Jak nauczyć mamę albo babcię bankowania z domu? 5 zasad

Stan epidemii i związane z nią konsekwencje - ograniczanie wyjść z domu oraz ograniczenia w dostępie do niektórych miejsc i usług - wbrew pozorom można to pożytecznie wykorzystać i spróbować przeprowadzić w swoim życiu i finansach cyfrową rewolucję. Wielka tu jednak rola osób bardziej obytych w technologicznym świecie - bycia dobrym przewodnikiem po nim dla naszych rodziców czy dziadków.

Oczywiście każdy moment jest dobry, ale pokazać możliwości zdalnego załatwiania wielu codziennych spraw starszym i mniej obytym z technologicznym światem członkom rodziny - mamie, tacie, babci, dziadkowi czy cioci. A także oczywiście spróbować nauczyć ich poruszania się po tym cyfrowym świecie.

Wydaje się jednak, że wbrew pozorom stan epidemii do takiej nauki nadaje się szczególnie. Po pierwsze, to właśnie starsze osoby, często z innymi schorzeniami, powinny być obecnie najbardziej chronione. Co za tym idzie, nie powinny wychodzić z domów bez wyraźnej potrzeby. Tym bardziej, że wielu wizyt, np. na poczcie albo w oddziale banku w celu opłacenia rachunków, w urzędzie czy nawet w sklepie, można uniknąć. To wszystko uda się załatwić drogą internetową.

Po drugie, epidemia to dla części dzieci czy wnuków często dodatkowe zasoby czasu, więc można spróbować wykorzystać go na nauczenie swojej mamy czy babci cyfrowej rzeczywistości, w tym m.in. korzystania z podstawowych funkcjonalności systemów bankowości internetowej.

Jak to zrobić? Przygotowaliśmy pięć zasad, którymi warto się kierować.

1. Nic na siłę, czyli zachęcaj, a nie przymuszaj

Pokaż swojej mamie czy babci na swoim przykładzie, jak zdalne usługi ułatwiają Ci życie. W miarę możliwości zrób to jak najbardziej obrazowo, czyli np. nie ograniczaj się tylko do powiedzenia "A ja mogę zrobić przelew przez internet w kilka sekund", ale pokaż, że rzeczywiście to raptem parę kliknięć. Jeśli chcesz, możesz wręcz pokazać, że taki przelew może iść dosłownie sekundy - czyli np. przelej pieniądze na swoje inne konto albo na rachunek innego domownika i pokaż, że środki już doszły. Szczególny efekt może zrobić np. przelew na numer telefonu - tym bardziej, że jest on o tyle wygodny, że w takiej sytuacji nie jest potrzebny długi, 26-cyfrowy numer bankowy odbiorcy.

Pokaż, że takich dosłownie kilka kliknięć w systemie bankowości internetowej (czy aplikacji mobilnej) wystarczy, aby zapłacić rachunki np. za prąd, gaz czynsz czy telewizję i internet.

Ale przelewy to tylko jeden z przykładów. Przedstaw różne inne możliwości, jakie daje internet. Co to może być? Ot, np. zakupy w sklepach internetowych, zamawianie posiłków na dowóz, załatwianie spraw urzędowych online, e-recepta, możliwość prowadzenia wideorozmów z dziećmi czy wnukami, możliwość kontaktu ze znajomymi w mediach społecznościowych itd.

Słowem - pokaż, jak szerokie spektrum możliwości daje internet, bankowość internetowa i mobilna, media społecznościowe, aplikacje itd. Znów - nie tylko opowiadaj o tym, ale również pokaż to! Czyli na przykładzie wideorozmów, ustaw jedno urządzenie przed swoim bliskim, z drugim idź do innego pokoju i pokaż, że możecie swobodnie rozmawiać świetnie się słysząc i widząc!

I najważniejsze - niech z tej palety możliwości, którą przedstawisz mamie czy babci, to ona wybierze to, co jej się najbardziej podoba i przyda. Wiadomo, początki będą pewnie trudne, więc nie stawiaj przed bliską osobą warunków, że musi się koniecznie nauczyć np. robienia zakupów w internecie. Możesz ją tym tylko zniechęcić. Niech zacznie swoją przygodę z cyfrowym światem od tego miejsca, które to ona wybierze. Jeśli złapie "internetowego bakcyla", z pewnością będzie chciała z czasem poszerzać swoje umiejętności. A więc - zachęcaj, kibicuj, ale nie zmuszaj!

2. Cierpliwość i gotowość!

Oczywiście, byłoby cudownie, gdyby mama czy babcia zainteresowała się wszystkim, co jej pokażemy. Ale nawet jeśli nauczymy ją na początek tylko np. robić przelewy, to już będzie coś! Nie zapomnij pochwalić jej, że nabyła nową wiedzę!

A Ty po prostu wykazuj się cierpliwością. Pokazuj wszystkie kroki danego rozwiązania czy usługi krok po kroku. Nie irytuj się pytaniami. Niektóre z nich z pewnością będą wydawać ci się zaskakujące. Ale odpowiadaj cierpliwie i rzeczowo. Niech starsza osoba pod twoim bacznym okiem przećwiczy wszystko sama kilka razy.

Oczywiście zaoferuj też swoją gotowość do pomocy w każdej chwili. I nie denerwuj się, gdy mama czy babcia z tej możliwości będzie korzystała. Wiadomo, czasem piąty telefon od mamy z pytaniem co trzeba kliknąć albo co oznacza jakiś komunikat na ekranie może być irytujący. Ale schowaj emocje do kieszeni i po prostu pomóż.

3. Nie wyręczaj

W którymś momencie, szczególnie gdy nauka nowych technologii nie będzie szła mamie czy babci jak po maśle, może u nich pojawić się złość i wycofanie. Możesz spotkać się np. z argumentem "skoro to takie proste i szybkie, to może Ty to zrób”.

Bądź stanowczy. Zaoferuj, że możesz wszystko wytłumaczyć jeszcze raz. Powiedz, że zawsze jesteś gotowy do pomocy. Zapewnij, że możesz sprawdzać raz na jakiś czas, czy faktycznie wszystkie przelewy są wykonane w terminie i elektrownia na pewno nie odetnie zaraz prądu.

Ale jednocześnie postaraj się przekonać mamę czy babcię, że trening czyni mistrza oraz że ta nauka naprawdę jest warta trudów.

4. Bezpieczeństwo, czyli internet pod kontrolą

Pokazanie gamy możliwości, jakie daje internet, bankowość internetowa itd., oraz nauka i zachęcanie do korzystania z nich to jedno. Ale pamiętaj, że starsza osoba - jako, że siłą rzeczy jest mniej obyta w cyfrowym świecie - może być łatwym celem dla oszustów.

Dlatego w miarę możliwości przygotuj bezpieczne "środowisko" działania w internecie. Co to znaczy? Przede wszystkim, na komputerze, tablecie czy smartfonie, z którego będzie korzystał twój bliski, zainstaluj program antywirusowy. Raz na jakiś czas zaktualizuj go i przeskanuj sprzęt w poszukiwaniu potencjalnych zagrożeń.

Poza tym uświadom, jakie są podstawowe zasady bezpiecznego korzystania z internetu i bankowości internetowej. Dla ciebie pewnie to, żeby nie klikać w podejrzane linki z e-maili czy SMS-ów jest jasne, ale dla osób początkujących z bankowością internetową nie musi to być oczywistość.

Zatem powiedz swoim bliskim m.in., aby:

  • nie klikali w żadne linki w e-mailach czy SMS-ach rzekomo od banku

  • uważali na podejrzane załączniki do e-maili. Jeśli dostaną e-mail czy SMS-a np. rzekomo z plikiem z aplikacją mobilną, niech zignorują wiadomość albo zgłoszą to na infolinii banku

  • z rezerwą podchodzili do wszelkich "dziwnych" SMS-ów czy wiadomości w komunikatorach internetowych. Cyberprzestępcy mają różne metody, np. wysyłają SMS-y rzekomo od firmy kurierskiej z informacją, że należy dopłacić złotówkę, aby jakaś paczka dotarła. Po kliknięciu w dołączony link można zostać przekierowanym do fałszywej strony, imitującej prawdziwy system bankowości internetowej danego banku.

  • nikomu nie podawali swojego loginu i hasła do e-bankowości. Pracownik banku w e-mailu czy telefonicznie NIGDY o to nie poprosi

  • zwracali uwagę na elementy strony do logowania się w bankowości internetowej. Jeśli nagle sposób logowania jest inny niż zwykle (np. należy wpisać całe hasło, a nie tylko niektóre znaki jak dotychczas), to jest to oszustwo. Inne podejrzane cechy strony to np. brak kłódki (zwykle w banku adresu strony) czy liter "https" na początku adresu strony.

  • jeśli ściągają aplikacje na telefon, niech robią to tylko z autoryzowanych serwisów App Store, Google Play).

  • robili zakupy w internecie tylko w znanych sklepach albo takich, które mają jednoznacznie dobrą, ugruntowaną opinię. Czasem przestępcy tworzą fałszywe strony z wyjątkowo atrakcyjnymi ofertami, ale chodzi w nich tylko o wyłudzenie pieniędzy lub danych do systemu bankowości internetowej.

Możesz też rozważyć ustalenie maksymalnych dziennych limitów transakcji w internecie dla swojej mamy czy babci albo pokazać, jak go zmienić.

Jasno powiedz starszej osobie, że szczególnie w kwestiach bezpieczeństwa nie powinna się krygować i jeśli czegoś nie jest pewna albo coś ją dziwi, powinna natychmiast zadzwonić do ciebie albo na infolinię banku. Zdecydowanie lepiej jest niepotrzebnie wszcząć alarm niż popełnić kosztowny błąd.

5. Zadbaj o odpowiedni sprzęt

Tym, co może zniechęcić starszą osobę, może być nieodpowiedni sprzęt. Zadbaj o to, aby starsze osoby czuły się komfortowo z danym urządzeniem. Przykładowo - na tablecie ekran i przyciski są większe niż na smartfonie, więc to tablet może być dla nich bardziej odpowiednim gadżetem.

Nawet, jeśli oddajesz mamie czy babci swój stary komputer czy telefon - niech nie będzie to totalny gruchot zacinający się co pięć minut. Sprzęt, na którym nie można polegać, na pewno nie zachęci starszej osoby do poznawania zakamarków cyfrowego świata.

Zadbaj, żeby w miarę możliwości na urządzeniu nie wyświetlały się żadne niepotrzebne komunikaty - którymi my się nie przejmujemy, a które mogą zaskoczyć dojrzałą osobę. Chodzi np. o aktualizacje jakichś gier, komunikaty systemowe, powiadomienia push z serwisów internetowych, korespondencja z komunikatorów internetowych.

Dołącz do akcji ING #zdalnidopomocy i pomóż bliskim oswoić bankowość internetową i świat online. Wejdź na stronę internetową i sprawdź, jak możesz pomóc.

Więcej o: