Pewny biznes w niepewnych czasach. Na co zwrócić uwagę przed przejściem na swoje

Z jednej strony - własny biznes zawsze wiąże się z pewnymi ryzykami. Z drugiej - nie oznacza to, że nie można ich minimalizować. Jest na to wiele sposobów - od tych oczywistych do takich, których nie wszyscy przedsiębiorcy mają świadomość np. ubezpieczenie polisa na biznes.

Polacy to bardzo przedsiębiorczy, pomysłowy, kreatywny i pracowity naród. To wspaniały fundament pod wiele udanych biznesów. Część osób jednak paraliżuje strach przez ryzykami związanymi z przejściem na swoje. U innych ta niezbędna w biznesie odwaga może z kolei czasem niepotrzebnie przeradzać się z kolei w brawurę. Jak to wypośrodkować? Jak maksymalnie zabezpieczyć swój biznes przed czyhającymi nań ryzykami? 

1. Wszystko na papierze 

To niby podstawa, ale jednak nie wszyscy o tym pamiętają. Dobry biznes to taki, w którym wszystko masz się "na papierze". Umowy z kontrahentami, dowody sprzedaży czy przelewów, pisma urzędowe itd. Tylko wtedy masz szansę m.in. skutecznie egzekwować ustalenia z dostawcami. Mówi się, że "umowy pisze się na złe czasy" i to prawda. Dopóki wszystko idzie w porządku, umowa to w zasadzie tylko świstek papieru. Gdy pojawiają się kłopoty - problemy z dostawami, opóźnione płatności itd. - umowa to dokument na wagę złota. 

2. Dobry prawnik i księgowy 

Z punktem pierwszym łączy się drugi - zadbaj o to, aby umowa była poprawnie napisana i dobrze zabezpieczała twoje interesy. Zawsze lepiej skonsultować jakiś dokument z prawnikiem lub nawet zlecić mu jego sporządzenie - a w kluczowych kwestiach być może nawet podpisać umowę w obecności notariusza - niż potem ubolewać, że zapisy w umowach są omijane, ciężkie do egzekwowania itp. 

Zarówno prawnik, jak i zaufany księgowy, przydadzą się także dlatego, że w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i podatkowym, pewne rzeczy mogą przedsiębiorcy umknąć. Dlatego zawsze dobrze mieć na podorędziu profesjonalistę, który jest ze wszystkim na bieżąco. 

3. Zastanów się nad formą działalności 

Bardzo ważna jest sama forma prowadzenia biznesu. W pewnym momencie warto zastanowić się, czy chcemy prowadzić samodzielnie biznes, co wiąże się z dużo większym zaangażowaniem i czy jednoosobowa działalność gospodarcza to najlepszy pomysł, szczególnie w przypadku biznesów, które szybko rosną, zaczynają zatrudniać pracowników itd. Warto rozważyć model biznesowy we franczyzie, w ramach którego całe know how przekazuje franczyzodawca, przedsiębiorca otrzymuje również duże wsparcie na początku i w trakcie prowadzenia biznesu. Może też prowadzić biznes pod znanym szyldem, a to przyciąga klientów. W wielu systemach można liczyć na lokal, obsługę logistyczną, unikatowe towary czy kampanie marketingowe.  

4. Ubezpiecz swój biznes 

Świetnym sposobem na zabezpieczenie swojego biznesu jest też wykupienie odpowiedniej polisy. W zależności od branży chodzi np. o ubezpieczenie mienia firmy (m.in. od ognia, kradzieży czy w transporcie) albo od odpowiedzialności cywilnej. 

Nową, ciekawą opcją jest także ubezpieczenie przed niepowodzeniem w biznesie. Taką ofertę przygotowała dla swoich franczyzobiorców Żabka jako pierwsza sieć franczyzowa w Polsce, we współpracy z firmą TUW PZUW z Grupy PZU. "Polisa na biznes" chroni przed sytuacją, w której przedsiębiorca miałby kończyć działalność z ujemnym saldem. Słowem - nawet, gdyby interes nie wyszedł i przedsiębiorca musiał ogłosić niewypłacalność, może wyjść "na zero".  

Ubezpieczenie mogą wykupić wszyscy franczyzobiorcy Żabki, bez względu na ich staż i sytuację finansową. Suma ubezpieczenia i wysokość składki zależy od liczby prowadzonych przez przedsiębiorcę sklepów. Jak informuje jednak sieć, dla franczyzobiorców to koszt kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Część składki pokrywa sama Żabka.  

- Z perspektywy nas, franczyzobiorców, "Polisa na biznes" to innowacyjne na rynku rozwiązanie, którego nie oferuje żadna inna sieć.? Dla nowych franczyzobiorców rozpoczynających swój biznes pod szyldem Żabka, to przede wszystkim dodatkowe bezpieczeństwo, a także gwarancja, że jeśli im się nie powiedzie, nie pozostaną z długami. To również ważne dla bardziej doświadczonych przedsiębiorców, ponieważ prowadzenie swojej działalności zawsze obarczone jest pewnym ryzykiem, które Żabka dodatkowo ogranicza, poza pozostałymi formami wsparcia w ramach polisy - podkreśla Adrian Gazda, franczyzobiorca sklepu Żabka.

5. Analiza ryzyk i branży 

De facto z każdym biznesem wiąże się szereg ryzyk - od tych związanych z pracownikami i organizacją pracy (np. ryzyko utraty pracowników czy tajemnic firmy), poprzez strategiczne (brak umiejętności łatwego dostosowywania się do zmienności rynku, brak dywersyfikacji biznesu) po rynkowe i ekonomiczne (np. ryzyko kursowe, ryzyko stopy procentowej, ryzyko zmian cen surowców itd.).  

Kluczowa jest identyfikacja tych ryzyk oraz - na ile się da - odpowiedź na nie. Analiza ryzyk w firmie to oczywiście temat na niejedną książkę. Warto jednak przede wszystkim przeanalizować branżę, w której chce się prowadzić biznes. Czas pandemii pokazał, które z biznesów np. sklepy spożywcze mogły funkcjonować przy obostrzeniach, a które mierzyły się z wyzwaniem czasowych zamknięć np. hotele. To niewątpliwie ważny aspekt przy podejmowaniu decyzji o prowadzeniu własnego przedsiębiorstwa.