Niszczyciel HMS Cassandra zatonął na zachód od dużej estońskiej wyspy Saaremaa po I wojnie światowej. Od tego czasu nie sprawiał szczególnych problemów Estończykom. Aż do czerwca 2023, gdy Estońskie Ministerstwo Klimatu zauważyło, że zgromadzone w jego baku paliwo zaczęło wyciekać. Na podstawie dostępnych danych stwierdzono, że w zbiornikach HMS Cassandra mogło się pomieścić do tysiąca ton paliwa. - Okręt prawdopodobnie miał na pokładzie około 780 ton paliwa, z czego część przedostała się do morza w momencie zatonięcia. Biorąc pod uwagę względną integralność i stan wraku, zakłada się, że większość paliwa pozostaje w nim uwięziona - powiedział Kaspar Anderson, doradca w Departamencie Środowiska Morskiego Ministerstwa Klimatu, cytowany przez portal The Baltic Times.
Ministerstwo Klimatu zapewniło jednak, że wyciek nie stwarza zagrożenia. - Wyciek jest niewielki i powolny, więc paliwo docierające do powierzchni rozpada się i rozprasza pod wpływem fal i światła słonecznego. Na powierzchni widoczne są tylko słabe ślady rozproszonego oleju - relacjonuje przedstawiciel ministerstwa. Podkreśla też, że nie jest to rodzaj nieszczelności, który można wykryć za pomocą obserwacji satelitarnej lub lotniczej. Wrak HMS Cassandra będzie jednak monitorowany, a resort klimatu na bieżąco będzie śledzić wszelkie wahania wycieku w czasie. Ministerstwo Klimatu ma także pracować nad zainicjowaniem projektu, którego celem będzie bezpieczne wydobycie pozostałego paliwa. W internecie opublikowano także nagranie nurków, którzy podpłynęli do zatopionego krążownika 15 czerwca.
Niszczyciel HMS Cassandra był lekkim krążownikiem klasy C Królewskiej Marynarki Wojennej. Należał do grupy Caledon krążowników klasy C. Cassandra. Zbudowany został przez Vickers Limited w Barrow in Furness w marcu 1916 roku. Zwodowany 25 listopada 1916 roku i przyjęty do służby w czerwcu 1917 roku. Krótko jednak pływał po bałtyckich wodach, bo został zatopiony przez minę podczas brytyjskiej interwencji w rosyjskiej wojnie domowej 5 grudnia 1918 roku. Po zakończeniu I wojny światowej 6 Eskadra Lekkich Krążowników, w tym Cassandra została wysłana na Bałtyk w celu wsparcia niepodległości nowo powstałych państw bałtyckich przeciwko bolszewikom. Cassandra szybko zatonęła, ale większość jej załogi została uratowana. Tylko jedenastu członków załogi zginęło, 10 od wybuchy, a jeden podczas akcji ratunkowej.