Roślinna jajecznica w płynie wchodzi na europejski rynek. W USA bije rekordy popularności

"Bezjajeczna jajecznica" to roślinna alternatywa, która w USA bije rekord sprzedaży wśród tego typu produktów. Producent, amerykańska firma Just, przymierza się do ekspansji w Europie. Co ciekawe, pomóc w tym ma włoski dystrybutor tradycyjnych jaj w skorupkach, firma Eurovo.

Jus Egg, bo tak brzmi pełna nazwa produktu, jest płynny, ma kolor tradycyjnej jajecznicy i jest sprzedawany w butelkach o pojemności 355 ml. Po wylaniu na gorącą patelnię i ścięciu - jak w przypadku zwykłych jaj - uzyskana "roślinna jajecznica" jest do złudzenia podobna w konsystencji (i smaku) do tej, którą zwykle konsumujemy.

Głównym składnikiem Just Egg jest fasola mung, znana np. z hinduskiej kuchni jako składnik zupy dal tarkari, czy parangikai kottu (fasolki gotowanej z dynią). Za aromat, który ma zachęcić do alternatywnej "jajecznicy" odpowiadają także grzyby, dodatek cebuli, naturalny ekstrakt z kurkumy i marchwi, czemu dodatkowo Just Egg zawdzięcza kolor, czy guma gellan, wpływająca na konsystencję, a będącą popularnym, wegańskim zamiennikiem odzwierzęcej żelatyny. Jak podał Portal Spożywczy, producent zapewnia o właściwościach odżywczych i zdrowotnych "roślinnych jajek". Nie zawierają m.in. cholesterolu. Co więcej, firma Just podkreśla ekologiczny aspekt produktu - do jego stworzenia producent zużywa 98 proc. mniej wody i 86 proc. gruntów w porównaniu z produktami odzwierzęcymi. Just Egg ma także o 93 proc. mniejszy ślad węglowy w porównaniu z nimi.

"Roślinna jajecznica" wchodzi do Europy

Producent poinformował, że tylko od sierpnia 2019 r. sprzedał równowartość 10 mln jaj w postaci roślinnego zamiennika. To najlepszy wynik spośród wegańskich alternatyw dla jajek w USA. W związku z tym firma Just postanowiła wejść na rynek europejski ze swoim flagowym produktem. Do tej pory znany w Europie był przede wszystkim majonez Just bez jaj w składzie. Co ciekawe, dystrybucją majonezu, jak i przyszłą dystrybucją Just Egg w Europie ma się zająć włoska firma Eurovo, która jest znanym dystrybutorem ...kurzych jaj. To nie wszystko - w 2019 r. współpracę z firmą Just nawiązała Grupa PHW, gigant branży mięsnej z Niemiec. To świadczy przede wszystkim o zmieniającym się rynku, na który wpływ mają konsumenckie nawyki i wybory oraz o tym, że niektórzy producenci i dystrybutorzy, licząc się ze zmianami, szukają nowych modeli biznesowych.

Mięso z roślin ma znanych inwestorów

Wegeburgery, a także inne roślinne zamienniki odzwierzęcego białka przestają stanowić kuriozum, nowinkę, czy objaw chwilowej mody. Rynek rośnie i umacnia się. Zauważyli to nie tylko konsumenci, ale też sieci handlowe o globalnym zasięgu oraz fast foody - jedni i drudzy wprowadzają lub testują od pewnego czasu roślinne zamienniki mięsnych produktów. Potencjał w diecie roślinnej, która dodatkowo ma walor ekologiczny, dostrzegli także ludzie biznesu. W firmy produkujące mięso z roślin jak Beyond Meat, Impossible Foods, czy Neat Burger zaczęli inwestować m.in. Bill Gates, Lewsi Hamilton, Leonardo DiCaprio, Jeff Bezos, Jay-Z, czy były dyrektor generalny sieci McDonald's, Don Thompson.