Nowa normalność w E-Commerce

Czy efekt pandemii się wyczerpał - to jedno z pytań, które będzie z pewnością często przewijać się na naszej konferencji Shopper Day 2022. W odniesieniu do polskiego rynku e-commerce inspirującego materiału do dyskusji dostarczy raport firmy Zymetria, który na konferencji zostanie zaprezentowany.

Czy wzrosty z czasów pandemii udało się utrzymać? Odpowiedź ekspertów Zymetrii, którą uzasadnią szerzej podczas Shopper Day, jest przecząca. Badanie przeprowadzane na przełomie maja i czerwca br. prowadzi do wniosku, że bardzo wysoka dynamika globalnego wzrostu e-commerce w okresie pandemii miała charakter nietrwały. Premia pandemiczna została wyczerpana. Hipoteza o nieustannym przyspieszeniu w e-commerce bez pandemicznego paliwa okazała się mitem.

E-commerce zwolni w Polsce słabiej, niż to się stanie w skali globalnej z racji na wciąż relatywnie niski poziom rozwoju tego rynku w Polsce - uspokajają autorzy raportu Zymetrii. "Wciąż jesteśmy w fazie wzrostu zasilanego czynnikami, które nie są już dostępne dla rozwiniętych gospodarek cyfrowych" - czytamy w publikacji. Nie brakuje jednak barier wzrostu. Szalejąca inflacja skłania konsumentów do ograniczania planów zakupowych, a sklepy borykają się z konsekwencjami wojny w Ukrainie - zakłóceniami w dostawach czy wręcz przerwaniem łańcuchów dostaw.

W badaniu znajdziemy także dane na temat wpływu wojny w Ukrainie na konsumentów. Potwierdza się, że Polacy wykazali wielkie zaangażowanie w pomoc dla zaatakowanego przez Rosję kraju. Prawie dwóch na trzech kupujących online (63%) skorzystało z jakiejś formy wsparcia dla Ukrainy. To, czy dany e-sklep umożliwia wsparcie, nie stanowi jednak bardzo istotnego kryterium jego wyboru - tylko 31% kupujących deklaruje, że to dla nich zachęta.

Wracamy do czasów prepandemicznych pod względem ogólnej popularności zakupów online, ale "efekt pandemii" nie minął bez śladu. Badanie Zymetrii pokazuje, że wzrosła liczba zaangażowanych i lojalnych e-shopperów, którzy licznie weszli w nowe dla siebie kategorie. Zyskały szczególnie trzy kategorie: żywność i chemia gospodarcza, farmaceutyki i moda. Nie tylko utrzymały znaczną część nowych kupujących pozyskanych w czasie pandemii - wzrosła także częstotliwość zakupów w odniesieniu do pierwszego kwartału 2020 r.

W 2022 r., podobnie jak rok wcześniej, na rynku e-commerce dominują platformy wielokategorialne (marketplace’y). Konkurencja w tym segmencie zaostrza się - bezdyskusyjnym liderem pozostaje Allegro (znajomość wspomagana - 92%, zakup kiedykolwiek - 85%), ale uwagę zwraca też silna druga pozycja Empiku (odpowiednio 84% i 64%), a trzeci OLX jest mocno goniony przez AliExpress. Najwięcej nowych e-shopperów zyskał startujący od zera Amazon.pl (piąte miejsce ze znajomością wspomaganą 72% i wskaźnikiem "zakup kiedykolwiek" na poziomie 21%).

Cena jest niezmiennie głównym czynnikiem wyboru sklepu, lecz można zaobserwować nowy trend świadczący o rosnącej dojrzałości rynku i większej świadomości konsumentów - coraz bardziej liczy się wygoda (szeroki asortyment, duży wybór nowości, zapewniony krótki czas dostawy) oraz wiarygodność sklepu, a w tym bezpieczeństwo zakupów i wcześniejsze pozytywne doświadczenia kupujących. Świadomość w zakresie ekologii również rośnie, jak również przekonanie, że e-commerce jest przyjaźniejszy dla środowiska niż zakupy tradycyjne. Konsumenci są wprawdzie wciąż mało skłonni do płacenia więcej za bardziej ekologiczne produkty, ale wykazują już pewną otwartość na działania e-sklepów zgodne z postulatami less waste/zero waste, dawania produktom "drugiego życia" czy gospodarki obiegu zamkniętego i gotowość do dopłaty za wyższe koszty opakowań, transportu i magazynowania.

Więcej obserwacji i prognoz dotyczących sytuacji na krajowym i globalnym rynku e-commerce oraz zachowań i preferencji konsumentów znajdzie się w wystąpieniu Edyty Czarnoty, managing partner w Zymetrii, na Shopper Day 19 października.

Więcej na www.ShopperDay.pl