Odkryto gigantyczną egzoplanetę. Jest trzy razy większa od Jowisza. Badania zajęły 6 lat

Naukowcy odkryli nową planetę w znanym nam już od dawna układzie Kepler-88. Okazało się tym samym, że dwie obserwowane wcześniej ezgoplanety mają sąsiada. I to nie byle jakiego. Kepler-88 d jest gigntyczny - ma masę trzy razy większą od naszego Jowisza.
Zobacz wideo Kosmos, pozwy i miliony - Elon Musk

Znajdujący się w gwiazdozbiorze Lutni, ponad 1200 lat świetlnych od Ziemi układ planetarny Kepler-88 jest naukowcom znany od dawna. Początkowo badacze obserwowali jednak jedynie gwiazdę i jej najbliższą planetę (Kepler-88 b). W 2013 roku potwierdzono istnienie drugiej, znajdującej się nieco dalej planety Kepler-88 c. Jej istnienie przywidziano zresztą wcześniej na podstawie zaburzeń orbity pierwszego z obiektów.

Istnieje trzecia planeta układu. Jest ogromna

Teraz okazało się, że układ nie składa się z jedynie dwóch egzoplanet. Zespół badaczy pod przewodnictwem Instytutu Astronomii Uniwersytetu Hawajskiego odkrył właśnie trzecią planetę nazwaną Kepler-88 d.

Obiekt ten jest gazowym olbrzymem o masie trzy razy większej od masy Jowisza. Jest zdecydowanie cięższy niż pozostałe dwie planety układu (Kepler-88 b ma zaledwie ok. 8,7 mas Ziemi, a Kepler-88 c nieco ponad 60 proc. masy Jowisza). Z tego powodu, badacze podejrzewają, że planeta d miała ogromny wpływ na kształtowanie się całego układu planetarnego.

Podobnie, jak w czasie formowania się Układu Słonecznego wpływ taki na pozostałe planety miał Jowisz. Gazowy olbrzym jest dwukrotnie bardziej masywny od Saturna i 300 razy bardziej od Ziemi. To z powodu silnego pola grawitacyjnego Jowisza Mars jest dziś tak niewielki, za jego orbitą rozciąga się pas planetoid, a na naszą planetę spadły komety dostarczające wodę.

Wielkich jowiszy jest we Wszechświecie znacznie więcej

Badacze podejrzewają, że w układzie Kepler-88 podobną rolę pełniła najpewniej planeta Kepler-88 d. I to pomimo, że znajduje się stosunkowo daleko od reszty planet układu. Obiega swoją gwiazdę w 4 ziemskie lata (po bardzo eliptycznej orbicie). Dla porównania Kepler-88 b robi to w zaledwie... 11 ziemskich dni, a planecie Kepler-88 c pokonanie całej orbity zajmuje 22 dni.

Naukowcy podkreślają, Kepler-88 d jest kolejnym dowodem na powszechne występowanie wielkich egzoplanet, które mają ogromny wpływ na cały układ planetarny. Takie gazowe olbrzymy mogą sprzyjać kształtowaniu się planet skalistych i kierować w ich stronę komety niosące wodę. Nasz Układ Słoneczny i należący do niego Jowisz nie jest zatem wyjątkiem we Wszechświecie.

Odkrycie jest efektem sześcioletnich badań układu planetarnego Kepler-88. Dane potrzebne do wykrycia nowej egzoplanety zebrano za pomocą spektrometru Echelle o wysokiej rozdzielczości (HIRES) umieszczonego na jednym z dwóch potężnych (10-metrowych) Teleskopów Kecka w USA. Te - jedne z największych optycznych teleskopów na świecie - położone są na szczycie wulkanu Mauna Kea na Hawajach. Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie naukowym "The Astronomical Journal".

• antykonformista

Oczywiście w komentarzach przodują wyznawcy JarKacza (nieważne czy pozytywni czy negatywni) i Boga/Pambuka (nieważne czy neg czy poz). Jesteście jak rednecki amerykańskie... Trepy i niewolnicy Oligarchów. Jak można być taka ameba bez rozumu?

• megaxs

To chyba K-pax

• andrzejsec1

I po co tak gmatwać i komplikować?
    Przecież planety powstały ze środy na czwartek! To wam powie każdy badacz Pisma Świętego!

• justas32

Wielki jak ego Jarosława Kaczyńskiego. Ale wystarczy umiejętnie przycisnąć - i cały gaz zejdzie ...

• tomaszw20

0

zapewne takich planet - bardzo masywnych - jest całkiem sporo, ale jeśli obiegają swoje gwiazdy po dalekich orbitach (z długim okresem obiegu) to trudno je bedzie "zaobserwować" mając krótki czas obserwacji...
    qui vivra verra! jeśli nadal będziemy patrzeć w niebo i mierzyć, "zobaczymy"
    :-)))

• vogil

0

Pewne jest że 1200lat temu ta planeta istniała. A nasz kontakt z potencjalnie istniejącą tam cywilizacją teoretycznie możliwy, odpowiedź na nasz sygnał za minimum 2400lat.

• jaroslaw_polske_zbaw

Oceniono 7 razy -1

Przepraszam, że tak bez żadnego trybu..... jest szansa, że jest tam planeta podobna do Ziemi, a zatem i ineligentne życie. Może by podsunąć rządzącej partii pomysł, aby wysłać tam sondę kosmiczną z dobrą nowiną, że pojawił się kiedyś we wszechświecie najwspanialszy z wszystkich umysłów - Lech. To byłoby godne upamiętnienie.

• xegar

Oceniono 3 razy -3

"Wielkich jowiszy jest we Wszechświecie znacznie więcej". A mniejszych planet jeszcze więcej, tylko tu się ujawnia ludzki paradoks: skoro nie możemy ich wykryć, to uważamy że ich nie ma.

• justas32