdać sobie sprawę, że nie my tu jesteśmy najważniejsi. Że jesteśmy tu po coś, ale na pewno nie, by brać i wykorzystywać bez umiaru wszystko, co dostaliśmy od natury. Mamy jeden dom, jedną planetę i bez niej nie będzie nas. Tymczasem obecnie żyjemy tak, żeby zaspokoić nasze potrzeby, musielibyśmy mieć… 1,7 planety! To oznacza, że żyjemy na kredyt. I to taki, który przyjdzie nam spłacać z olbrzymimi odsetkami. – mówi we wstępie do słuchowiska "Chłopi 2050" Areta Szpura.

Scenariusz przedstawiony w słuchowisku ma spore szansę na to, by się ziścił. Tylko od naszego zaangażowania zależy, czy unikniemy apokalipsy. Posłuchaj i daj z siebie wszystko >>

Projekt słuchowiska oraz towarzysząca mu kampania powstały w Storytel we współpracy z agencją McCannWorldgroup oraz Mastercard Polska. Partnerem medialnym projektu jest portal Gazeta.pl.