Black Friday jakiego jeszcze nie było

Podział, w którym Black Friday zarezerwowany był dla sklepów stacjonarnych, a Cyber Monday dla internetowych już dawno odszedł do lamusa. Szacuje się, że 40 proc. sprzedaży tego dnia pochodzi z internetu. W tym roku wartość ta może znacząco wzrosnąć. Właściciele eCommerce mogą na tym zyskać. Muszą tylko sięgnąć po odpowiednie narzędzie. Co pozwoli zwiększyć zyski?

Pandemia pokiereszowała wiele branż, nie ma jednak wątpliwości, że gdy jedne firmy traciły, inne zyskiwały. Jednym z największych wygranych kryzysu jest bezsprzecznie branża  eCommerce.

Wiele wskazuje, że wzrost odnotowywany w ostatnich miesiącach będzie się utrzymywać. Przed przedsiębiorcami dwie wielkie batalie o portfele konsumentów: Black Friday oraz przedświąteczne zakupy. Jak zwiększyć swoje szanse na zyski w tym okresie? Kluczem są odpowiednie narzędzia.

Promocje przenoszą się do internetu 

Wszyscy znamy widoki kilkunastometrowych kolejek, które ustawiają się do sklepów z elektroniką czy ubraniami. Obrazki szczególnie popularne w USA czy Europie Zachodniej coraz częściej stawały się i polską rzeczywistością. 

W tym roku, z oczywistych względów, będzie zupełnie inaczej. Sprzedawcy będą zobowiązani do zachowania reżimu sanitarnego - zapewnienia odpowiedniej przestrzeni na jednego klienta, zachowania bezpiecznych odstępów, wpuszczania jedynie osób z zakrytymi ustami i nosem. Niektórzy sprzedawcy mogą pójść krok dalej i w kulminacyjnych momentach sprzedażowych będą wpuszczać do sklepów na zasadzie systemu loteryjnego - będzie można wygrać lub kupić przedział czasowy, w którym zostaniemy wpuszczeni do sklepu stacjonarnego.

Część sklepów w Stanach Zjednoczonych już teraz zapowiedziało, że nie otworzy się w pełni w okresie poprzedzającym Black Friday. Podejmują jednak działania związane z logistyką, które świadczą o tym, że liczą na zwiększoną sprzedaż online.

Tegoroczny Black Friday na pewno będzie więc inny niż te, które znaliśmy do tej pory. Zmiany będą widoczne zarówno wśród sprzedawców stacjonarnych, jak i rekinów handlu online. Ci pierwsi będą musieli dostosować się do obowiązujących restrykcji sanitarnych i zadbać o bezpieczeństwo klientów. Drudzy muszą być gotowi na wzmożony ruch i dużo większe zainteresowanie promocjami online.

- Powinni oni dokładnie przemyśleć plan działania na ten okres i zastanowić się, czy samodzielnie sprostają obsłudze wolumenu zamówień, który może wzrosnąć nawet o kilkaset procent. - radzi Karol Milewski, Chief Revenue Officer w Omnipack. 

Nietypowe rozwiązania na nietypowe czasy 

Tegoroczny Black Friday będzie wymagał od sprzedawców online nietypowych rozwiązań. Część z nich na pewno zdecyduje się na wprowadzenie metody click and collect. Jest to opcja, która pozwala sfinalizować i opłacić zakupy w internecie, a następnie odebrać zamówienie w wybranym miejscu. Najczęściej jest to sklep stacjonarny danej marki, urządzenie samoobsługowe (paczkomat) lub podmiot trzeci - stacja benzynowa, kiosk czy sklep spożywczy. Oprócz oczywistego rozładowania tłumów w sklepach to rozwiązanie ma także dodatkową zaletę - odbiór zamówienia w sklepie stacjonarnym jest zazwyczaj darmowy.

Kolejną ciekawą opcją jest curbside pick up - to jeszcze bezpieczniejszy wariant click and collect, który z pewnością będzie cieszył się popularnością podczas tegorocznego Black Friday. W tej wersji zamówienie jest składane przez internet, ale żeby je odebrać, nie jest wymagany żaden fizyczny kontakt z pracownikami sklepu. Wystarczy podjechać samochodem w umówione miejsce, a sprzedawcy zapakują zakupy do bagażnika auta. 

Najwięksi gracze będą mogli pozwolić sobie na prawdziwie innowacyjne rozwiązania - tworzenie wirtualnych, VR-owych przestrzeni, które dadzą klientom złudzenie kupowania w ich ulubionym sklepie. Bardziej codzienny wariant tego rozwiązania to kody QR umieszczone w drukowanych mediach, które po zeskanowaniu będą przenosić czytelnika na stronę sklepu internetowego, uwzględniając oczywiście atrakcyjne rabaty. 

Przygotuj się 

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że czwarty kwartał roku to najgorętszy sprzedażowo okres. Z analiz wykonanych wśród naszych klientów wynika, że w listopadzie liczba zamówień wzrasta o 47 proc. względem średniej sprzedaży z 3 poprzednich miesięcy, a w grudniu wartość ta rośnie nawet do 70 proc. Rekordzista wśród naszych klientów osiągnął wzrost na poziomie 278 proc. porównując listopad do października ubiegłego roku. - mówi Karol Milewski, CRO w Omnipack. Dlatego tak ważne jest wcześniejsze przygotowanie. O czym należy pamiętać? 

  • odpowiednie zatowarowanie magazynu 
  • zakupienie większej ilości materiałów do pakowania
  • zatrudnienie dodatkowych pracowników 
  • przygotowanie serwerów na wzmożony ruch 
  • atrakcyjne promocje i ich odpowiednie zakomunikowanie 
  • intensywna obsługa posprzedażowa - kontakt z klientem czy obsługę zwrotów i reklamacji 

Black Friday na polskim rynku 

Zakupowe szaleństwo w piątek po Święcie Dziękczynienia zaczęło się za oceanem, ale teraz już cały świat czeka na najlepsze promocje tego dnia. Polskie sklepy nie pozostają w tyle. 

Jadłosfera, sklep internetowy ze zdrową żywnością, rok temu oferowała swoim klientom zniżki nieprzerwanie przez 4 dni, od Black Friday aż do Cyber Monday. Rabat wynosił 13 proc. na wszystkie produkty.

"To naprawdę dużo w przypadku naszego sklepu, który stawia na lokalnych i małych dostawców i nie ma tak dużych marż jak najwięksi gracze. Ma jednak za to w ofercie wyłącznie testowane na sobie i bliskich unikatowe smakowitości z dobrymi składami. - mówi Agnieszka Szynal-Majewska, właścicielka sklepu Jadłosfera.  Dzięki temu w okresie trwania promocji liczba zamówień była czterokrotnie większa niż zazwyczaj, a za sprawą outsourcingu logistyki udało się je sprawnie obsłużyć. Wdrożenie współpracy z Omnipack pozwoliło nam optymalnie zaplanować Black Friday marketingowo i zmaksymalizować wpływy w tym czasie. W poprzednich latach mieliśmy problemy z obsługą tak dużej ilości zamówień, nie mogliśmy w pełni rozwijać skrzydeł w tym zakresie" - wyjaśnia właścicielka.

Dzięki takiemu przygotowaniu Jadłosfera jest w stanie zmaksymalizować zyski podczas gorącego, czwartego kwartału - w zeszłym roku Black Friday rozpoczął okres wzmożonej sprzedaży, która utrzymywała się aż do połowy grudnia. Oczekiwania dotyczące tegorocznego Czarnego Piątku są jeszcze większe, zarówno ze względu na sprzyjające dla eCommerce warunki, jak i coraz większe zapotrzebowanie na zdrowe i lokalne produkty wśród klientów"

Tumilu to internetowe wydawnictwo sprzedające książeczki dla dzieci, które uczą najmłodszych radzić sobie z trudnymi uczuciami. Również i w przypadku tego sklepu w czasie listopadowych promocji znacząco rośnie liczba zamówień - w porównaniu tydzień do tygodnia Tumilu podczas zeszłorocznego Black Week odnotowało wzrost zamówień o 500 proc.!

"Wynik zapewne nie byłby tak spektakularny, gdyby nie przemyślana komunikacja. Black Friday obchodziłyśmy przez cały tydzień jako tzw "Black Week". Oferowałyśmy w tym czasie klientom 20% rabatu oraz darmową dostawę. Promocja komunikowania była w naszych social mediach - na Facebooku oraz na Instagramie, w mailingach oraz na dedykowanym landing page'u. - opowiada współwłaścicielka sklepu Tumilu, Marta Dahlig. Również nie bez znaczenia było odpowiednie przygotowanie, które w tym przypadku oznaczało wsparcie ze strony Omnipack. W typowym miesiącu może i dałybyśmy radę obsłużyć zamówienia samodzielnie, jednak w ciągu roku jest bardzo wiele okazji (Black Friday, Święta, Dzień Dziecka, a szczególnie - premiery kolejnych książek), kiedy sprzedaż rośnie do poziomu 500-800 proc. normy. Dlatego też absolutną podstawą jest dla nas profesjonalne wsparcie w procesie obsługi zamówień. - wyjaśnia Marta Dahlig."

W związku z sukcesem ubiegłorocznych promocji plany na ten sezon również są obiecujące. W Tumilu Black Friday będzie zbiegać się z premierą kolejnej książki. Klienci sklepu mogą spodziewać się w listopadzie atrakcyjnych rabatów, konkursów z nagrodami oraz różnych niespodzianek. 

Właściciele eCommerców z dużym optymizmem czekają na tegoroczny Black Friday. Od początku pandemii notują wzrosty w sprzedaży, tego samego spodziewają się także w Czarny Piątek. Tak sprzyjająca eSklepom sytuacja może się prędko nie powtórzyć, więc odpowiednie przygotowanie, które pozwoli wykorzystać ją w 100 proc. to klucz do sukcesu.