Jedna z czytelniczek Gazeta.pl nadesłała zdjęcie nietypowego, bo zabarwionego na niebiesko paragonu. Otrzymała go podczas zakupów w sklepie Kaufland. Kobieta szybko zorientowała się, że zmiana ma znacznie głębsze znaczenie.
Potwierdza to sama sieć, która poinformowała już w kwietniu, że faktycznie rozpoczyna wprowadzanie w swoich sklepach nowych paragonów. Trafiają sukcesywnie do kolejnych placówek.
Paragon sieci Kaufland Fot. Czytelniczka Gazeta.pl
Nowe paragony są wykonane ze specjalnego papieru termicznego. Jak zapewnia Kaufland jest produkowany bez barwników chemicznych. Ponadto posiada certyfikat FSC, co oznacza, że pochodzi ze zrównoważonej uprawy.
Paragon Kaufland Fot. Czytelniczka Gazeta.pl
"Nowe paragony są odporne na blaknięcie, mogą być wyrzucane do pojemników na papier i poddawane recyklingowi" - zapewnia sieć w komunikacie. Nie wszyscy bowiem wiedzą, że zwykłe paragony do przetworzenia jako papier się nie nadają. Powinny trafić do odpadów zmieszanych, poddanie ich recyclingowi jest niezwykle trudne. "Papieru termicznego i faksowego nie można wyrzucać do pojemników na papier" - potwierdzają władze warszawskich służb odpowiedzialnych za odbiór śmieci. Paragon musi być traktowany jak papier zabrudzony, tłusty, woskowany, pokryty innymi substancjami, które utrudniają jego odzysk. Do pojemnika na papier nie możemy też wrzucić np. zużytych chusteczek, ręczników papierowych, "złotka" po maśle etc.
W przypadku paragonów sklepów sieci grupy Schwarz - w Polsce należą do niej Kaufland i Lidl - jest inaczej. Paragony są zdatne do przetwarzania.
Sieć podkreśla też inne aspekty swoich paragonów. Kontakt papieru z żywnością jest całkowicie nieszkodliwy dla zdrowia. W wielu paragonach znajduje się Bisfenol A, substancja, która przenika przez skórę, kumuluje się w organizmie, co stanowi zagrożenie przede wszystkim dla kobiet w ciąży. Substancja wpływa bowiem na układ hormonalny.
Paragony wydawane w sklepach Kaufland mają też inną cechę. Są trwalsze i bardziej odporne na blaknięcie. Nawet w wilgotnych warunkach.
Wprowadzenie nowych paragonów skomentował dla Gazeta.pl Jerzy Piątek, Dział Komunikacji Korporacyjnej Kaufland Polska. - Nasza sieć działa w myśl zasad zrównoważonego rozwoju, dlatego też nieustannie poszukujemy rozwiązań służących m.in. ochronie środowiska. Jednym z nich jest wymiana papieru wykorzystywanego do drukowania paragonów na ekologiczny, który jest produkowany w oparciu o nową technologię, bez użycia substancji chemicznych - stwierdził.
Wyjaśnił też, że nowy paragon wykazuje odporność na światło słoneczne i blaknięcie, dzięki czemu pozostaje czytelny nawet w trakcie długotrwałego archiwizowania pod warunkiem, że jest przechowywany w bezpiecznym miejscu. - Zaletą nowego papieru jest fakt, że może być poddawany recyklingowi wraz z makulaturą. Nowe paragony zostały wprowadzone w kwietniu tego roku do wybranych sklepów Kaufland i są stopniowo wdrażane w kolejnych placówkach - wyjaśnił.