Obce cywilizacje w naszej galaktyce? Naukowcy szacują, że może być ich aż 36

Obce cywilizacje, to temat poruszany przez całą historię ludzkości. Współczesne dane pozwalają jednak lepiej badać ich potencjalne istnienie. Naukowcy postanowili je zebrać i obliczyć prawdopodobieństwo wystąpienia technologicznych cywilizacji w naszej galaktyce.

Równanie Drake'a to wzór, który pozwala określić liczbę technologicznych cywilizacji, które mogą istnieć w naszej galaktyce. Powstało w latach 60. ubiegłego wieku, a jego celem jest przybliżenie mechanizmów, wpływających na powstanie takich cywilizacji. Równanie uwzględnia osiem zmiennych, z których część - jak szybkość powstawania gwiazd, odsetek tych, które mają planety czy średnia liczba planet, na których może powstać życie - da się już realnie zmierzyć.

Naukowcy postanowili zebrać te dane i przeanalizować je, by określić, jak wiele cywilizacji może znajdować się w naszej galaktyce, donosi "The Guardian". Badanie pojawiło się w Astrophysical Journal i zakładało, że życie - przy dobrych warunkach - wyewoluuje w sposób podobny jak na Ziemi. Założenie to jest znane jako Astrobiologiczna Zasada Kopernikańska. Prof. Christopher Conselice, jeden ze współautorów badania, wierzy, że nie bylibyśmy zaskoczeni, widząc obcą cywilizację, gdyż jej przedstawiciele byliby do nas podobni. Zaznacza jednak, że to teoria spekulatywna, choć jego zdaniem prawdopodobna.

Zobacz wideo Najciekawsze odkrycia kosmiczne ostatnich lat

Obce cywilizacje w naszej galaktyce. Może ich być blisko 40

Rachunek prawdopodobieństwa wskazuje, że we Wszechświecie powinny z pewnością istnieć inne cywilizacje. Fakt, że nie widzimy żadnych ich śladów, mimo tak dużych szans na to, nosi nazwę paradoksu Fermiego. Nowe dane pozwalają lepiej szacować to, jakie są szanse istnienia innych cywilizacji, ale też, jak duże jest prawdopodobieństwo skontaktowania się z nimi lub znalezienia śladów ich istnienia.

Wg obliczeń astrofizyków, przy założeniu, że życie potrzebuje od 4,5 do 5 mld lat na powstanie od momentu narodzin gwiazdy, w Drodze Mlecznej powinno być od 4 do 211 cywilizacji zdolnych do komunikacji z innymi. Najbardziej prawdopodobne jest jednak to, że jest ich 36. Każda z nich oddalona jest średnio o 17 tys. lat świetlnych od nas, ale najbliższe mogą znajdować się w odległości około siedmiu tysięcy lat świetlnych. Naukowcy mówią jednak o pewnym warunku. Mianowicie, żeby nawiązać z nimi dwustronną komunikację, nasza cywilizacja musiałaby jednak przetrwać kolejne 6120 lat.