S這鎍e coraz bardziej aktywne. NASA zarejestrowa豉 w豉郾ie pot篹ny rozb造sk. Jest filmik

Naukowcy z NASA zarejestrowali du篡 rozb造sk s這neczny klasy X, czyli z grupy tych najsilniejszych. S這鎍e wyrzuci這 w przestrze mi璠zyplanetarn olbrzymi ob這k plazmy, a badacze wszystko zarejestrowali na kr鏒kim filmiku.
Zobacz wideo Sonda Parker Solar "dotknęła" Słońca. Misja pozwoliła na 5 nowych odkryć

Aktywność naszej dziennej gwiazdy zmienia się w cyklu, który trwa około 11 lat. Na początku cyklu rośnie, po kilku latach osiągając maksimum. Wówczas emisja promieniowania Słońca jest największa, występuje wiele rozbłysków słonecznych, a na fotosferze pojawiają się liczne plamy. Następnie aktywność Słońca stopniowo maleje, dochodzi do minimum i cały cykl się powtarza.

NASA opublikowała zdjęcie wielkiego rozbłysku słonecznego

Obecny, 25. cykl słoneczny trwa od grudnia 2019 roku. Aktywność Słońca od tamtego czasu stale rośnie. Badacze szacują, że maksimum nastąpi dopiero w połowie 2025 roku, ale już teraz obserwować możemy coraz więcej rozbłysków słonecznych.

Jeden z większych w ostatnim czasie rozbłysków badacze z NASA Solar Dynamics Observatory zarejestrowali 16 kwietnia br. (w Polsce był już 17 kwietnia). Jak opisuje NASA, był to rozbłysk klasy X (oznaczony jako X-1), czyli z grupy najsilniejszych rozbłysków w pięciostopniowej skali.

NASA połączyła kilka fotografii rozbłysku w krótki filmik. W górnej części kadru po lewej  świetnie widać gwałtowne uwolnienie się energii.

Jak podaje serwis Space.com, rozbłysk trwał 34 minuty i pochodził z regionów 2994 and 2993. Po kilku minutach Słońce wyrzuciło olbrzymi obłok plazmy. Tzw. koronalny wyrzut masy w przypadku trafienia w Ziemię może spowodować burz magnetyczną, pojawienie się zórz polarnych na niższych szerokościach geograficznych), zakłócić łączność radiową, a nawet uszkodzić sztuczne satelity.

Badacze spodziewają się kolejnych sporych rozbłysków słonecznych z tych regionów naszej gwiazdy.

Więcej kosmicznych ciekawostek znajdziesz na Gazeta.pl