Żabka Polska daje drugie życie plastikowym butelkom i zamyka obieg plastiku

Żabka jako pierwsza firma w Polsce testuje gospodarkę o obiegu zamkniętym dla marki własnej - zachęca klientów i franczyzobiorców do zbiórki plastikowych butelek i darowania im drugiego życia. Akcja ma charakter pilotażu, jest prowadzona w 30 sklepach w Warszawie.

Z zebranych opakowań powstaną butelki wody mineralnej marki własnej OD NOWA. Żabka chce, by dzięki akcji klienci wyrobili w sobie nawyk oddawania plastikowych opakowań po napojach, tak jak oddaje się butelki szklane. Dodatkowo Żabka Polska i Żywiec Zdrój podjęły strategiczne partnerstwo, w ramach którego zadeklarowały wspólne działania na rzecz zamknięcia obiegu tworzyw sztucznych. Firmy rozpoczęły test przy użyciu EKOmatów – automatów umożliwiających selektywną zbiórkę opakowań po napojach z plastiku i metalu. Pierwsze urządzenia stanęły w 2020 r. przy wybranych sklepach Żabka w Poznaniu i Warszawie. Zebrany surowiec posłuży do stworzenia nowych butelek.

 

Świadomość ekologiczna klientów

Codziennie ponad 1000 butelek jest odbieranych ze sklepów Żabka i otrzymuje drugie życie. Badanie konsumenckie potwierdza dużą akceptację tego przedsięwzięcia: 98% klientów Żabki docenia je jako przyjazne środowisku, a 85% uważa również, że jest to praktyczne rozwiązanie. Długofalowe efekty projektu: budowanie świadomości ekologicznej wśród klientów; wyrabianie nawyku zwrotu plastikowych opakowań po napojach, tak jak oddaje się butelki szklane; tworzenie nowych opakowań z już istniejących pozwala ograniczać produkcję plastiku i zmniejszać emisję CO? do środowiska.

Żabka zachęca klientów do oddawania pustych butelek i puszek oraz wspólnego odkrywania, jak wielkie znaczenie mają małe kroki podejmowane na co dzień. Jest to niezwykle ważne, gdyż dzięki prawidłowej segregacji można otrzymać dobry surowiec, który posłuży do stworzenia nowych opakowań. Dzięki temu Żabka nie tylko ogranicza produkcję plastiku, ale także zmniejsza emisję CO? do środowiska. Dodatkowo, dzięki akcji klienci sieci mogą wyrobić w sobie nawyk oddawania do sklepów plastikowych opakowań po napojach, tak jak oddaje się butelki szklane.

Misja firmy

Ekologia jest elementem DNA firmy Żabka, wpisanym w podstawy jej działalności. Inicjatywy, które podejmuje, koncentrują się wokół kluczowych obszarów istotnych dla ochrony środowiska naturalnego. Z myślą o planecie, Żabka podejmuje decyzje biznesowe już na etapie tworzenia produktów oraz usług. Ogranicza ilość wytwarzanych odpadów i minimalizuje zużycie surowców pierwotnych. Stosuje model gospodarki cyrkularnej – surowce pozostają w obiegu zamkniętym i są wykorzystywane ponownie. Firma promuje też wśród klientów wspólną odpowiedzialność za środowisko naturalne.