Według prognoz, w przyszłym roku na świecie wyprodukowanych zostanie 580 mld butelek PET. Te popularne opakowania coraz częściej wytwarzane są z materiałów z odzysku - w Polsce współczynnik ten dla wszystkich opakowań PET sięga 50 proc. Do produkcji opakowań w kraju wykorzystuje się milion ton plastiku rocznie, z czego butelki PET stanowią ok. 200 tys. ton. Wzrost recyklingu plastikowych butelek w znaczący sposób przyczyniłby się więc do zmniejszenia produkcji tworzyw sztucznych. Część wiodących firm nie czeka na nowe regulacje i już realnie wpływa na zmianę sytuacji, wprowadzając opakowania wykonane z tzw. rPET, czyli tworzywa pochodzącego z recyklingu. Zwiększenie odzysku jest koniecznością – wysokie normy narzuca tu Unia Europejska, która wyznacza jasne cele – już w 2029 roku poziom recyklingu butelek PET powinien wynosić aż 90 proc. Jak doprowadzić do tego efektu? Wydaje się, że bez rozwiązania systemowego będzie to niemożliwe. Ale dopóki takie nie zostanie wprowadzone, liczy się każda inicjatywa podnosząca poziom zbiórki tego surowca.
Żółte pojemniki, do których Polacy od kilku już lat wrzucają butelki PET i inne opakowania, zapełniają się bardzo szybko. Kilkadziesiąt procent opakowań wciąż jednak ląduje w pojemniku na odpady zmieszane, trafia na dzikie wysypiska lub jest spalane. Tymczasem tworzywa PET są cennym surowcem i powinny być powtórnie wykorzystywane.
W rozwiązywaniu problemów z recyklingiem pomocne mogą okazać się nowe inicjatywy. Szczególnie takie, które mają szansę zmienić podejście Polaków i ich nawyki. Porozumienie, które zawarły właśnie Żabka i Żywiec Zdrój ma szansę zaprzyjaźnić Polaków z recyklingiem. Giganci handlu i produkcji będą razem walczyć o zmianę sposobu wykorzystania tworzyw sztucznych i urzeczywistnienie obiegu zamkniętego, czyli ponownego wykorzystania surowców.
Strategiczne partnerstwo obok deklaracji wspólnych działań przewiduje testy EKOmatów. Urządzeń, dzięki którym robiąc zakupy w sklepie Żabka, będzie można oddać puste butelki PET. Do końca roku takich automatów ma powstać 6, a docelowo liczba ma się zwiększyć do 25. Dzięki akcji zyska nie tylko środowisko, ale i klient – bo za każde oddane opakowanie otrzyma dziesięć żappsów, czyli punktów, które można wymieniać na produkty.
– Od początku roku systematycznie wprowadzamy na opakowaniach produktów marki własnej oznaczenia informujące, jak właściwie segregować zużyte opakowania. Przy produkcji opakowań wody i napojów marek własnych wykorzystujemy przyjazny środowisku materiał rPET. W naszych sklepach na warszawskiej Pradze, wspólnie z naszymi klientami i franczyzobiorcami, testujemy działanie gospodarki o obiegu zamkniętym dla marki własnej wody OD NOWA – mówi Tomasz Suchański, Prezes Zarządu Żabka Polska.
– Wierzymy, że opakowania po napojach, które odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu wysokiej jakości produktów i ich bezpieczeństwa, nie powinny znaleźć się w naturze. Dlatego w tym roku zbierzemy i przetworzymy taką samą ilość plastiku, jaką wprowadzamy na rynek. W naszej ofercie można znaleźć już trzy butelki w 100% wykonane z tworzywa pochodzącego z recyklingu, jak również alternatywne opakowania: szklane butelki i puszki – powiedział z kolei Frédéric Guichard, Prezes Żywiec Zdrój.
Urządzenia, dzięki którym można zwrócić puste butelki PET są standardem w wielu krajach. Wszędzie, gdzie się pojawiły, wskaźniki dotyczące recyklingu udało się poprawić. Zmiana przyzwyczajeń konsumentów jest zatem możliwa, wystarczy dać im możliwość do bardziej proekologicznych zachowań.