Ustawa o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 9 maja. Zgodnie z zapowiedziami akt normatywny ma wejść w życie po upływie 14 dni. Oznacza to, że już 24 maja producenci nie będą mogli wprowadzić na rynek niektórych jednorazowych produktów wykonanych z tworzywa sztucznego.
Celem noweli jest przede wszystkim zastosowanie się do unijnych dyrektyw wprowadzających ograniczenia na stosowanie jednorazowych produktów wykonanych z tworzyw sztucznych. Ma ona także za zadanie przyczynić się do wycofania takich przedmiotów ze sprzedaży. Zgodnie z przepisami zakaz obowiązywać będzie od 24 maja. Dotyczy on wyłącznie wprowadzenia na rynek nowych produktów. Producenci, którym w magazynach zalegają plastikowe przedmioty takie jak np. słomki, czy sztućce, będą mogli je sprzedać pod warunkiem wystawienia na nie faktury najpóźniej z datą 23 maja, czyli przed wejściem w życie ustawy. Te, które zostały przed tym terminem wprowadzone na rynek lub też znalazły się w bazach hurtowych, będą mogły zostać sprzedane do wyczerpania zapasów.
Produkty, które w związku z wejściem w życie noweli nie mogą zostać wprowadzone na rynek, wymieniono w załączniku 2 do ustawy. Są to:
Przedsiębiorcy, który po wejście w życie ustawy złamie obowiązujące przepisy będą groziły administracyjne kary pieniężne w wysokości od 10 tys. do nawet 500 tys. zł. Decyzję o nałożeniu kary podejmował będzie właściwy wojewódzki inspektor ochrony środowiska. Z kolei wysokość grzywny według ustawy ustalana będzie na podstawie "stopnia szkodliwości naruszenia, rodzaju, zakresu i okresu trwania naruszenia oraz dotychczasowej działalności podmiotu".