Ruszają zapisy dla seniorów 70+. Jak założyć tymczasowy profil zaufany?

22 stycznia ruszają zapisy na szczepienia dla osób po siedemdziesiątce. Seniorzy mogą umówić się na wideospotkanie z urzędnikiem, w trakcie którego założą profil zaufany. Wyjaśniamy, jak to zrobić.

- Tymczasowy PZ jest ważny przez trzy miesiące od potwierdzenia. Mogą go założyć osoby bez konta w odpowiednim banku, nie wymaga też wizyty w punkcie potwierdzającym. Spotkanie z urzędnikiem w celu weryfikacji tożsamości przenieśliśmy do internetu - tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. - Co ważne, po potwierdzeniu tymczasowego profilu zaufanego urzędnicy mają możliwość zapisania seniora na szczepienie - dodaje.

Co trzeba mieć, by założyć tymczasowy profil zaufany? 

Tymczasowy profil zaufany można uzyskać pod warunkiem posiadania ważnego, polskiego dowodu osobistego lub paszportu. Obywatel swoją tożsamość potwierdza w rozmowie wideo. Do rozmowy potrzebne jest urządzenie wyposażone w kamerę oraz mikrofon - telefon, tablet lub laptop. Przygotowując się do spotkania warto więc skorzystać z pomocy osoby, która na co dzień używa internetu i urządzeń elektronicznych.

Zakładamy krok po kroku tymczasowy profil zaufany

Oto jak przebiega proces zakładania tymczasowego profilu zaufanego – to proste kroki, które zajmą tylko kilka minut:

  • Krok 1: na stronie GOV.pl wybierz e-usługę Wniosek o tymczasowy profil zaufany
  • Krok 2: odpowiedz na pytanie - ile masz lat (70 lat lub więcej, mniej niż 70 lat)
  • Krok 3: wpisz swój numer PESEL
  • Krok 4: wybierz datę i godzinę rozmowy z urzędnikiem
  • Krok 5: ustal i wpisz swoją nazwę użytkownika i hasło do logowania w profilu zaufanym

Nad hasłem i nazwą użytkownika warto pomyśleć wcześniej. Jeśli boisz się, że je zapomnisz – zapisz. Nikomu jednak nie zdradzaj tych informacji.

W nazwie użytkownika możesz wpisać duże i małe litery, cyfry oraz podkreślenie (_) i łącznik (-). Nie wpisuj polskich znaków, spacji oraz innych znaków specjalnych, w tym kropki. Uwaga! Wielkość liter ma znaczenie.

Zobacz wideo Rząd zmienia kolejność szczepień. Chodzi o pacjentów z chorobami przewlekłymi

Ustalając hasło pamiętaj, że musi mieć minimum osiem znaków, w tym jedną dużą literę, jedną małą literę, jedną cyfrę lub jeden znak specjalny.

  • Krok 6: Wpisz swoje dane.
  • Krok 7: Podaj dane do kontaktu - adres e-mail i numer telefonu komórkowego.

Jeśli nie masz adresu e-mail, poproś dzieci lub wnuki o pomoc w założeniu go. To nic nie kosztuje i nie jest trudne.

  • Krok 8: Przeczytaj klauzulę informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych i potwierdź to klikając w zaznaczone pole. Kliknij przycisk Dalej.
  • Krok 9: Uważnie przeczytaj podsumowanie wniosku. Sprawdź wszystkie dane, zanim go wyślesz.

Jeśli chcesz coś poprawić, wróć do edycji korzystając z  przycisku Wstecz, który znajdziesz pod podsumowaniem.

Jeśli wszystko się zgadza, kliknij przycisk Dalej.

  • Krok 10: na podany numer telefonu komórkowego dostaniesz SMS z kodem, którym potwierdzisz wysłanie wniosku.

SMS przyjdzie z numeru PZePUAP. Wprowadź kod w zaznaczone na stronie internetowej miejsce. Kliknij przycisk Dalej.

Kiedy zadzwoni urzędnik?

Termin wideorozmowy można ustalić wg własnych potrzeb. Będą one prowadzone we wszystkie dni tygodnia w godzinach 8-20. Dla osób 80+ i 70+ urzędnik będzie miał zarezerwowane 30 minut (a nie 15 minut, jak w przypadku osób młodszych). Wszystko, by w spokojnej atmosferze potwierdzić profil.

Jak przypomina Ministerstwo Cyfryzacji, posiadacz profilu zaufanego może nie tylko zapisać się na szczepienia, ale też załatwiać przez internet dziesiątki spraw urzędowych. W tej chwili PZ ma już ponad dziewięć milionów obywateli.