Główny Inspektorat Sanitarny poinformował w niedzielny wieczór na Twitterze o zmianach w systemie dotyczącym kwarantanny. Nowe zasady weszły w życie w poniedziałek 16 listopada. "Digitalizacji inspekcji", jak określiła zmiany instytucja, ma odciążyć pracowników GIS-u.
Jeśli otrzymacie informację o kwarantannie lub izolacji, którą przekaże wam automat, a nie bezpośrednio urzędnik GIS-u, to nie jest to żart lub próba oszustwa. W ten sposób działa teraz Główny Inspektorat Sanitarny, dzwoniący z komunikatem z numeru 22 25 71 145.
Na kwarantannie łącznie przebywa ponad 400 tys. osób, dziennie liczba ta zwiększa się czasem o kilka tysięcy osób. Przeniesienie ciężaru informowania o takiej decyzji na automat ma znacząco odciążyć pracowników GIS. Jednocześnie pod numerem 22 25 00 115 uruchomiono infolinię, na której można uzyskać informacje o COVID-19 czy o statusie kwarantanny.
System ma też sprawniej działać dzięki zniesieniu obowiązku wystawienia decyzji o kwarantannie lub izolacji w formie papierowej. GIS podał również, że zakupiono 9 tys. nowych laptopów, 4 tys. telefonów komórkowych z dostępem do internetu i 4 tys. nowoczesnych telefonów stacjonarnych. W pracach urząd wspierają spółki skarbu państwa, żołnierze WOT oraz studenci.
Kolejną dużą zmianą jest wprowadzenie elektronicznego systemu obsługi obywateli - SEPIS. Zintegrowano go z ZUS-em. Dzięki temu kwarantanny nie trzeba poświadczać u pracodawcy. Umożliwia to także zgłoszenie bliskiego kontaktu z osobą zakażoną, bez czekania na kontakt z sanepidu. Wystarczy wypełnić formularz pod TYM adresem.