Frisco.pl - lider polskiego rynku e-commerce artykułów spożywczych (e-grocery) i największa spółka w tym segmencie, prowadząca wyłącznie dystrybucję w kanale online - to już biznes naprawdę dużych liczb i do tego niezwykle szybko rosnący.
W ciągu ostatnich dwóch lat baza klientów supermarketu rozwijanego pod skrzydłami funduszu MCI.TechVentures wzrosła o ponad 70 proc. Spółka odnotowała również 100 proc. wzrost sprzedaży. Została też liderem warszawskiego rynku zakupów spożywczych online, który odpowiada za ok. 40 proc. całego polskiego rynku e-grocery.
Duże wrażenie robią tutaj podstawowe liczby mówiące o skali prowadzonego biznesu. Supermarket realizuje dla mieszkańców Warszawy 300 tys. zamówień rocznie. W ofercie ma już 12 tys. pozycji. Dziennie, w magazynie o powierzchni 4 tys. m.kw., pakuje ponad 80 tys. produktów i do końca roku tę liczbę chce zwiększyć do 100 tys.
By osiągnąć takie wyniki, zarząd spółki przez lata musiał wykonać ogromną pracę. Zwłaszcza, że w tej branży sprzedawcy online mają naprawdę niełatwo.
– W branży spożywczej klient jest bardzo wrażliwy na cenę. Nie kupi towaru, jeżeli jest droższy niż u konkurencji. Dla 38 proc. kupujących cena jest najważniejsza. Z tego wynika i z faktu dużej konkurencji, że w handlu spożywczym pracuje się na bardzo małych marżach – tłumaczy Krzysztof Konopiński, partner w MCI Capital.
– A klienci oczekują szybkich dostaw, często w wybranym przez nich czasie. Produkty muszą, co oczywiste, być też świeże i odpowiednio spakowane – dodaje.
Aby sprostać tym wyzwaniom, firma musi być bardzo efektywna operacyjnie. Na każdym etapie swojej działalności powinna pilnować kosztów. I mocno inwestować w najnowsze rozwiązania technologiczne.
Perfekcyjnie zaplanowana szeroko rozumiana logistyka to dla supermarketu spożywczego, działającego w Internecie, klucz do sukcesu. Jednym z jej najważniejszych elementów jest nowoczesny magazyn. Jego pracę Frisco.pl stara się od dawna jak najbardziej zautomatyzować. W aktualnym magazynie firmy działa np. specjalna sortownia przypominająca rozwiązania stosowane przez pocztę.
- W najbliższych miesiącach uruchomimy nowy magazyn. Będzie jeszcze nowocześniejszy. Sercem nowego Centrum Dystrybucji będzie wysokowydajny magazyn automatyczny obsługiwany wózkami typu Shuttle, stacjami GTP, oraz robotami odpowiedzialnymi za sprawny i bezpieczny załadunek gotowych nośników wysyłkowych na stelaże transportowe – dodaje Konopiński. Poza znaczącym zwiększeniem wydajności magazynu zadbano również o zmniejszenie ilości błędów, oraz lepsze zabezpieczenie towarów w transporcie.
Frisco nie zapomniało również o utworzeniu najlepszych warunków do przechowywania towarów w temperaturach dla nich dedykowanych. W nowym Centrum Dystrybucji znajdziemy osobne strefy dla towarów suchych, świeżych, mrożonych, oraz wydzieloną strefę dla owoców i warzyw ciepłolubnych.
- Nowe centrum dystrybucyjne Frisco będzie niewątpliwie najbardziej zautomatyzowanym magazynem produktów spożywczych w Polsce - mówi Krzysztof Konopiński.
Nowy magazyn nie tylko pozwoli realizować więcej zamówień, ale również umożliwi przyspieszyć dostawy i obniżyć ich koszty – efekt skali będzie tu jeszcze mocniej wpływał na ich całkowity koszt przedsięwzięcia.
Unikatowy system IT, z którego korzysta firma, dba również o szybkie i niezawodne dostawy, optymalizując drogę, po której poruszają się kurierzy z zakupami.
Poza tym, Frisco wprowadza z powodzeniem zaawansowane algorytmy z wykorzystaniem tzw. machine learning, po to, aby maksymalnie spersonalizować doświadczenie zakupowe i zwiększyć wygodę konsumentów. Za tym, co oczywiste, idzie wzrost liczby kupujących.
Jednym z bardzo ważnych elementów w historii Frisco, było pozyskanie dla internetowego supermarketu inwestora strategicznego, jakim jest Eurocash, największy polski hurtownik produktów szybko zbywalnych.
– Współpraca Eurocash z MCI to przykład udanego modelu kooperacji. Mamy do czynienia z optymalną synergią pomiędzy branżowym inwestorem, a inwestorem z obszaru gospodarki cyfrowej. My z jednej strony budujemy DNA firmy e-commerce, dostarczamy najlepszych praktyk w tym zakresie, a z kolei Grupa Eurocash wnosi wybitny wkład w zakresie logistyki czy sourcingu, czyli w tych obszarach, w których kompetencje tego typu gracza są najsilniejsze – komentował w ubiegłym roku Tomasz Czechowicz, prezes zarządu MCI Capital.
Współpraca z dużym hurtownikiem czy uruchomienie nowego centrum dystrybucyjnego to działania, które ułatwiły i ułatwią dalszy wzrost skali prowadzonego biznesu. W Warszawie Frisco będzie mogło dalej się dynamicznie rozwijać. Ale to nie wszystko.
Być może zdecyduje się na budowę kolejnego centrum w innym rejonie Polski.
Frisco.pl sprzyja rozwój polskiego rynku. Wg prognoz handel internetowy będzie dalej rósł rocznie o 15-20 procent. w ciągu następnych lat. Sam obszar e-grocery jest też w dużej mierze niewykorzystany – jedynie handlu 1% FMCG odbywa się online, podczas gdy dla innych kategorii produktowych, jest to 6-7%. Z drugiej strony, wartość obszaru e-grocery w 2020 roku może wynieść nawet 2,5 mld zł. Już 16 proc. Polaków deklaruje, że kupuje produkty spożywcze online – jak wynika z opublikowanego w lutym raportu e-Izby i Frisco.pl.