Naukowcy sądzą, że znaleźli skamieniałość dinozaura zabitego przez planetoidę. Tę planetoidę

Naukowcy z Uniwersytetu w Manchesterze odkryli szczątki dinozaura, który mógł zginąć w wyniku uderzenia planetoidy, która 66 mln lat temu doprowadziła do wyginięcia dinozaurów. - To zdumiewające - komentuje naukowiec zaangażowany w badania.

66 mln lat temu w ziemię uderzyła planetoida, która spowodowała wyginięcie dinozaurów. Naukowcy odkryli właśnie skamieniałość zwierzęcia, które mogło zginąć w wyniku tego wydarzenia - informuje "The Guardian".

Zobacz wideo Kamil Wyszkowski był gościem Zielonego Poranka Gazeta.pl (08.04)

Znaleziskiem jest świetnie zachowana noga, wraz z pozostałościami skóry. To właśnie ona pozwoliła przeprowadzić na tyle dokładne datowanie. Badacze odkryli bowiem obecność odłamków, które mogą być bezpośrednim skutkiem uderzenia kosmicznego obiektu.

Kończyna oderwała się od roślinożernego dinozaura, najprawdopodobniej tescelozaura - wyjaśnia Focus.

Niecodzienne odkrycie naukowców. "To się nie powinno wydarzyć"

- To całkowite szaleństwo - stwierdził prof. Phillip Manning za Uniwersytetu w Manchesterze. - Rozdzielczość czasowa, jaką możemy uzyskać, przekracza nasze najśmielsze oczekiwania. To się nie powinno wydarzyć, to jest zdumiewające. W całej mojej karierze nawet mi się nie śniło, że będę mógł zobaczyć coś, co jest a) tak ograniczone w czasie i b) tak piękne. A do tego opowiadające wspaniałą historię - dodał na antenie BBC.

Do odkrycia doszło podczas pracy nad filmem dokumentalnym "Dinosaurs: The Final Day with Sir David Attenborough" realizowanym przez BBC w Dakocie Północnej, na stanowisku paleontologicznym Tanis. Noga dinozaura nie jest jedynym intrygującym znaleziskiem - badacze odnaleźli też szczątki ryb, które również mogą zawierać odłamki obiektu.

Robert DePalma, jeden z paleantologów biorących udział w badaniach, również nie kryje emocji. - Widzimy tak wiele szczegółów dotyczących tego miejsca, że to prawie jak oglądanie filmu. One mówią nam chwila po chwili, co się tu działo - stwierdził.

Naukowcy odkryli skamieniałości innych zwierząt - żółwia, małych ssaków, a także pozostałości skóry triceratopsa, embrion pterozaura w jaju, a także szczątków, które mogą być pozostałością planetoidy.