Federacja Niemieckich Organizacji Konsumenckich (VZBV) otrzymała 1745 zgłoszeń o problemach od właścicieli kart debetowych, o czym poinformował tygodnik „Der Spiegel". Ich posiadacze skarżyli się, że niektóre sklepy i hotele nie akceptują nowych kart.
Problemy z kartami wystąpiły też w urzędach, szpitalach, automatach parkingowych lub przy wypłacie gotówki w kasach supermarketów. Nawet niektóre banki miały trudności z obsługą nowych kart. Klienci zgłaszali, że odmówiono im dostępu do strefy samoobsługowej banku z taką kartą, informuje „Der Spiegel".
Doniesienia te pozostawały w rażącej sprzeczności z często szumnymi i kwiecistymi obietnicami banków, zgodnie z którymi karty debetowe Visa lub Mastercard łączyłyby w sobie funkcje rachunku bieżącego i karty kredytowej
– powiedziała w rozmowie z magazynem „Der Spiegel" szefowa VZBV Ramona Pop. Obrońcy konsumentów krytykują politykę informacyjną banków za rozbudzenie wygórowanych oczekiwań klientów wobec możliwości nowych kart.
„Der Spiegel" zwraca przy tym uwagę na stanowisko firmy Visa, zdaniem której akceptacja nowych kart „znacznie wzrosła w Niemczech". Podobno utrzymuje się na równi z niemieckimi systemami płatności.
Mastercard z kolei twierdzi, że „nie może stwierdzić różnicy w stopniu ich akceptacji". Firma pracuje nad tym, aby nowe karty „były również akceptowane przez właścicieli małych sklepów i sklepików w Niemczech", o czym także poinformował magazyn „Der Spiegel".