Żywność odgrywa olbrzymią rolę w naszym życiu, a wszystkim nam zależy na cieszeniu się produktami o jak najbardziej naturalnych smakach. Aby móc dalej z natury czerpać oraz pozostawić świat w stanie umożliwiającym życie na obecnym poziomie następnym pokoleniom, odpowiedzialne firmy muszą rozwijać się w konkretny sposób. Czyli taki, który w największym stopniu szanuje naturę.
Hochland, który kolejny rok utrzymuje pozycję lidera na rynku serów, wie jak to zrobić. Firma opracowała strategię WIZJA 2025, którą rok po roku realizuje, nie zważając przy tym na problemy takie jak pandemia czy niestabilna sytuacja za wschodnią granicą. Integralną częścią strategii Hochland jest Zrównoważony Rozwój. Co to oznacza w praktyce? Celem firmy jest budowa biznesu neutralnego klimatycznie. Chce też zwiększać efektywność, być bardziej atrakcyjnym miejscem pracy i dbać o dobrostan zwierząt.
Neutralność klimatyczna ma szczególne znaczenie w obliczu coraz szybszych zmian klimatu. Każda szansa zatrzymania kryzysu klimatycznego powinna być wykorzystana, tak przez zwykłych ludzi, jak i mający ogromny wpływ na klimat biznes. Dlatego Hochland podejmuje działania, które mają sprostać tym wyzwaniom, m. in. ogranicza emisję dwutlenku węgla (w ciągu roku spadek wyniósł aż 350 ton) i zmniejsza zużycie energii (w rok zaoszczędzono okrągły milion kilowatogodzin). Firma zmniejsza też zużycie wody – zużycie wody spadło bowiem o 2000 metrów sześciennych.
Materiał promocyjny
Hochland podjął również wiele innych kroków, by swój wpływ na środowisko minimalizować. Zmodernizował oczyszczalnię ścieków w swoim zakładzie, zmniejszył ilość powstających odpadów, zoptymalizował proces suszenia serwatki i mleka. Zwiększył też wydajność poprzez m.in. odzyskiwanie ciepła. Na tym jednak nie poprzestano – rośnie wykorzystanie energii odnawialnej, pozyskanej z wiatru i ze słońca.
Hochland wprowadził też skuteczne procedury związane z ograniczeniem wykorzystania tworzyw sztucznych. Ich ilość w opakowaniach spadła o 10,6 tony, a już 88,5 proc. opakowań jest możliwych do przetworzenia. Na tym jednak nie koniec. Ambicje Hochland są spore, firma chce do 2025 roku osiągnąć 100 proc. opakowań nadających się do recyclingu. Ilość plastiku w opakowaniach ma z kolei zostać zmniejszona o 20 proc.
Lider rynku serów zadbał o środowisko na wiele innych sposobów. Jednym ważnych elementów strategii jest program "Almette chroni łąki". Przyniósł on bardzo realne efekty, a w jego ramach obsiano łącznie 72 tysiące metrów kwadratowych łąk i pasów kwietnych. Powstały też dwa Łąkomaty – urządzenia, dzięki którym każdy może bezpłatnie pobrać nasiona i samemu naprawiać świat wokół siebie, przyczyniając się do powstania kolejnych łąk. Te zaś są bardzo ważne dla natury, bo tworzą naturalne siedliska dla zapylaczy. Te pożyteczne owady (takie jak motyle czy pszczoły) za udostępnienie im łąk odwdzięczają się, zwiększając bioróżnorodność okolicy, dbając o nasze prywatne uprawy, ogrody, działki. To jeden z najlepszych dowodów na to, że Zrównoważony Rozwój jest polem do współpracy i synergii.
Zrównoważony Rozwój zakłada też troskę o zwierzęta, bo przecież pysznego, puszystego serka bez tego kluczowego elementu by nie było. Dlatego aż 53 proc. dostawców mleka Hochland to podmioty o najwyższym standardzie dbania o dobrostan zwierząt – kategorii A.
Do roku 2025 udział takich dostawców ma zwiększyć się do 70 proc. W ten sposób firma chce zrealizować europejską strategię, która zakłada, że do roku 2050 kontynent będzie klimatycznie neutralny. Skorzystają też na tym konsumenci, dzięki temu żywność będzie powstawać w sposób bardziej neutralny środowiskowo.
O tym, że Zrównoważony Rozwój jest jednym z filarów strategii firmy, wiedzą także pracownicy. W tym zakresie przeszkolono już 93 proc. z nich. Zatrudnieni w Hochland mogą liczyć na dostęp do licznych materiałów edukacyjnych, które pozwalają im zrozumieć znaczenie idei Zrównoważonego Rozwoju. Zorganizowano im m.in. cykl webinariów, dzięki którym można było dowiedzieć się jak skutecznie segregować odpady, ograniczyć marnowanie żywności, a także poznać przyczyny zmian klimatu i zrozumieć znaczenie bioróżnorodności dla stanu środowiska naturalnego. Firma robi też wiele, by być atrakcyjnym miejscem pracy: Zrównoważony Rozwój zakłada też pracę nad zadowoleniem tych, którzy firmę tworzą.
Hochland jest wreszcie zaangażowany w budowanie pozytywnych relacji z lokalnymi społecznościami. Prowadzi wiele programów (np. "Hochland się dzieli"), akcji charytatywnych, podejmuje też współpracę z fundacjami i stowarzyszeniami. Wszystko to po to, aby nieść pomoc tym, którzy jej potrzebują.
Hochland jest bowiem firmą, która jest społecznie odpowiedzialna – świadoma swojego wpływu na środowisko, swojej roli w uświadamianiu konsumentom, partnerom i pracownikom, jak ważne jest dbanie o naturę. Strategia przyjęta przez Hochland pozwala mieć pewność, że naturalne, pełne smaku produkty, które trafiają na nasze stoły to mniej zużytej energii i wody, mniej plastiku, i odpadów, za to więcej recyclingu, bioróżnorodności i wsparcia dla tych, którzy wsparcia potrzebują. Hochland z pewnością wie nie tylko, co to jest dobry smak, ale też co oznacza Zrównoważony Rozwój.
Pełna wersja raportu Raport Zrównoważonego Rozwoju Hochland Polska 2022 w języku polskim
Pełna wersja raportu Raport Zrównoważonego Rozwoju Hochland Polska 2022 w języku angielskim
Materiał promocyjny marki Hochland.