Czym jest marketplace i jak zacząć na nim sprzedawać?

Prowadzisz sklep stacjonarny? Może to już czas na rozwój i dołożenie drugiej nogi twojego biznesu - dla jego stabilności? Potrzeba naprawdę niewiele. Często wystarczającym rozwiązaniem będzie skorzystanie z marketplace'u.

Liczby nie pozostawiają wątpliwości. Z badania „Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w jednostkach administracji publicznej, przedsiębiorstwach i gospodarstwach domowych" opublikowanego przez GUS wynika, że w 2020 roku towary i usługi (do użytku prywatnego) przez internet kupiło 69 proc. osób w wieku 16-74 lat. Co więcej, gdyby wziąć pod uwagę wyłącznie te osoby, które deklarują korzystanie z internetu (w minionych 12 miesiącach), odsetek robiących zakupy w sieci skacze do ponad 81 proc.

Liczby stają się jeszcze bardziej imponujące, gdy odrzucimy starsze osoby – powyżej 54. roku życia. Te wprawdzie coraz częściej korzystają z internetu i kupują w sieci, ale mimo wszystko wciąż nie tak chętnie jak młodsi. Wśród osób w wieku 16-54 lata zakupy przez internet zrobiło ponad 82 proc. z nich. Co więcej, aż 70 proc. spośród osób w tej grupie wiekowej, która zadeklarowała korzystanie z e-sklepów, zrobiła to w ciągu ostatnich trzech miesięcy przed badaniem.

Wyniki innego badania -  „E-commerce w Polsce", przygotowanego przez Gemius – są podobne. Wskazują, że ok. 77 proc. polskich internautów dokonało przynajmniej raz zakupów online. Dla porównania, trzy lata wcześniej – w 2018 r. – odsetek ten wynosił „tylko" 56 proc. 

Z kolei dane Izby Gospodarki Elektronicznej wskazują, że w sieci zakupy przynajmniej raz w miesiącu robi 60 procent internautów, a 28 proc. nawet minimum raz w tygodniu. Najczęściej w sieci kupujemy (robi tak ok. 50-60 proc. badanych) odzież i dodatki, obuwie oraz kosmetyki i perfumy. Niemal połowa osób wydaje na zakupy w internecie ok. 100-300 zł miesięcznie, ponad jedna piąta ok. 300-500 zł, a niespełna co dziesiąta nawet ponad 500 zł na miesiąc. 

W ciągu najbliższych pięciu lat rynek e-commerce w Polsce może wzrosnąć o nawet około dwie trzecie.

Danymi można żonglować długo. W zasadzie jednak wszystkie prowadzą do znanych wniosków. Handel w internecie kwitnie błyskawicznie i ma przed sobą świetlaną przyszłość. Polacy kochają e-zakupy i zostawiają w sieci mnóstwo pieniędzy. Dlatego nawet jeśli jesteś zadowolony z wyników swojego sklepu stacjonarnego, być może powinieneś spróbować poszerzyć biznes o sprzedaż internetową. Tym bardziej, że aby rozpocząć handel w sieci, nie są potrzebne wielkie inwestycje i skomplikowana wiedza.

Czym jest marketplace?

Wielu przedsiębiorcom nie jest potrzebne „stawianie" własnych e-sklepów i systemów sprzedażowych. Wszystko, czego potrzebują, powinien dać im marketplace.

Czym jest marketplace? Można go porównać do internetowego targu. To miejsce, w którym wielu przedsiębiorców może oferować bardzo różne towary szerokiemu gronu klientów. Największym marketplace’em w polskim internecie (i dziesiątym na całym świecie!) jest Allegro, które może pochwalić się dotarciem do 21 milionów kupujących.

Jakie są zalety obecności na marketplace’ie? Jest ich sporo. To choćby minimalne bariery wejścia w handel internetowy. Stworzenie sklepu internetowego wymaga dużego zaangażowania czasu i pieniędzy. Nie chodzi wyłącznie o samo uruchomienie e-sklepu (hosting, domena, oprogramowanie itd.), ale także jego promocję czy pozycjonowanie w przeglądarkach internetowych. Wejście na marketplace oznacza tymczasem korzystanie z gotowej infrastruktury sprzedażowej i rozliczeniowej, a także dostęp do wsparcia technicznego i kursów. Nie bez znaczenia jest fakt, że sam marketplace taki jak Allegro to już marka sama w sobie i przedsiębiorca de facto korzysta z jego ugruntowanej pozycji czy prowadzonych działań marketingowych, od razu mając dostęp do bardzo szerokiego grona potencjalnych kupujących.  

Ważne jest też to, że na marketplace’ie można wystartować ze sprzedażą choćby i jednego produktu. Trudno wyobrazić sobie budowę całego sklepu internetowego po to, aby sprzedawać dosłownie kilka towarów, jakiś niewielki ułamek całego asortymentu. W przypadku marketplace’u nie ma z tym problemu – nie trzeba wchodzić „z pompą", można testować, próbować, uczyć się.

Jak zacząć sprzedawać na marketplace’ie?

Rozpoczęcie sprzedaży na marketplace’ie jest proste. Na przykładzie Allegro wygląda to następująco. Pierwszym krokiem jest założenie konta firmowego (konta firma), przeznaczonego do prowadzenia sprzedaży na platformie. Do jego otwarcia wymagany jest m.in. numer NIP działalności gospodarczej, unikalny login (nazwa sklepu na Allegro) czy numer rachunku bankowego firmy.

Następnie należy skonfigurować swoje konto oraz aktywować Pakiet Powitalny, który składa się z uruchamianych w etapach benefitów dla sprzedających – m.in. zniżki na prowizję od sprzedaży, pakiety wyróżnień dla ofert, darmowe wystawianie ofert, profesjonalne narzędzia dla sprzedawców (m.in. analityczne i reklamowe) czy zniżki na prowizje przy sprzedaży z odroczoną płatnością.

Nowi sprzedający mają do dyspozycji zarówno szeroki pakiet narzędzi analitycznych (m.in. raporty sprzedażowe, monitoringi cen, raporty konkurencji czy raporty na temat aktualnych tzw. hitów Allegro), jak i potężne zaplecze edukacyjne w postaci Akademii Allegro, tj. materiałów i szkoleń z wielu dziedzin, w postaci m.in. blogu, podcastów, kursów czy webinariów.

Jesteś zainteresowany wejściem do świata marketplace? Dowiedz się więcej od specjalistów!