Jak loty w kosmos wpływają na klimat? Rakieta emituje nawet 300 ton CO2. "Ogromny koszt środowiskowy"

Turystyczne loty w kosmos będą mieć coraz większy wpływ na ziemski klimat. Jedna rakieta nośna emituje nawet 300 ton CO2 do atmosfery. Dla porównania - jeden lot długodystansowy samolotem emituje od jednej do trzech ton CO2 na jednego pasażera.
Zobacz wideo Przełomowy moment dla turystyki kosmicznej. Sukces lotu Virgin Galactic

Miliarder Richard Branson wraz z pięcioma osobami wykonał 11 lipca udany lot suborbitalny. Samolot kosmiczny VSS Unity wyniósł załogę na wysokość około 86 km i "otarł się" o przestrzeń kosmiczną. Natomiast 20 lipca jeden z najbogatszych ludzi na świecie Jeff Bezos wraz ze swoim bratem i dwiema innymi osobami wyruszył w kosmos statkiem kosmicznym New Shepard i osiągnął wysokość 107 km. Następna w kolejce jest firma SpaceX, należąca do Elona Muska - w ramach cywilnej misji Inspiration4 chce wynieść turystów kosmicznych na wysokość... 540 km.

Wielkie plany Blue Origin, SpaceX, Virgin Galactic i innych prywatnych firm kosmicznych, dotyczące uruchomienia regularnych lotów w kosmos rozpalają wyobraźnię bogaczy, którzy w pośpiechu rezerwują bilety i płacą za nie niemałe pieniądze. Jednak marzenia spełniane przez pionierów lotów kosmicznych nie pozostają bez wpływu na naszą planetę.

Lot na orbitę Inspiration4SpaceX wyniesie turystów w prawdziwy kosmos. Szkolenia się zaczęły

Turystyka kosmiczna szkodliwa dla klimatu

- Uruchomienie nowego prywatnego przemysłu kosmicznego, który promuje tego typu turystykę, może wiązać się z ogromnymi kosztami środowiskowymi - powiedziała Eloise Marais, profesor nadzwyczajna geografii fizycznej na Kolegium Uniwersyteckim w Londynie w wywiadzie dla gazety "The Guardian". Badaczka zajmuje się analizą wpływu paliw i przemysłu na atmosferę Ziemi.

Jak tłumaczy Marais, emisje dwutlenku węgla z rakiet nośnych są niewielkie w porównaniu z przemysłem lotniczym, lecz emisje te rosną niemal o 5,6 proc. rocznie. Jeden lot długodystansowy samolotem emituje do atmosfery od jednej do trzech ton CO2 na jednego pasażera, tymczasem start jednej rakiety to emisja rzędu 200-300 ton dwutlenku węgla na około 4 pasażerów.

Jednak emisja gazów cieplarnianych, powstałych w wyniku spalania paliwa przez rakiety zachodzi w górnych warstwach atmosfery. Oznacza to, że mogą utrzymywać się tam przez 2-3 lata. Nawet obecność wody, która może formować chmury w atmosferze, będzie mieć efekt cieplarniany.

Pierwszy załogowy lot Blue Origin w kosmosI poleciał! Jeff Bezos i trzy inne osoby na liście astronautów

Wciąż brakuje przepisów regulujących turystykę kosmiczną

W całym 2020 r. wykonano łącznie 114 prób startów rakiet nośnych. Dla porównania branża lotnicza wykonuje średnio ponad 128 tys. lotów dziennie, przewożąc ponad 12,5 mln pasażerów oraz towary o łącznej wartości 18 mld dolarów - wynika z danych organizacji Aviation Benefits Beyond Borders. Jednak w najnowszym raporcie skupiającym się na rozwoju turystyki kosmicznej oszacowano, że globalny rynek transportu suborbitalnego osiągnie wartość 2,58 mld dolarów w 2031 r., co oznacza wzrost o 17,15 proc. każdego roku.

Eloise Marais potwierdza, że obecnie trudno jest przewidzieć dalszy rozwój turystyki kosmicznej. Badaczka wskazuje również, że obecnie nie ma żadnych międzynarodowych przepisów dotyczących rodzajów stosowanych paliw przez rakiety nośne i ich wpływu na środowisko. - Nadszedł czas na działanie - dopóki miliarderzy wciąż kupują bilety - powiedziała w rozmowie z gazetą "The Guardian".

Więcej o: