Blokada Kanału Sueskiego. Ta sama firma w 1992 r. "zgubiła" na oceanie 28 tys. gumowych kaczek

Armator słynnego od kilku dni kontenerowca, który blokuje Kanał Sueski, ma już na koncie inny poważny incydent. W 1992 roku, ze statku obsługiwanego przez Evergreen Marine Corp., wypadło prawie 30 tysięcy zabawek. Przez następnych 15 lat gumowe kaczuszki pływały po Pacyfiku.

Jak podaje Business Insider, przez kilkanaście lat mieszkańcy w różnych zakątkach świata znajdowali na plażach gumowe kaczki, bobry i żaby. Przez lata nie wiadomo było, skąd się tam wzięły.

Trasy dryfowania plastikowych zabawek po przypadkowym wypuszczeniu ich na Oceanie Spokojnym w 1992 roku.Trasy dryfowania plastikowych zabawek po przypadkowym wypuszczeniu ich na Oceanie Spokojnym w 1992 roku. fot. Wikipedia Commons

Firma, której statek zablokował Kanał Sueski, miała już inną znaną "przygodę" na morzu. W 1992 roku zgubili prawie 30 tys. gumowych zabawek

Sprawę wyjaśnił dopiero dziennikarz Donovan Hohn, który w 2011 roku wydał książkę "Moby-Duck: Prawdziwa historia 28 800 zabawek do kąpieli zgubionych na morzu". Wykorzystał on badania dwóch oceanografów - Jima Ingrahama i Curtisa Ebbesmeyera, którzy wprowadzili współrzędne miejsc, w których odnajdowano gumowe zabawki. Następnie dane wpisano do symulatora prądu oceanicznego i prześledzono drogę kaczuszek i żabek, które dryfowały po Pacyfiku. Na tej podstawie udało się określić, że "wypłynęły" one z jednego miejsca na Oceanie Spokojnym.

Donovan Hohn porównał te dane z dokumentacją jednostek handlowych. Tak dziennikarz dotarł do statku Ever Laurel, który obsługiwany był przez tajwańską firmę Evergreen Marine Corp. Ustalił, że 6 stycznia 1992 roku statek wypłynął z Hongkongu do Waszyngtonu, gdzie dotarł z jednodniowym opóźnieniem. Powodem miały być złe warunki pogodowe.

Dziennikarz potwierdził, że za burtę jednostki Ever Laurel wypadło około 12 kontenerów z ładunkiem gumowych zabawek do kąpieli. 7200 czerwonych bobrów, 7200 zielonych żab, 7200 niebieskich żółwi i 7200 żółtych kaczuszek "wydostało się" z kontenera i podryfowało w różne regiony świata. Zabawki pojawiały się u brzegów Stanów Zjednoczonych, Kanady, Austalii, ale też Wielkiej Brytanii. Ostatnia z zabawek zlokalizowana została w 2007 roku u wybrzeży Anglii, po 15 latach od zatonięcia ładunku.

Evergreen Marine jest też operatorem kontenerowca Ever Given, który we wtorek rano obrócił się bokiem i osiadł na mieliźnie, blokując Kanał Sueski - jedną z najważniejszych morskich dróg handlowych. Zator ma kosztować światową gospodarkę nawet 400 mln dolarów za godzinę postoju.

Więcej o: