Autostrada fotowoltaiczna w Polsce. Wybrano lokalizację. GDDKiA zbiera na ogromny rachunek za prąd

GDDKiA zdecydowało, że testy paneli fotowoltaicznych wzdłuż autostrady zostaną przeprowadzone na A2, między Łodzią a Warszawą. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce zbadać możliwości produkcji energii ze słońca na własne potrzeby. Na prąd instytucja wydaje niemal 90 mln zł rocznie.

Stworzenie farmy paneli fotowoltaicznej wzdłuż autostrady GDDKiA zapowiedziała już w 2021. Rok później Generalna Dyrekcja jest po konsultacjach w tej sprawie. 

- Wskazano na konieczność wykonania szczegółowej analizy ekonomicznej na etapie wyboru rodzaju instalacji, uwzględniającej zarówno koszty budowy, jak i te związane z eksploatacją i utrzymaniem farm fotowoltaicznych. Dotyczy to szczególnie instalacji autonomicznych, wyposażonych w magazyny energii, oparte zarówno na magazynach akumulatorowych, jak i na magazynach wykorzystujących wodór - powiedział portalowi Wysokienapiecie.pl Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA.

Zobacz wideo Czy w Polsce budujemy drogi drożej niż w Europie? Rzecznik GDDKiA odpowiada

Autostrada fotowoltaiczna. Wiemy, gdzie powstanie

Pod koniec kwietnia GDDKiA ogłosiła, że pilotażowy projekt wykorzystania OZE przeprowadzi na trasie A2. Odcinek między Warszawą a Łodzią będzie niebawem rozbudowywany i przy tej okazji planowana jest również inwestycja w panele fotowoltaiczne. Przetarg na wykonawcę ma zostać rozpisany w tym roku.

Naszym założeniem jest, by ten odcinek A2 był, w jak największym stopniu, samowystarczalny pod kątem wytwarzania i magazynowania energii elektrycznej. Dlatego chcemy zweryfikować potencjał i możliwości rynku do zastosowania OZE

- powiedział rzecznik GDDKiA. 

Więcej informacji z kraju na stronie głównej Gazeta.pl 

Panele fotowoltaiczne zostaną umieszczone po bokach trasy. Generalna Dyrekcja posiada 130 tys. ha nieużytków przy drogach, które jedynie kosi. To właśnie w takim miejscach mają stawać kolejne panele słoneczne, jeśli pilotaż zakończy się sukcesem. Przed rokiem GDDKiA mówiła, że nie można ich zamieścić na poboczach czy pasach zieleni, bo wiązałoby się to z ryzykiem oślepienia kierowców

GDDKiA zbiera na ogromny rachunek za prąd

W 2021 roku GDDKiA na energię elektryczną wydała 87,5 mln zł. Aż 74,2 mln zł pochłonęły koszty oświetlenia, a resztę system zarządzania i sterowania ruchem oraz inne urządzenia wspomagające. To duże koszty, które w ostatnich latach wzrosły o kilkadziesiąt procent. W 2020 roku za energię GDDKiA zapłaciła 76,7 mln zł, a w 2019 - 61,5 mln zł. Dla GDKKiA projekt paneli fotowoltaicznych przy drogach może okazać się więc sporą oszczędnością. Szczególnie jeśli odcinki dróg z elektrowniami słonecznymi, będą, jak zakładają plany, samowystarczalne. 

Więcej o: