Niemcy. Organizacje konsumenckie przeciwne przedłużeniu obniżki VAT. Rząd wydał 20 mld euro

W Niemczech do 31 grudnia obowiązuje obniżony podatek VAT. Rząd chciał zachęcić mieszkańców do zwiększonych zakupów. Niewiele to dało.
Zobacz wideo Czy będzie szansa na szybsze przyjęcie szczepionki, jeśli nie będzie chętnych z grupy priorytetowej?

Urzędy ochrony konsumentów dopatrują się niewiele korzyści w przedłużeniu obniżki podatku VAT, który wygasa w Niemczech z końcem roku. Jak powiedział agencji prasowej DPA szef Federalnego Urzędu Konsumenckiego, Klaus Müller, środek mający na celu wsparcie gospodarki w czasach koronakryzysu nie zadziałał zgodnie z oczekiwaniami. Wobec 20 mld euro, które rząd federalny wydał na redukcję VAT, "stosunek poniesionych kosztów do korzyści nie jest najlepszy", uważa Müller.

Niemcy. Obniżka VAT - korzyści i straty

Według eksperta, to prawda, że na przykład obniżka podatku w handlu żywnością została przeniesiona na konsumentów w sposób sprawiedliwy i właściwy. Jednak w gastronomii i hotelarstwie praktycznie w ogóle do tego nie doszło. Jak zaznaczył, w handlu online można mówić o pozytywnych i negatywnych stronach obniżki VAT. Na przykład, niektórzy sprzedawcy detaliczni najpierw podnieśli ceny, aby je ponownie obniżyć dzięki nowej stawce podatkowej.

Zachęta dla konsumentów

Rząd federalny zdecydował o obniżeniu stawki VAT z 19 do 16 procent od 1 lipca do 31 grudnia. Natomiast obniżona stawka podatku obowiązująca dla wielu produktów spożywczych i artykułów codziennego użytku została zredukowana z 7 do 5 procent. Miało to pobudzić gospodarkę i pomimo koronakryzysu zmotywować konsumentów do robienia kosztownych zakupów o kilka miesięcy wcześniej. Ale efekt ten nie zadziała więcej, jeśli akcja będzie kontynuowana, powiedział Mueller. Zdaniem eksperta "są inne dźwignie, które okazały się skuteczne i znacznie tańsze do wdrożenia", jak na przykład premia na dziecko, która docelowo odciążyła poszczególne rodziny.

Artykuł pochodzi z serwisu Deutsche Welle. 

 
Więcej o: