Naukowcy odkryli tajemniczy otwór na Marsie. NASA: Może tam istnieć życie

NASA opublikowała na swojej stronie internetowej zdjęcie tajemniczego otworu, który znajduje się na powierzchni Marsa. Zdaniem naukowców może on prowadzić do jaskini, która hipotetycznie jest dobrym miejscem do życia na Marsie.

Tajemniczy otwór został odkryty w 2011 r., dzięki zdjęciom zrobionym przez zaawansowany system przetwarzania obrazu HiRISE pracujący na pokładzie sondy Mars Reconnaissance Orbiter, która krąży wokół Marsa od 2005 r.

Otwór znajduje się na powierzchni Góry Pawia (Pavonis Mons) - jednego z marsjańskich wulkanów. Widoczny na fotografii otwór ma 35 m średnicy, a kąt padającego w jego głąb cienia wskazuje, że jaskinia, do której stanowi wejście, może sięgać nawet do 20 m w dół. Naukowcy NASA zastanawiają się, jakie były okoliczności powstania tajemniczego otworu.

Zobacz wideo Superkomputer przeprowadził symulację. Oto, jak Mars zmienia się w zależności od pory toku

Jaskinia na Marsie. Według NASA może nadawać się do zamieszkania

Przedmiotem spekulacji naukowców NASA jest także okrągły krater, który znajduje się wokół otworu.

"Otwory takie jak ten są szczególnie interesujące, ponieważ jaskinie, do których prowadzą, są stosunkowo dobrze chronione przez surowym marsjańskim klimatem, co czyni je stosunkowo dobrymi kandydatkami do utrzymania marsjańskiego życia" – czytamy na stronie internetowej amerykańskiej Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej.

W przyszłości takie miejsca mogą okazać się pomocne (na przykład jako schronienia) w trakcie misji kosmicznych, których celem będzie czwarta planeta Układu Słonecznego. Także tych załogowych, z udziałem astronautów.

Czy widzieliście już Marsa z bliska? Google daje taką możliwość

W Google Earth, aplikacji Google, która służy do oglądania trójwymiarowego modelu Ziemi, można oglądać także inne ciała niebieskie. Wystarczy pobrać, a następnie zainstalować specjalną funkcjonalność i w uruchomionym programie wybrać ją z menu, np. [Widok] -> [Eksploruj] -> [Mars].

Po rozwinięciu paska menu warto zacząć od dwóch wycieczek z przewodnikiem ("Guided Tours"). Po Marsie może nas oprowadzać albo Ira Flatow - dziennikarz radiowy i telewizyjny, który prowadzi programy naukowe, albo Bill Nye - amerykański komik, aktor i popularyzator nauki. Pierwszy podzieli się z wami wiedzą o tej planecie, drugi opowie o jej eksploracji. W czasie, gdy przewodnik opowiada, Google Earth wyświetla nam zdjęcia, filmy i opisy oraz - przede wszystkim - pokazuje omawiane miejsca i zjawiska na trójwymiarowym modelu Marsa.

Naukowcy odkryli otwór na Marsie. NASA: Może tam istnieć życie [ZDJĘCIE]
  • norman67

Potwór nie potwór, byle by miał otwór. Pozdrowienia dla Joli Rosiek - ukochanej Adriana.

• extrafresh

Na cześć posła z Bulandy, tajemniczy otwór ten ma roboczą nazwę "anus prezesa".

• palo_ma1

To marsjański mrówkolew. Czeka na ludzi.

• cezar85

no przecież

tylko się schowało, jak robili zdjęcie

• cim_cum

To jest pułapka marsjańskiego pająka-giganta na marsjańskie mrówki-giganty.

• rezun-one

Zapytajcie naszego Premiera, może to on wykopał ten otwór, chował się tam przed SBkami za młodu. Morawiecki herosem Ci jest.

• qeton

Optymiści sądzą, że Mars stoi przed nimi otworem, pesymiści wiedzą dokładnie, co to za otwór ;)

• sonix24

Podobno świat stoi otworem.
    Teraz wiadomo, gdzie jest ten otwór.

• zb5u