Dla nich liczy się nie tylko komfort klientów, ale i dobro planety. Poznaj pięć zasad filozofii Eco Aware

Firmy, które czują się odpowiedzialne za ochronę środowiska, samodzielnie wprowadzają nowe standardy produkcji. Dzięki temu powstają towary bardziej przyjazne planecie - trwalsze, wytwarzane przy mniejszym zużyciu energii i wody. W Polsce do liderów tego typu rozwiązań można z pewnością zaliczyć LPP. Wkrótce połowa kolekcji Reserved, flagowego brandu tej polskiej firmy odzieżowej, będzie bowiem oznaczona metką Eco Aware. Komfort klientów może iść w parze z dobrem planety.

Ostatnie dziesięciolecia upłynęły pod znakiem intensywnego rozwoju gospodarczego. Cywilizacyjny postęp czasami odbywał się jednak bez odpowiedniego podejścia do kwestii ekologicznych. To sprowadziło na nas kłopoty – produkcja różnego rodzaju dóbr zbyt długo wiązała się ze zwiększoną emisją dwutlenku węgla, przez który nasza planeta się przegrzewa. 

Europa chce neutralności klimatycznej do 2050 roku. LPP też zmierza w tym kierunku

Unia Europejska postanowiła działać. Przyjęła plan, zgodnie z którym dwutlenek węgla ma być w maksymalny sposób eliminowany ze wszelkich procesów produkcyjnych. Zdaniem naukowców, neutralność klimatyczna, którą kontynent ma osiągnąć w roku 2050, będzie miała zbawienny wpływ na naszą planetę i powstrzyma częste występowanie groźnych zjawisk. 

Firmy, dla których troska o środowisko naturalne jest szczególnie istotna, wiedzą o tym i same wdrażają rozwiązania, które mają pomóc środowisku naturalnemu. W Polsce jedną z takich organizacji, która kwestie ochrony przyrody traktuje ze szczególną uwagą, jest polska firma rodzinna LPP. Właściciel marek Reseverd, House, Mohito, Cropp i Sinsay emisję gazów cieplarnianych o 15 proc. chce ograniczyć szybko – już do roku 2025. To tylko jedno z wielu działań spółki w duchu eko. 

Mniejsze zużycie energii, wody, szkodliwych substancji. Cel LPP

W 2019 roku firma przyjęła strategię "For People For Our Planet". Opiera się ona na czterech założeniach: projektowanie i produkcja bardziej przyjazna środowisku, ograniczenie zużycia tworzyw sztucznych, wprowadzanie ekologicznych produktów i rozwiązań oraz zwiększanie chemicznego bezpieczeństwa produktów. 

W tym samym czasie polska firma odzieżowa planuje też w pełni wyeliminować plastikowe opakowania niepodlegające obiegowi zamkniętemu z sieci sprzedaży i łańcucha dostaw. 

Działania bardzo szybko przyniosły konkretne efekty. Zużycie plastiku spadło o 250 ton, znacząco wzrosła liczba ubrań poddawanych recyclingowi – zużytą odzież można bowiem oddać w wielu salonach.  

Jako polska firma rodzinna umożliwiamy klientom nie tylko zakup produktów Eco Aware, ale i dajemy pomysł na to, co zrobić z używanymi rzeczami. Łączymy do tego zmniejszanie oddziaływania na środowisko poprzez powtórne użycie produktów i pomaganie potrzebującym. Dwa lata temu w wybranych salonach Reserved, a rok później również w House i Mohito  zainicjowaliśmy bowiem zbiórkę odzieży używanej. W specjalnie oznaczonych pojemnikach przy kasach klienci mogą zostawić ubrania dowolnej marki, które następnie trafiają do osób w trudnej sytuacji życiowej za pośrednictwem Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta – mówi Anna Miazga, Ekspertka ds. Zrównoważonego Rozwoju w LPP. 

Pojemniki na używaną odzież rozlokowane są w 50 salonach Reserved, House i Mohito w 21 miastach na terenie całego kraju, jednak w 2023 roku będą już we wszystkich sklepach tej polskiej firmy odzieżowej. 

Kolekcja ubrań Joyful #EcoAwareKolekcja ubrań Joyful #EcoAware Materiał promocyjny

Eco Aware – co druga rzecz w sklepie będzie wkrótce eko 

Największym sukcesem LPP jest jednak udany rozwój produktów sygnowanych oznaczeniem Eco Aware. To efekt trzech lat pracy nad strategią zrównoważonego rozwoju. 

Już co szósta rzecz w kolekcji Reserved powstała w sposób bardziej zrównoważony dla środowiska. Produkty te w 100 proc. pochodzą z materiałów organicznych lub pochodzących z recyclingu. W 2025 roku połowa kolekcji Reserved ma być produkowana w tym ekologicznym standardzie.  

Zwiększamy udział linii Eco Aware w naszych kolekcjach także dlatego, że chcemy, żeby produkty bardziej eko były dostępne dla jak najszerszej grupy osób i w przystępnych cenach. W tych kolekcjach proponujemy uniwersalne, ponadczasowe modele wykonane z najtrwalszych materiałów, dzięki temu posłużą dłużej – zaznacza ekspertka. 

W jaki sposób rozpoznać produkty Eco Aware w sklepie? – Wszystkie towary z tej linii są oznaczone charakterystyczną zieloną metką. Na każdej z nich znajduje się informacja o tym, jak powstał dany produkt – czy podczas jego produkcji wykorzystaliśmy materiał przyjazny środowisku, technologię produkcji ograniczającą zużycie wody, energii. Wszystkie materiały stosowane w kolekcjach Eco Aware posiadają certyfikat niezależnej organizacji albo są kupowane od dostawcy, który jest właścicielem technologii przyjaznych środowisku – informuje Anna Miazga.

Tkaniny służące do produkcji odzieży Eco Aware pochodzą z wielu proekologicznych źródeł – odpadów produkcyjnych, butelek, celulozy drzewnej wyprodukowanej w obiegu zamkniętym. 

Wszystkie towary z linii są oznaczone zieloną metkąWszystkie towary z linii są oznaczone zieloną metką Materiał promocyjny

Oszczędzanie energii priorytetem w biurach firmy

Na ograniczeniu szkodliwych gazów się jednak nie kończy. LPP zlecając produkcję stopniowo minimalizuje zużycie wody i energii, co jest największym wyzwaniem dla branży.  

Stawiamy na poprawę efektywności energetycznej i zakup mniej emisyjnej energii elektrycznej, pochodzącej z odnawialnych źródeł. W oszczędnym zarządzaniu energią i wodą we wszystkich salonach naszej firmy pomaga nam stosowanie innowacji technologicznych, jak np. energooszczędne ekrany i inteligentne sterowanie ścianami wideo, progresywny system oświetlenia LED czy nowoczesna klimatyzacja – wyjaśnia Miazga. 

Zakupy sieci bardziej zielone

Ślad węglowy firma zmniejsza nie tylko w salonach. – Już w 2021 roku nasze serwery i sklepy internetowe będą zasilane wyłącznie dzięki zielonej energii. Również wszystkie nasze nowe budynki są projektowane i budowane według zasad zrównoważonego rozwoju oraz będą eksploatowane zgodnie z nimi, co potwierdzą ekologiczne certyfikaty – dodaje ekspertka.

LPP decyduje się też na szereg innych inwestycji, które dowodzą, że firma bierze na siebie odpowiedzialność nie tylko za środowisko, ale i lokalne społeczności. Na poprawę bezpieczeństwa w fabrykach dostawców w ciągu siedmiu lat gdańska spółka wydała 25 mln zł. 

Rok 2019 spółka zamknęła imponującymi wynikami finansowymi. Sporo, bo 1,1 mld zł, trafiło do polskiego budżetu – LPP jest bowiem jednym z największych płatników podatków w Polsce.