Chcą rewolucji dla środowiska. To możliwe podczas codziennych zakupów

Zmiany w środowisku naturalnym są widoczne gołym okiem. Bez zaangażowania firm, które zrównoważony rozwój wpisały w swoją strategię, osiągnięcie celów Porozumienia Paryskiego będzie trudne. Na szczęście jedna z największych polskich sieci wdrożyła działania, które - zdaniem ekspertów i naukowców - mogą przełożyć się na realną ochronę przyrody.

Czy przeciętny konsument ma wpływ na to, co dzieje się ze środowiskiem naturalnym? Czy może w jakikolwiek sposób pomóc zatrzymać niekorzystne zmiany klimatyczne? Okazuje się, że jest to możliwe, o ile uświadomimy sobie, jak kluczowe dla przyrody są nasze codzienne wybory.

Co zatem może robić konsument? Zwracać uwagę na to, czy kupowane przez niego produkty wytwarzane są z poszanowaniem dla natury. Przykłady to opakowania pochodzące z recyclingu, łatwo się do niego nadające, wytworzone przy użyciu mniejszej ilości energii. Znaczenie ma też sklep, w którym kupujemy, to czy na co dzień wdraża on wymierne praktyki, które zużycie zasobów naturalnych mają ograniczyć.

Świadomi tego są też niektórzy przedsiębiorcy. Wśród nich znalazł się właściciel popularnej sieci Żabka, w której miliony Polaków robi codzienne zakupy. I właśnie z uwagi na olbrzymią skalę działalności kwestie zrównoważonego rozwoju są dla Żabki tak istotne.

Sieć stale ogranicza swój wpływ na naturę - zmniejsza zużycie energii elektrycznej, poszukuje nisko i zeroemisyjnych źródeł zasilania, wdraża, wspiera i rozwija zielone technologie. Do tego samego zachęca klientów.

Science Based TargetsScience Based Targets Materiał promocyjny

Żabka przyjęła ambitny cel. Do roku 2025 chce osiągnąć neutralność klimatyczną i ograniczyć intensywność emisji w swoich sklepach określonych przez Science Based Targets (SBTi). To projekt, do którego firma przystąpiła w 2021 roku. A już w grudniu określone przez nią cele redukcji emisji gazów cieplarnianych zostały oficjalnie zatwierdzone przez organizację. Zespół Walidacji Celów, działający w ramach SBTi, uznał, że plany giganta handlu są jednymi z najbardziej ambitnych, jakie zakłada Porozumienie Paryskie. To swego rodzaju „kontrakt", jakie przedstawiciele polityki i biznesu zawarli… z przyszłymi pokoleniami. Obiecali, że zredukują emisję gazów cieplarnianych, by zniwelować wpływ człowieka na przyrodę i umożliwić przyszłym pokoleniom życie na poziomie, do jakiego sami jesteśmy przyzwyczajeni.

- W Żabce każdego dnia podejmujemy szereg proekologicznych działań. Włączamy w te procesy zarówno naszych pracowników, franczyzobiorców, jak i klientów. Aktywnie pracujemy nad zmniejszeniem negatywnego wpływu naszej działalności na środowisko naturalne. Aby móc działać jeszcze skuteczniej, przystąpiliśmy - jako pierwsza sieć z Europy Środkowo-Wschodniej - do inicjatywy Science Based Targets, która promuje odpowiedzialne i transparentne wyznaczenie celów redukcji śladu węglowego w oparciu o wiedzę naukową. Jesteśmy dumni, że nasze cele zostały przez SBTi pozytywnie zweryfikowane i zatwierdzone - podkreśla Anna Grabowska, Wiceprezeska Zarządu ds. Strategii Konsumenckich Grupy Żabka.

Science Based Target ApprovedScience Based Target Approved Materiał promocyjny

Jak wyjaśnia Kamil Wyszkowski, Przedstawiciel Krajowy i Dyrektor Wykonawczy UN Global Compact Network Poland, Science Based Targets to inicjatywa współtworzona przez UN Global Compact, do której dołączyło już ponad 1000 firm z 60 krajów, działających w 53 sektorach gospodarki i zatrudniających łącznie ponad 32 miliony osób.

-  To pokazuje skalę oddziaływania inicjatywy, której głównym założeniem jest wspieranie ambitnych celów korporacyjnych pozwalających zredukować negatywny wpływ przedsiębiorstw na środowisko, a przez to zatrzymać wzrost temperatur. Cieszy mnie, że Żabka, firma członkowska UN Global Compact i partner naszych programów, dołącza do tej inicjatywy - to szansa, że podejmowane działania i wyznaczane cele będą efektywne oraz zgodne z naukowymi wytycznymi ekspertów ONZ ds. klimatu. Tylko działając w oparciu o rzetelną wiedzę, możemy przeciwdziałać zmianie klimatu szybko i według najlepszych standardów - stwierdził.

Działania, które podejmuje sieć Żabka mają szansę przynieść realne, odczuwalne efekty. Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych, zużycia energii, ilości wykorzystywanych materiałów, ma znaczenie. Niezbędny jest tu też odpowiedni wybór konsumenta. Robiąc codzienne zakupy w sieci, która dba o przyrodę, sami przyczyniamy się do polepszenia jej stanu.

Więcej o: