Codzienne wybory każdego z nas też mogą pomagać w ratowaniu środowiska

Coraz bardziej zdajemy sobie sprawę z tego jak duże znaczenie globalnie mają decyzje zakupowe każdego z nas. W większym stopniu rozumiemy też, że nasze codzienne zachowania, czasem nawet drobne wybory, przekładają się nie tylko na obecny, ale również przyszły stan naszej planety. Jak więc w praktyce dbać o przyrodę i nasze otoczenie? Co robić, gdy na nasze decyzje wpływ ma zarówno pandemia, jak i zmiany klimatyczne? Odpowiedzią mogą być zrównoważone wybory w zgodzie z planetą, podejmowane przez każdego i na co dzień.

Rosnąca świadomość sprawia, że coraz częściej wybieramy produkty i rozwiązania, które są lepsze dla środowiska naturalnego - według Raportu "Ziemianie atakują" aż 49 proc. Polaków wciąż nie wie, jak mogą zatroszczyć się o środowisko. Eksperci radzą, by wziąć pod lupę swoje nawyki i np. zwracać uwagę na to, ile surowców zużywamy czy świadomie wybierać produkty, które zostawiają mniejszy ślad w środowisku naturalnym.

Konsumenci w kwestii ekologii coraz częściej dokonują świadomych wyborów. Mają też świadomość zagrożeń związanych z przyrodą, co potwierdzają różnego rodzaju badania. Z Raportu "Ziemianie atakują" wynika, że aż 78 proc. ankietowanych jest zdania, że stan, w jakim znalazła się Ziemia, jest poważny i wymaga natychmiastowych działań.

Z kolei według badania firmy analitycznej Mintel, 53 proc. badanych obawia się skutków globalnego ocieplenia, 52 proc. uważa, że problemem jest zanieczyszczenie powietrza, tyle samo osób dostrzega problem zanieczyszczenia plastikiem. 40 proc. badanych obawia się zbytniej eksploatacji lasów, ryzyka braku dostępu do wody pitnej, skażenia środowiska np. pestycydami.

Mintel przeanalizował, czy te ogólne obawy przekładają się na podejście do konkretnych produktów. Okazało się, że tak. Przykładowo, jeśli chodzi o kawę dla 31 proc. badanych ma znaczenie, by była ona dostarczana w najmniejszych z możliwych opakowań, które nadają się do recyclingu, a 30 proc. chce, by nasiona pochodziły z upraw przyjaznych środowisku.

Zmiany nastawienia do środowiska widać też w podejściu do paneli słonecznych. W Polsce posiada je 11 proc. osób. Jednak ponad 50 proc. deklaruje, że w przyszłości jest zainteresowana ich zakupem.

fot. shutterstockfot. shutterstock fot. shutterstock

Jak zadbać o zrównoważony rozwój? Najpierw świadomość, potem działanie

Wymierny wpływ na stan planety można mieć, wybierając produkty i firmy, które rozumieją cele zrównoważonego rozwoju. Jak to zrobić? Na sklepowych półkach warto szukać zdrowszej żywności, która powstała bez nadmiernego eksploatowania zasobów Ziemi. Warto też wybierać te sklepy, które szczególny nacisk kładą na przeciwdziałanie marnowaniu żywności.  Kolejny krok to wyrabianie w sobie nawyków dotyczących recyklingu, segregacji śmieci, świadomej konsumpcji.

Jedną z firm, która te wartości rozumie i stara się promować, jest Żabka. Zrównoważony rozwój jest wpisany w strategię firmy, która współpracując z tysiącami polskich przedsiębiorców, ma realny wpływ na zachowanie milionów Polaków.

Żabka odpowiada na oczekiwania konsumentów. Z raportu Mintela wynika bowiem, że 52 proc. badanych w ciągu minionych 12 miesięcy w większym stopniu przywiązuje uwagę do przygotowywania posiłków, chcąc zmniejszyć marnowanie żywności. 60 proc. sięga po opakowania nadające się do recyclingu, a 52 proc. kupuje mniej ubrań.

fot. shutterstockfot. shutterstock fot. shutterstock

Odpowiedzialnie i wygodnie w sieci Żabka

Żabka podejmuje bardzo wiele działań, które wspierają planetę i zrównoważony rozwój. Od zwiększenia asortymentu wyprodukowanego ze szczególnym poszanowaniem planety, po cele jeszcze bardziej ambitne, takie jak osiągnięcie neutralności klimatycznej. Sieć podjęła w tym zakresie szereg zobowiązań – do 2025 roku chce zmniejszyć o jedną czwartą ilość marnowanej żywności, osiągnąć neutralność w aspekcie emisji gazów cieplarnianych w operacjach własnych. Dąży też do tego, by po 2025 roku osiągnąć pełną neutralność plastikową, czyli zbierać i odzyskiwać tyle plastiku, ile wprowadziła na rynek. – W Żabce udowadniamy, że odpowiedzialne wybory mogą być proste, szybkie i wygodne. Wierzymy, że nawet drobne codzienne zakupy mogą być częścią zrównoważonego trybu życia, a wielkie zmiany składają się z małych decyzji, dokonywanych na co dzień, również w naszych sklepach, przy kasie. Zmieniamy więc asortyment i ułatwiamy zmianę codziennych nawyków zakupowych na lepsze dla klientów i dla Ziemi, a w samych klientach wzmacniamy świadomość wpływu konsumpcji na stan planety – mówi Anna Grabowska, Wiceprezeska Zarządu ds. Strategii Konsumenckich Grupy Żabka.

Decydując się na zakupy w lokalnej Żabce, potwierdzamy zatem, że bliskie są nam wartości firmy, która rozumie głęboki sens zrównoważonego rozwoju. Żabka chce nie tylko promować dobre żywienie, gospodarkę w obiegu zamkniętym, która ogranicza eksploatację zasobów planety. Robi coś więcej niż wspieranie dekarbonizacji. Ma też konkretne cele dotyczące wskaźnika satysfakcji pracowników oraz franczyzobiorców. Rozwój przedsiębiorczości ma bowiem bezpośredni związek ze strefą społeczną, a przez to wpływa na każdego z nas.  

Więcej o: