Dziś konsumenci kupują w marketplace'ach. Dlaczego warto tam sprzedawać?

Marketplace to rynek XXI wieku. Takie platformy zwłaszcza w obecnej rzeczywiśctości dynamicznie się rozwijają i to właśnie je w pierwszej kolejności wybierają konsumenci. Znajdują tam oferty od różnych sprzedawców, w różnych kategoriach, dlatego chętnie wracają i dokonują kolejnych zakupów. Uznane, największe platformy cieszące się zaufaniem milionów odbiorców, chwalą się zresztą ogromnymi wzrostami i dynamicznym rozwojem. Dlaczego warto tam sprzedawać i dołączyć do sprawdzonych platform?

Powszechny dostęp do internetu zupełnie zmienił sposób, w jaki robimy zakupy. Jeszcze ponad 20 lat temu potrzebując konkretnego produktu, konsument wybierał się np. na rynek, gdzie znaleźć mógł dziesiątki mniejszych i większych sprzedawców. Wśród ich ofert starał się znaleźć produkt, który go interesuje.

Dziś rzeczywistość wygląda zgoła odmiennie, jednak przyzwyczajenia nie zmieniły się aż tak bardzo. Chcąc kupić konkretny produkt, w pierwszej kolejności sięgamy po komputer lub telefon i szukamy go w internecie. Zakupów w sieci dokonuje już 60 proc. Polaków ("Elektroniczne platformy sprzedażowe w Polsce" GS1), a nasz krajowy rynek e-commerce (zdaniem interaktywnie.com) wart jest bagatela 50 mld zł i ciągle rośnie. E-handel zyskał szczególnie w ostatnich miesiącach, gdy większość z nas musiała pozostać w domach i nawet po pandemii będzie radził sobie świetnie.

Dziś kupujemy w marketplace'ach

Zalety internetowego handlu zna jednak każdy. Choć konkurencja w polskiej branży e-commerce jest ogromna, internet jest niewątpliwie opłacalnym miejscem na prowadzenie biznesu. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę z tego, że swoje szanse na dotarcie do klienta, a w efekcie powiększenie sprzedaży można łatwo osiągnąć wystawiając się w miejscu, które już przyciąga miliony konsumentów.

Takim miejscem niewątpliwie jest marketplace, a właściwie internetowa platforma handlowa. To cyfrowy rynek XXI wieku, gdzie klienci najłatwiej i najchętniej spotykają sprzedawców i w ich sklepach dokonują zakupów. Chcąc zdobyć konkretny produkt najłatwiej i najwygodniej jest bowiem rozpocząć poszukiwania od dużej, zaufanej platformy, która agreguje wiele ofert różnych sklepów.

Zasada działania jest bardzo prosta. Sprzedawca wystawia swoje produkty w marketplace, który jest pośrednikiem w kontakcie klient – sprzedawca. Po dokonaniu zakupu, platforma przekazuje opłatę sklepowi, a ten realizuje zamówienie i wysyła paczkę. Taki model znacząco zwiększa szanse na dotarcie konsumenta do sprzedawcy niż w przypadku samotnego działania.

W siłę rośnie polska platforma Empik Marketplace. To szansa dla innych sprzedawców

Jednym ze zdecydowanie największych tego typu miejsc w polskim internecie jest Empik Marketplace. To wielokanałowa platforma sprzedaży, która skupia dziś już blisko tysiąc merchantów (sprzedawców zewnętrznych) i wciąż bardzo dynamicznie się rozwija.

Za marketplace stoi bowiem poważny gracz. Empik jest dziś w TOP 3 największych platform e-commerce w Polsce (wg raportu Gemius za 2019 r.), a strona Empik.com przyciąga miesięcznie do 65 mln klientów. Kolejne 2 mln osób korzystają z aplikacji mobilnej. Miesięcznie platforma ma ok. 7 milionów unikalnych użytkowników, którzy składają średnio 600 tys. zamówień.

Nic dziwnego, że w ofercie Empik Marketplace znajduje się już 2,5 mln produktów w 16 kategoriach. Wybór jest zatem ogromny i każdy sprzedawca może swobodnie dopasować swoją ofertę do jednej (lub kilku) z nich. Klienci znajdują więc produkty, których szukają, a w wyniku zamówień rocznie na całej platformie wysyłanych jest ponad 7 mln paczek.

Jesteśmy jedną z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek, plasującą się w czołówce zestawień i rankingów najsilniejszych brandów. Cieszymy się dużym zaufaniem, a tym samym wiarygodnością wśród klientów. Teraz również inni sprzedawcy online mogą korzystać z siły marki Empik, naszej wiedzy i skali dotarcia, rozwijając w ten sposób własny biznes

– mówi Szymon Bujalski, dyrektor e-commerce w Empiku.

W ostatnich miesiącach znaczenie marketplace’ów rośnie jeszcze bardziej, bo coraz częściej decydujemy się na robienie zakupów nie wychodząc z domu. W przypadku Empik Marketplace szczególnie duży wzrost rok do roku zanotowała kategoria Sport i rekreacja (+423 proc.). Dwie inne o ogromnym wzroście to Dom i ogród (+303 proc.) oraz Zdrowie i uroda (+242 proc.).

Czy sprzedawanie na marketplace się opłaca?

Zalety prowadzenia działalności za pośrednictwem marketplace’u wydają się oczywiste. Łatwiejsze i szybsze dotarcie do większej liczby klientów to fakty, które powinny przekonać każdego przedsiębiorcę. Czy jednak sprzedawanie swoich produktów za pośrednictwem platformy zewnętrznej nie będzie kosztować nas zbyt dużo?

Okazuje się, że nie. W przypadku wspomnianego już wcześniej Empik Marketplace zastosowano bardzo korzystny dla sprzedawców model. Samo dołączenie do grona sprzedawców jest też trywialnie proste.

Na początek trzeba wypełnić formularz zgłoszeniowy na stronie Empik.com/zostan-sprzedawca, w którym należy podać najważniejsze dane dotyczące firmy (m.in. NIP) i zaakceptować regulamin. Pracownicy Empiku po weryfikacji zgłoszenia przyjmują przedsiębiorcę do grona Partnerów i przypisują mu dedykowanego opiekuna biznesowego, który pomaga w prowadzeniu biznesu poprzez Marketplace.

Sprzedawca nie ponosi przy tym żadnych kosztów dodatkowych. Zupełnie darmowe jest też wystawianie i późniejsze promowanie ofert w Marketplace. Tym zajmuje się zespół Empiku, aby sprzedawca mógł w pełni skupić się na swojej działalności. Rozliczanie następuje w przejrzystym modelu prowizyjnym, w którym platforma pobiera prowizję od każdego potwierdzonego zakupu. Jeśli do wpłaty ze strony konsumenta nie dojdzie, Empik nie pobiera żadnych opłat.

Stawiamy na zaufanych partnerów – duże i średnie firmy o ugruntowanej pozycji i z doświadczeniem w obszarze e-commerce, wyznające zbliżone do naszych wartości. My zaś oferujemy im indywidualne podejście i wsparcie dedykowanego opiekuna biznesowego, widoczność produktów dla milionów klientów Empik.com oraz objęcie ich ofert kampaniami marketingowymi, które realizujemy przez cały rok. W odróżnieniu od konkurencji, poza standardową prowizją od sprzedaży nie pobieramy od sprzedawców dodatkowych opłat. Ta jest zaś naliczana dopiero w momencie potwierdzenia realizacji zamówienia, a w przypadku rezygnacji klienta z zakupów sprzedawca nie jest obciążany żadnymi kosztami

– mówi Rafał Murawski, manager marketplace w Empiku.

Empik Premium, czyli zaoferuj klientom darmową dostawę

Warto wspomnieć jeszcze o obecności Empik Premium. To unikatowy program, w którym konsumenci decydują się na wykupienie miesięcznej, 6-miesięcznej lub rocznej subskrypcji. W zamian dostają wiele korzyści – m.in. specjalne zniżki w Empiku i na Empik.com, zwrot części środków za zakupy w ramach usługi cashback oraz darmową dostawę kurierem lub do punktu odbioru (w przypadku zakupów powyżej 40 zł) dla oznaczonych produktów.

Stwarza to korzyści także dla sprzedawców, którzy dzięki uczestnictwu w programie mogą zupełnie bezpłatnie zaoferować darmową dostawę swoim klientom. Koszty wysłania paczek pokrywa w takim przypadku Empik. To powoduje, że klienci znacznie chętniej kupują produkty wstawione w Marketplace, a także decydują się wydać tu więcej. Wpływa to oczywiście na wzrost obrotów samych sprzedawców.

Jak rozpocząć sprzedaż na Empik.com i zarabiać więcej? Szczegółowe informacje znajdują się na stronie: https://www.empik.com/zostan-sprzedawca.

Infografika - Empik MarketplaceInfografika - Empik Marketplace fot. materiały promocyjne Empik

Więcej o: