Niemcy: Kierowcy nie przestrzegają zakazu wjazdu dla diesli

Kontrole zakazu wjazdu dla diesli w czterech miastach Niemiec wykazały ponad 16 tys. naruszeń przepisów. Kierowcy je lekceważą.

Tylko w Darmstadzie od czerwca 2019 lokalne ograniczenia zlekceważyło 13 tys. kierowców samochodów i ciężarówek.

Niemcy. Zakazy wjazdu dla diesli łamane przez kierowców

Urząd Porządku Publicznego w Stuttgarcie odnotował w ubiegłym roku 3 tys. naruszeń zakazu wjazdu dla starszych modeli diesli klasy Euro 5 w całym mieście. To jedyne miasto w Niemczech, gdzie taki zakaz obowiązuje.

W Darmstadzie, Hamburgu i Berlinie dotyczy on jedynie poszczególnych ulic. Jak donosi agencja prasowa DPA, w Hamburgu w 2018 r. odnotowano 400 naruszeń, w Berlinie od końca listopada 2019 było 51 ostrzeżeń. Ogółem w wymienionych czterech miastach nałożono grzywny i mandaty na sumę 1,6 mln euro, chociaż nie wiadomo jeszcze, ile z nich będzie ostatecznie prawomocnych.

>>>Zobacz też: Nawet 90 tys. zł dopłaty do auta na wodór. Właśnie ruszył nowy program

Zobacz wideo

Walka o poprawę jakości powietrza

Celem zakazów dla diesli jest doprowadzenie do redukcji stężenia tlenku azotu. Organizacja ekologiczna DUH walczy przed sądami o to, by miasta i gminy bardziej dbały o jakość powietrza. W Stuttgarcie zanieczyszczenie tlenkami azotu w ubiegłym roku znacznie spadło, ale wciąż przekracza wartości graniczne wynoszące 40 mikrogramów na metr sześcienny powietrza.

By zmienić jego jakość, szczególnie w newralgicznym punkcie miasta Am Neckartor, obok zakazu wjazdu dla diesli wprowadzono szereg innych środków zaradczych, na przykład słupy filtrujące powietrze. Ulica otrzymała też nową nawierzchnię oraz wyznaczono buspasy. Od początku tego roku Am Neckartor oraz na innych trzech głównych trasach wjazdowych i wyjazdowych obowiązuje zakaz dla starych diesli klasy Euro 5.

Różne kary

Na razie miasto nie przeprowadza kontroli, ale sprawdza dodatkowo kierowców, których zarejestrował fotoradar lub którzy niewłaściwie zaparkowali. Podobnie obchodzi się z nimi stuttgarcka policja. Z 450 tys. przypadków sprawdzonych przez Urząd Porządku Publicznego w tym mieście 6,7 tys. diesli naruszyło zakaz wjazdu. Mandat kosztuje 80 euro, a razem z kosztami kalkulacyjnymi 108,5 euro. Podobne grzywny obowiązują w Darmstadzie.

W Berlinie jest taniej i kara dla kierowcy samochodu osobowego wynosi 20 euro, autobusu 25 euro, a ciężarówki 75 euro. Od końca listopada ubiegłego roku zakaz jazdy dieslem klasy Euro 5 w stolicy Niemiec obowiązuje na wielu ulicach w Śródmieściu i dzielnicy Neukoeln. Od tego czasu do 20 stycznia policja odnotowała 51 przypadków łamania zakazu.

W Hamburgu w 2019 r. policja odnotowała 246 naruszeń zakazu wjazdu diesli, wypisując mandaty na sumę 7300 euro. Zdaniem Olivera Luksica, eksperta ds. ruchu drogowego klubu poselskiego FDP, obowiązujące zakazy są nieprozumieniem. "Zamiast wyrywkowych kontroli jak w Stuttgarcie konieczne byłoby wprowadzenie w końcu w całych Niemczech jednolitych zasad pomiaru" - uważa polityk.

Artykuł pochodzi z serwisu Deutsche Welle.

Więcej o:
Komentarze (23)
Niemcy: Kierowcy nie przestrzegają zakazu wjazdu dla diesli
Zaloguj się
  • ari

    Oceniono 9 razy 9

    Przede wszystkim artykuł jest nieprawdziwy: zakaz dla diesli Euro 5 dotyczy jedynie czterech odcinków dróg, a nie całego miasta. Zakaz całościowy dotyczy Euro 4 i starszych. A to mocno zmienia optykę, bo mówimy już nie o samochodach raczej "młodych" tylko o wyprodukowanych 10 i więcej lat temu.

    Różnice i strefy widać na oficjalnym dokumencie miasta (gazeta blokuje niestety link)

  • jerzytop

    Oceniono 9 razy 7

    Najpierw zezwolić na produkcję i sprzedaż następnie złupić podatkami aż w końcu zabronić jazdy takimi pojazdami
    W takim razie powinni odkupywać je po cenie rynkowej i kropka

  • tom-pek

    Oceniono 10 razy 4

    ktoś kupił auto zapłacił niemały podatek i zabraniają jeżdzić hehehehe

  • sila

    Oceniono 7 razy 3

    Nazwy znanych, dużych miast mają polskie odpowiedniki i można spokojnie odmieniać w Berlinie, Hanowerze, Monachium, ale proszę nie Darmsztadzie ! W Darmstadt, jest poprawnie, czytelnie i nie łamie języka.

  • jerzytop

    Oceniono 4 razy 2

    Dzisiaj powinno się kupujących samochody z silnikami spalinowymi informować ,że będą mogli ich używać najwyżej 5 czy 10 lat . Ciekawe wtedy kto wam zapłaci podatki Każdy jest mądry gdy chodzi o innych i kosztem innych

  • matteo789

    Oceniono 4 razy 0

    Gdzie w gumiakach na salony?

  • wlodzimierz.il

    Oceniono 7 razy -1

    >Kontrole zakazu wjazdu dla diesli w czterech miastach Niemiec

    Kiedy wreszcie niemiecki wyborca ruszy się i usunie na śmietnik szalone lewactwo?

  • judo

    Oceniono 24 razy -4

    To Polacy na niemieckich rejestracjach......
    Proszę nie obwiniać Niemców.

  • tomcio55

    Oceniono 23 razy -7

    A w proekologicznej gazeciuni materiał promocyjny jakie to fajne suvy są. Kasa nie śmierdzi czerscy hipokryci?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX