Niedaleko przekopu Mierzei Wiślanej ma powstać sztuczna wyspa. Tylko dla ptaków

Na Zalewie Wiślanym w pobliżu przekopu Mierzei Wiślanej ma powstać sztuczna wyspa. Na miejscu już pracuje koparka, która usypuje nowy ląd. Teren ma być dostępny wyłącznie dla zwierząt, m.in. dla ptaków, które będą mogły spędzić tam okres lęgowy. Organizacje ekologiczne krytykują ten pomysł.

Piasek wybrany podczas przekopu Mierzei Wiślanej zaczęto zwozić na Zalew Wiślany. Dwa kilometry od brzegu ma powstać wyspa refulacyjna o powierzchni ok. 180 hektarów. Ląd ten ma mieć kształt elipsy o długości dwóch kilometrów i szerokości ponad jednego kilometra. Inwestorzy zapowiadają, że nie będzie on dostępny dla turystów. Miejsce ma służyć przede wszystkim ptakom, które będą mogły tam spędzić okres lęgowy.

- Nie będziemy tam się budować. Będzie to miejsce, które my dedykujemy tylko i wyłącznie ptakom. Ptakom, które będą mogły tam zostać w okresie lęgowym i gniazdować - powiedział Piotr Zięcik z nadzoru przyrodniczego "EKO-PERSPEKTYWA" w rozmowie z telewizją TVN24

Członkowie organizacji ekologicznych krytykują zarówno sam przekop Mierzei Wiślanej, jak i budowę sztucznej wyspy. Uważają, że kiedy kanałem żeglugowym zaczną pływać statki, ptaki nie będą mieć na niej spokoju, a środowiska, w którym żyją obecnie, nie da się po prostu przenieść z jednego miejsca na drugie.

Przekop Mierzei Wiślanej. Złożono skargę do Komisji Europejskiej

Przekop Mierzei Wiślanej związany jest z budową kanału żeglugowego, który ma służyć skróceniu morskiego szlaku na Bałtyk i ułatwieniu przepływu statków do portu w Elblągu. Decyzja o realizacji tego projektu została ogłoszona przez premiera Jarosława Kaczyńskiego w 2006 roku, z kolei pierwszą wizualizację planowanego kanału zaprezentowano 10 lat później. Zakończenie prac i oddanie kanału do użytkowania planowane jest na 2022 rok.

Projektowi przekopu Mierzei Wiślanej od początku towarzyszą kontrowersje. Organizacje ochrony przyrody wskazują, że szkody dla środowiska naturalnego będą niewspółmierne do korzyści ekonomicznych, a projekt budowy kanału żeglugowego koliduje z unijnym programem ochrony przyrody Natura 2000. W maju 2020 roku Stowarzyszenie EKO-UNIA przy wsparciu Greenpeace Polska złożyło oficjalną skargę na przekop Mierzei Wiślanej do Komisji Europejskiej.

Zobacz wideo Dlaczego przekopujemy Mierzeję Wiślaną?