Wybór ekspertek nie jest przypadkowy. Obie Panie zajmują się na co dzień tematyką zrównoważonego gospodarowania odpadami. Joanna Kądziołka jest specjalistką Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste oraz pomysłodawczynią i koordynatorką takich akcji jak Festiwal Zero Waste czy kampanii edukacyjnej Wyrzucam. Nie wyrzucam. Marta Krawczyk, związana z Rekopol SA, zajmuje się ecodesignem opakowań oraz przydatnością do recyklingu. Rozmowę z ekspertkami przeprowadzi ambasadorka Zielonej Ostoi – blogerka eko Paulina Górska.
Webinar "Jak uwolnić świat od plastiku?" odbędzie się w czwartek, 18 marca 2021 r. o godz. 18:00 na platformie www.zielonastoja.renault.pl/webinar. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny i nie wymaga wcześniejszej rejestracji.
To kolejny webinar w ramach kampanii społecznej Zielona Ostoja Renault. W oczekiwaniu na powstanie ekolabu na terenie Otwocka oraz warsztatów, które mają odbywać się tam odbywać, organizatorzy postanowili przeprowadzić serię inspirujących spotkań online. Każde z nich podejmuje inne zagadnienie z zakresu ochrony środowiska naturalnego, takie jak ochrona zasobów leśnych, ograniczanie plastiku czy ekownętrze. Rozmowy z ekspertami z danej dziedziny przeprowadza Paulina Górska, autorka bloga Eko Paulina Górska.
***
O Zielonej Ostoi Renault
Zielona Ostoja Renault, zlokalizowana nieopodal Rezerwatu Świder w Otwocku, powstała z myślą o tych, którzy w obliczu globalnych wyzwań chcą działać lokalnie dla środowiska. Grupa Renault oddała społeczności niezwykłą przestrzeń edukacyjną, w której każdy może rozwinąć swoją świadomość ekologiczną. Celem miejsca jest przekazywanie wiedzy oraz inspirowanie do działania na rzecz środowiska naturalnego. Wspólne warsztaty, poznawanie przyrody i odkrywanie ekologii na nowo dają realną wartość dla planety, jaką jest wiedza i konkretne działanie. Zielona Ostoja Renault to przestrzeń zbudowana wokół idei zrównoważonego rozwoju, wspólnego doświadczania i dialogu. Projekt powstał z inicjatywy Renault Polska. Partnerami akcji są: Miasto Otwock, Centrum UNEP/GRID-Warszawa oraz JYSK.
***
Grupa Renault
Międzynarodowy koncern Renault, produkujący samochody od 1898 roku, sprzedał w 2020 roku 2,9 mln samochodów. Grupa działa w 130 krajach, zatrudnia ponad 180 tys. pracowników i posiada 40 zakładów oraz 12 700 punktów sprzedaży na całym świecie.
Dzięki Aliansowi z Nissanem i Mitsubishi Motors oraz dzięki unikatowemu know-how w napędach elektrycznych, a także wzajemnie dopełniającym się pięciu markom (Renault, Dacia, Łada, Alpine i Mobilize), Grupa oferuje klientom zrównoważone i innowacyjne rozwiązania w zakresie mobilności.
Grupa Renault wyznaczyła trzy główne wyzwania związane z ochroną środowiska: walka z globalnym ociepleniem, ochrona zasobów naturalnych, działanie na rzecz zdrowia ludzi i środowiska. Oprócz tego poprzez swoją strategię środowiskową Grupa Renault działa również na rzecz bioróżnorodności. Celem w zakresie ograniczenia globalnego ocieplenia, wskazanym w planie strategicznym „Drive the Future”, jest zmniejszenie śladu węglowego w przeliczeniu na pojazd o 25% w latach 2010-2022. Grupa Renault zobowiązała się również do osiągnięcia neutralności węglowej w Europie do 2050 roku. Już do 2030 roku planuje obniżyć emisję CO2 o 50% w porównaniu z poziomem z 2010 roku.
***
Partnerzy projektu:
Miasto Otwock
Otwock, czyli miasto z dobrym klimatem, to urokliwa podwarszawska miejscowość. Miasto kojarzone przede wszystkim z niegdysiejszym mikroklimatem, za sprawą którego został mu nadany status uzdrowiska - w tym czasie w Otwocku powstawały liczne sanatoria, domy letniskowe i wille. To tu powstał unikalny i charakterystyczny styl architektoniczny "świdermajer" autorstwa Michała Elwiro Andriollego, do dziś kultywowany w wielu miejscach na terenie miasta i okolic. Za najcenniejsze walory przyrodnicze miasta uważa się rozległe obszary sosnowych lasów oraz przepiękną dolinę rzeki Świder, będące częstymi celami wycieczek i różnych form aktywności na świeżym powietrzu. W ramach współpracy przy projekcie Zielona Ostoja Renault, miasto przekazało działkę pod budowę obiektu oraz będzie wspierać inicjatywę w sposób merytoryczny na każdym etapie działania.
JYSK
Międzynarodowa sieć handlowa, wywodząca się z Danii, sprzedającą produkty z kategorii „wszystko dla domu”. W Polsce istnieje od 2000 roku. Firma zarządzana jest w oparciu o skandynawskie korzenie. Odzwierciedla to kulturę firmy i sposób, w jaki prowadzona jest działalność. JYSK podejmuje szereg zobowiązań na rzecz środowiska i wdraża zrównoważone rozwiązania. Ogranicza ślad węglowy, dywersyfikuje produkty pod kątem procesu produkcji przyjaznego środowisku, stale wymienia surowce wykorzystywane w produkcji opakowań. Organizacji zależy również na tym, aby promować i edukować w zakresie odpowiedzialnych i proekologicznych postaw oraz nawyków. W ramach współpracy przy projekcie, JYSK wyposaży wnętrze pawilonu Zielonej Ostoi Renault, oferując meble i akcesoria zgodne z wymaganiami eko.
Centrum UNEP/GRID/Warszawa
Centrum UNEP/GRID-Warszawa jest jednym z ośrodków światowej sieci GRID (Global Resource Information Database) utworzonej w ramach Programu Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska (UNEP - United Nations Environment Programme). Centrum propaguje postawę odpowiedzialności za środowisko w społeczeństwie i w biznesie. Celem działalności jest, aby zasoby środowiska naturalnego były zarządzane w sposób zrównoważony, zarówno na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym, jak i globalnym. Centrum wesprze projekt w ramach partnerstwa merytorycznego.