Trwa pandemia, a gry wideo biją rekordy. Do grania zachęca nawet WHO i Andrzej Duda

Daniel Maikowski
W czasie pandemii koronawirusa nie tylko Netflix bije rekordy popularności. Ogromnym zainteresowaniem cieszą się również gry wideo. Trudno się dziwić, skoro do grania zachęca nawet Światowa Organizacja Zdrowia.
Zobacz wideo

Mogłoby się wydawać, że wypuszczanie na rynek gry w samym środku pandemii koronawirusa nie jest zbyt dobrym pomysłem. Twórcy Animal Crossing New Horizons, produkcji na konsolę Nintendo Switch, podjęli jednak to ryzyko. I teraz nie żałują. Gra, która miała swoją premierę 20 marca, w ciągu trzech dni od debiutu sprzedała się w Japonii w liczbie 1,8 mln egzemplarzy. Z kolei w Wielkiej Brytanii  ponad trzykrotnie przebiła popularnością poprzednie odsłony serii.

W równie dobrym humorze jest również studio Activision Blizzard. Jego nowa gra Call of Duty: Warzone, która ukazała się 10 marca, w ciągu 10 dni od premiery przyciągnęła przed ekrany monitorów i telewizorów 30 mln graczy. Rosnącym zainteresowaniem cieszą się także inne popularne gry free-to-play (darmowe gry z mikropłatnościami), jak Fortnite czy Apex Legends.

W czasie pandemii, gdy wielu osób spędza niemal cały dzień w domu, gry wideo stały się jedną z najpopularniejszych form spędzania czasu. Świadczy o tym również ogromne zainteresowanie cyfrowymi platformami, takimi jak Steam, GOG.com, Uplay czy Epic Games Store.

SteamSteam Steam

Steam od kilku tygodni niemal codziennie bije historyczne rekordy. Ten ostatni został ustanowiony 2 kwietnia, gdy na platformie jednocześnie zalogowanych było 23 mln 836 tys. graczy. Możliwe jednak, że w momencie, gdy czytacie ten tekst, rekord jest już nieaktualny.

Steam i inne serwisy starają się dodatkowo zachęcić nas do spędzenia czasu przy komputerze i konsoli, oferując gry zupełnie za darmo. Lista bezpłatnych tytułów, w które można zagrać, liczy już kilkadziesiąt pozycji i cały czas jest rozszerzana. Więcej na ten temat przeczytacie tutaj.

WHO zachęca do grania

W ostatnich tygodniach gry zyskały jeszcze jednego, dość nieoczekiwanego sojusznika. Jest nim Światowa Organizacja Zdrowia, która włączyła się kampanii społecznej #PlayApartTogether. Jej celem jest zachęcenie nas wszystkich do pozostania w domu, stosowania się do wytycznych WHO w kwestii higieny, zachowywania dystansu społecznego oraz.... grania w gry. 

Kampanię zorganizowało kilkanaście film z branży, w tym Activision Blizzard, Twitch, Unity, Big Fish Games, Pocket Gems, Zynga, Riot Games, Glu Mobile oraz YouTube Gaming.

Dziękuję branży gier za wzmożenie wysiłków, aby pomóc w zakończeniu pandemii COVID-19. Mamy nadzieję, że kampania #PlayAparatTogheter zachęci jeszcze więcej osób do dbania o bezpieczeństwo i zdrowie, pomagając przy tym w spłaszczeniu krzywej (zachorowań - red.)

- napisał w oświadczeniu Ray Chambers, ambasador Stanów Zjednoczonych przy WHO. Swoje poparcie dla inicjatywy wyraził także szef WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Zapewnienie ludziom bezpiecznej społeczności jeszcze nigdy wcześniej nie było tak istotne. Gry są do tego idealną platformą, ponieważ łączą ludzi poprzez pryzmat radości celu i znaczenia. Z dumą uczestniczymy w tak wartościowej i niezbędnej inicjatywie

- podkreślił z kolei Bobby Kotick, szef Activision Blizzard.

Wsparcie WHO dla #PlayAparatTogether jest o tyle zaskakujące, że organizacja ta w przeszłości nie była zbyt wielkim orędownikiem grania. W maju 2019 r. WHO uznała uzależnienie od gier za chorobę, dokonując odpowiedniego wpisu do Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób i Zaburzeń. Decyzja podjęta przez Światową Organizację Zdrowia wejdzie w życie 1 stycznia 2022 roku.

Innym niespodziewanym sojusznikiem grania został prezydent Andrzej Duda. Kilka dni temu za pośrednictwem konta w serwisie TikTok, zaprosił on uczniów do udziału w e-sportowym turnieju Granatanna Cup, którego organizatorem jest Ministerstwo Cyfryzacji.

W ramach Granatanna Cup uczestniczy będą rywalizować w czterech grach: Brawl Stars, FIFA 20, League of Legeds oraz Counter-Strike: Global Offensive. Wybór jest nieprzypadkowy, bo to obecnie jedne z najpopularniejszych produkcji w świecie e-sportu.

Więcej o: