Fotowoltaika to stosunkowo nowy trend na polskim rynku. Wszystko zaczęło się od domów jednorodzinnych. Ich właściciele dostrzegli, że montując instalację słoneczną na dachu mogą sporo zaoszczędzić na rachunkach za prąd i ogrzewanie.
Od niedawna zalety tej technologii zaczęli coraz częściej zauważać również przedsiębiorcy. I to zarówno ci mali, jak i duzi. Nic dziwnego, montaż paneli słonecznych w firmie ma bardzo dużo sensu. Instalacja nie tylko pozwala zaoszczędzić na rachunkach, ale i jest neutralna dla środowiska.
Z takiego rozwiązania postanowiła zresztą skorzystać Agora (wydawca Gazeta.pl) montując na swojej warszawskiej siedzibie dwie instalacje o łącznej mocy niespełna 90 kWp. Całość składa się z kilkudziesięciu paneli i pozwala na spore oszczędności.
W tym roku zamontowaliśmy na dachu naszego biurowca w Warszawie instalację fotowoltaiczną o łącznej mocy 89,76 [kWp]. Efektem tych działań jest m.in. oszczędność w postaci niższych rachunków za energię, działanie na rzecz klimatu, ze względu na ograniczenie emisji CO2 i pozytywny wpływ na jakość lokalnego powietrza. To także sięgnięcie po technologię jutra, wyrażającą jasną potrzebę rozwoju OZE w naszym kraju. Dzięki temu mogliśmy pokazać wymierne rezultaty naszych działań na rzecz ochrony środowiska – w ciągu zaledwie dwóch miesięcy udało się nam wyprodukować ponad 25 MWh energii, co ograniczyło o ponad 25 000 kg emisję CO2; można to porównać do posadzenia prawie 300 nowych drzew - mówi Nina Graboś, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej, Agora SA.
Instalacja na dachu budynku Agory Materiał promocyjny
Zasada działania instalacji fotowoltaicznej jest (przynajmniej z pozoru) dość prosta. Panele odbierają energię z promieniowania słonecznego i zamieniają ją w energię elektryczną. Ta pokrywa w całości lub w części (pozostała część energii pobierana jest wtedy z sieci) zapotrzebowanie energetyczne przedsiębiorstwa.
Oczywiście nasłonecznienie w Polsce zmienia się w zależności od pory roku. Tak samo, jak zapotrzebowanie na energię w ciągu tygodnia (w weekendy zazwyczaj jest niższe). Na szczęście jest na to dobre rozwiązanie. Przedsiębiorca posiadający nadwyżkę energii może zostać prosumentem i nadmiar prądu przekazać do sieci energetycznej. W momencie, gdy energii zaczyna mu brakować, niedobór pobiera z sieci.
(…) Energia z której nie korzystamy jest oddawana do sieci energetycznej i później jest odbierana, a następnie zużywana w czasie, gdy nie produkujemy [prądu – red.]. Oczywiście energetyka potrąca z tego tytułu kilkanaście do 20 proc. energii za magazynowanie, ale jest to znakomite rozwiązanie, dlatego, że my tą energią dysponujemy cały czas i możemy tak zaprojektować instalację, aby w ciągu roku ilość produkowanej i zużywanej energii była porównywalna - mówi w rozmowie z nami Henryk Biały, prezes firmy Corab, polskiego producenta konstrukcji fotowoltaicznych.
Oczywiście nie jest to jedyne rozwiązanie. Przedsiębiorstwa dysponujące większymi instalacjami fotowoltaicznymi mogą pokusić się o odsprzedawanie energii np. w ramach umowy z innym podmiotem. Pozwalają na to chociażby kontrakty Power Purchase Agreement (PPA) na długoterminowe dostarczanie energii za ustaloną wcześniej kwotę.
Materiał promocyjny Corab
Pierwszym krokiem w celu budowy własnej elektrowni słonecznej jest oczywiście wstępne określenie wielkości takiej instalacji oraz wybór wykonawcy. Eksperci podkreślają, że warto w tym miejscu dobrze się zastanowić. Fotowoltaika to rozwiązanie na wiele lat, dlatego lepiej skorzystać z usług doświadczonej firmy, która wykorzysta sprawdzone, dobrej jakości panele słoneczne.
Podstawą jest wykonanie dobrego projektu budowlanego, który uwzględni wszelkie uwarunkowania gruntowe, ale też zapotrzebowanie energetyczne. Drugim krokiem jest dobór firmy, która ma doświadczenie, wiedzę i uprawnienia, dlatego że instalacja wydaje się czymś bardzo prostym, a jest to bardzo skomplikowane i niebezpieczne. (…) Niezwykle ważne jest więc, aby dobierać sprzęt certyfikowany (który ma wszelkie homologacje) i sprawdzony, bo powstaje cała masa firm, które zaczynają eksperymentować. Trzeba wybrać rozwiązanie, które ma już jakąś renomę - dodaje Henryk Biały.
Należy też zadbać o szereg kwestii związanych z trwałością i bezpieczeństwem takiej instalacji. W przypadku dachu konieczne jest zbadanie jego nośności, aby nie odciążyć zbyt mocno konstrukcji. Gdy moduły mają zostać umiejscowione na gruncie, konieczne jest jego zbadanie i zadbanie o dobrą stabilność całej instalacji. Niepoprawne zamocowanie modułów słonecznych (tak, że będą się ruszać) może spowodować pękanie i w konsekwencji ich zniszczenie.
Eksperci zwracają również uwagę na duże znaczenie nowych technologii w procesie produkcji energii ze światła słonecznego. Dzięki temu instalacja o podobnej powierzchni może pracować ze znacznie większą wydajnością.
W SolarEdge opracowaliśmy falownik, który zwiększa produkcję energii elektrycznej, pozwalając każdemu modułowi na maksymalną produkcję. Jest to ważne, ponieważ w przypadku innych systemów falownikowych, słabsze moduły zmniejszają produkcję pozostałych modułów. Falownik SolarEdge zapewnia również wysokiej jakości monitoring systemu fotowoltaicznego. Jest to ważne, ponieważ umieszczenie systemu fotowoltaicznego na dachu bez monitorowania na poziomie modułów byłoby jak jazda samochodem bez deski rozdzielczej lub inwestowanie na giełdzie bez sprawdzania indeksów. (…) Kolejną ważną cechą platformy monitorowania jest to, że pokazuje ona pozytywny wpływ na środowisko naturalne, dzięki czemu właściciele firm mogą pokazać, jak bardzo zredukowali emisję CO2 i równowartość posadzonych drzew - mówi z rozmowie z nami Michał Marona, Country Manager w SolarEdge Polska.
Eksperci przypominają też, że niezwykle istotne jest zadbanie o poprawny wybór miejsca pod instalację. Nawet jeśli tylko część paneli będzie zacieniona, całość będzie pracowała ze zmniejszoną mocą. To oznacza sporą stratę energii (i pieniędzy). Wszystkim tym zajmują się jednak specjaliści z konkretnej firmy wykonawczej, dlatego tak ważne jest, aby dokonać odpowiedniego wyboru.
Instalacja fotowoltaiczna na budynku Agory Materiał promocyjny
Jest więc cały szereg korzyści, które daje fotowoltaika w małej, średniej i dużej firmie. Pierwszym są oszczędności. Zwrot z inwestycji zależy oczywiście od wielkości instalacji, ale zazwyczaj mieści się w granicach kilku lat. Instalacja jest też elementem, który pozwala nieco uniezależnić się od dostawcy prądu i podwyżek cen energii. W przypadku odsprzedawania energii pozwoli nawet na dodatkowy zarobek.
Druga najważniejsza zaleta nie wpływa bezpośrednio na finanse firmy. Energia słoneczna, jako jedno z odnawialnych źródeł energii (OZE) to również ważny aspekt odpowiedzialności społecznej firm, które coraz więcej uwagi przywiązują do kwestii środowiskowych. Podnosi też prestiż przedsiębiorstwa, ponieważ troska o środowisko i niwelowanie swojego oddziaływania odgrywa dziś ogromne znaczenie a konsumenci coraz częściej zwracają na uwagę na problematykę zmian klimatu.