- Tymczasowy PZ, tak samo jak zwykły, pozwala załatwiać większość spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Różni się jednak tym, że jest ważny przez trzy miesiące - wyjaśnia minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Mogą go założyć osoby bez konta w odpowiednim banku. Nie wymagamy też wizyty w punkcie potwierdzającym. Spotkanie z urzędnikiem przenieśliśmy do internetu - dodaje szef MC.
Możliwość założenia tymczasowego profilu zaufanego pozwoli załatwiać sprawy urzędowe online wszystkim tym, którzy nie mają rachunku w jednym z 10 największych działających w Polsce banków oraz osobom, które z różnych względów nie mogą udać się na wizytę potwierdzającą ich tożsamość w odpowiednim punkcie - urzędzie gminy, starostwie powiatowym, na poczcie, oddziałach ZUS czy NFZ.
Zaczynamy od wejścia na stronę internetową www.gov.pl. Tam wybieramy e-usługę "Załóż profil zaufany", a w niej klikamy przycisk "Załóż tymczasowy profil zaufany". Dalej system poprowadzi nas przez kolejne punkty zakładania tymczasowego profilu zaufanego.
Pierwszym krokiem będzie ustalenie nazwy użytkownika i hasła, przy użyciu których będziemy się później logować do systemów e-administracji. Mamy w tym zakresie kilka wytycznych: hasło musi mieć minimum osiem znaków, w tym jedną dużą literę, jedną małą literę oraz jedną cyfrę lub jeden znak specjalny. Nazwa użytkownika może zawierać duże i małe litery, cyfry oraz podkreślenie (_) i łącznik (–). Nie może za to zawierać polskich znaków, spacji oraz innych znaków specjalnych i kropki. Wielkość liter ma znaczenie.
Następnie należy podać swoje dane:
W kolejnym kroku podajecie dane kontaktowe i wybieracie termin wideorozmowy, w czasie której urzędnik zweryfikuje waszą tożsamość. Sami ustalacie porę dnia, która jest dla was najbardziej odpowiednia do rozmowy.
Kolejny krok to podsumowanie wniosku, gdzie należy sprawdzić poprawność podanych danych osobowych. Następnie na wasz numer telefonu zostanie wysłany kod autoryzacyjny. Wpisujecie go w odpowiednie pole i klikacie przycisk "Dalej".
Na podany adres poczty elektronicznej zostaną wam wysłane dwie wiadomości:
W drugiej wiadomości powinien znaleźć się numer wniosku. Będzie on potrzebny w czasie rozmowy z urzędnikiem. Co ważne, nie można go nikomu udostępniać.
Oto, jak będzie wyglądała wideorozmowa:
- Możliwość założenia tymczasowego profilu zaufanego to rozwiązanie przygotowane na czas pandemii. Osobom, które są klientami banków umożliwiających założenie standardowego PZ, polecamy korzystanie z dotychczasowych możliwości - zaznacza minister cyfryzacji Marek Zagórski.