Zastanawiasz się, jak zacząć sprzedawać w internecie i "przejść na swoje"? Zobacz, jak to zrobić

Sprzedawać w sieci może każdy. Wystarczy pomysł, szybka analiza rynku i założenie konta na jednej z największych platform e-commerce na świecie. Tak, mowa o polskim serwisie, który przyciąga 21 mln potencjalnych klientów miesięcznie. Narzędzi, które ułatwiają sprzedaż, wysyłkę, promocję na największej polskiej platformie, jest bez liku, a korzystać z nich można ze sporą zniżką.

Pracować na etacie, czy pójść na swoje – to rozterka, przed którą staje każdego roku całkiem duża grupa Polaków. Wielu z nich decyduje się jednak, by pójść na swoje – w sierpniu, wrześniu i październiku tego roku firmy otwierało ok. 30 tys. osób miesięcznie. Co roku w kraju przybywa nieco mniej niż pół miliona przedsiębiorców.  

Polacy będą kupować w sieci. Warto już dziś zbudować swoją pozycję 

Wiele osób decyduje się "pójść na swoje", bo prognozy dotyczące gospodarki, a w szczególności znaczenia e-commerce w Polsce, są optymistyczne. Według oficjalnych prognoz Komisji Europejskiej polska gospodarka ma rosnąć w przyszłym roku o 5,2 proc., czyli szybciej niż w roku obecnym – tu prognoza mówi o 4,9 procentowym wzroście.  

Dane firmy doradczej PwC wskazują, że wartość handlu w sieci będzie również dynamicznie wzrastać – w roku 2026 osiągnąć ma poziom 162 mld zł. W tym roku przewidywany pułap to 92 mld zł.   

Dołącz do platformy, która "ma wszystko"

Zanim zaczniemy sprzedawać w sieci, warto odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań: co chcemy sprzedawać, komu, czy nasz produkt będzie odpowiadać na potrzeby konsumentów. Trzeba też przeprowadzić analizę rynku i konkurencji, ocenić trendy. Omnichannel to sposób, by przedstawić klientowi ofertę w różnych miejscach w spójny sposób. Rozpoczęcie własnej działalności jest dzisiaj znacznie prostsze z kilku powodów. Sam proces rejestrowania firmy może już odbyć się za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Jeśli chcemy założyć firmę w sposób bardziej tradycyjny, musimy odwiedzić urząd miasta, ZUS i skarbówkę, oraz bank, by założyć konto.   

Jedną z pierwszych decyzji, którą warto podjąć po założeniu firmy jest nawiązanie współpracy z partnerami, którzy gwarantują rozwój. Bez wątpienia jest nim marketplace Allegro. To jedna z największych w Polsce platform e-commerce, która regularnie przyciąga 21 mln użytkowników. Każdy z nich to potencjalny klient. Według raportu Gemius 2020 64,4 zasięgu na rynku e-commerce należy do Allegro. Jest to więc najpopularniejsze miejsce robienia zakupów w polskim internecie. Serwis liczy się nawet w skali globalnej, bo jest zaliczany do 10 największych platform e-commerce świata. Allegro otwiera więc przed nami dostęp do milionów klientów, nie musimy budować swojej pozycji rynkowej "od zera".  

Aktywowanie firmowego konta na Allegro zajmuje minuty. Możliwe jest to za pomocą wpłaty online, czyli szybkiego przelewu – w przypadku firm polskich, bo w serwisie sprzedaż mogą prowadzić też podmioty zagraniczne.  

Sprzedawanie prawie tak łatwe, jak kupowanie 

Użytkownicy Allegro wiedzą, że znalezienie produktu w serwisie jest proste. Logiczny podział kategorii, algorytmy, które same podsuwają rezultaty, działają płynnie. Sprzedawca również z tych udogodnień korzysta, bo Allegro dysponuje sporą bazą towarów, co pozwala na automatyczne uzupełnienie danych czy wybór odpowiedniej kategorii.  

Zadanie sprzedawcy sprowadza się do wprowadzenia odpowiednich parametrów produktu (marka, kolor, rozmiar, poszczególne funkcje), dodanie zdjęcia i ustalenie ceny. Wygodny i dostosowany do wszelkich możliwych scenariuszy jest też cennik dostaw – do dyspozycji sprzedawcy jest aż 250 wariantów, które przewidują nawet usługi takie, jak wniesienie i montaż towaru, jeśli jest taka potrzeba.  

System Allegro o każdej transakcji informuje w czasie rzeczywistym. Na adres e-mailowy spływają wszystkie informacje, o tym jaki towar wysłać, na jaki adres, jakim sposobem. Mamy też pewność czy towar jest już opłacony, czy sprzedający wybrał płatność za pobraniem, na raty etc. Wszystkie formalności związane ze sprzedażą tego typu są już po stronie serwisu.

Darmowe wsparcie przez wiele miesięcy i wygodne narzędzia do analiz 

Allegro rozumie, że założenie i prowadzenie firmy wiąże się z kosztami. Dlatego wspiera nowych przedsiębiorców, oferując im pakiet bezpłatnych narzędzi ułatwiających promowanie ofert. Pakiet Powitalny pozwala przez nawet 8 miesięcy uzyskać wymierne korzyści w postaci obniżenia prowizji od sprzedaży – początkowo wynosi ona do 100 proc., w późniejszym okresie do 50 proc.  

Nowi sprzedawcy mogą liczyć na tzw. Abonament Profesjonalny… za darmo. Dzięki temu rozkręcić firmę można z wykorzystaniem wszelkich dostępnych na platformie funkcji i udogodnień. Później sami możemy zdecydować, który z wariantów abonamentu jest dla nas najkorzystniejszy, usługa nie jest jednak obowiązkowa.  

Z narzędzi Allegro warto jednak korzystać. Czego możemy dowiedzieć się dzięki narzędziom serwisu? Oprócz prostego podsumowania i statystyk sprzedażowych możemy sprawdzić koszty promocji, łatwo dostosować ceny do zmieniającej się sytuacji rynkowej, sprawdzić, jakie towary stały się hitem serwisu, przejrzeć wszystkie wystawione oferty w prosty sposób.  

Najpopularniejsza platforma e-commerce w Polsce zapewnia wsparcie nie tylko klientom, ale i sprzedawcom. Dzięki wielu automatycznym, dopracowanym, dostosowanym do realiów handlu w internecie narzędziom prowadzenie firmy staje się tańsze, prostsze i efektywniejsze.