Początek zielonej rewolucji to lato 2020 r., kiedy we współpracy z Fundacją Szklane Pułapki, AMS zainstalował pierwszy w Warszawie, systemowy zielony przystanek komunikacji miejskiej – ekologiczny, przyjazny dla ptaków.
Zobacz, jak powstaje EKO przystanek:
Dach rozchodnikowy wiaty, magazynuje wodę deszczową, obniża zapylenie powietrza, absorbuje CO2, a w upalne dni obniża temperaturę w okolicach wiaty. Jest też samowystarczalny – nie trzeba go podlewać. Rozchodniki, które go porastają są bardzo wytrzymałe na warunki atmosferyczne, zapewniają różnorodność biologiczną w mieście i są azylem dla owadów. Ponadto, wyglądają naturalnie i wprowadzają w przestrzeń miejską zieleń, w takich miejscach, gdzie w inny sposób byłoby to praktycznie niemożliwe.
W 2021 roku, we współpracy z L’oreal, w samej stolicy powstało aż 20 EKO wiat AMS!
Zielone dachy w Warszawie pozwalają na zmagazynowanie 3000 litrów wody deszczowej, obniżenie o 3-5 °C temperatury powietrza wokół przystanku w upalne dni, zmniejszenie ilości pyłów wokół wiaty o 15-20% i zaabsorbowanie aż 144 kg CO2 rocznie.
Projekt rozwija się wielotorowo i EKO wiaty AMS można znaleźć już w innych miastach w Polsce. Łącznie na system zielonych dachów składają się 34 przystanki w Poznaniu, Krakowie, Warszawie, Lublinie i Szczecinie. To największy projekt sieci EKO przystanków w Polsce!
Rozwiązania zastosowane przez AMS dostarczają różnorodnych korzyści zarówno reklamodawcom, jak i mieszkańcom. Znakomicie udowadniają też, że OOH nie musi być ingerencją w tkankę miejską uderzającą w jej wrażliwe punkty, lecz inwestycją w przestrzeń wspólną, która uwzględnia wszystkie kryteria korzyści: są opłacalne (wydajne ekonomicznie), uwzględniają potrzeby środowiskowe (dążenie do zero-emisyjności), są atrakcyjne wizualnie i funkcjonalne.
EKO wiaty powstałe z inicjatywy AMS należą do rozwiązań typu nature-based solutions – inspirowanych naturą, opłacalnych (wydajnych ekonomicznie), dostarczających równocześnie korzyści natury ekologicznej, ekonomicznej i społecznej, a także wspierających adaptację do zmian klimatu.
– Reklama na EKO wiatach AMS to oferta dla reklamodawców, którzy podobnie jak my chcą mieć realny wpływ na środowisko i tworzyć z nami nowe oazy zieleni w mieście – mówi Grażyna Gołębiowska, Dyrektor Marketingu AMS. – To także świetna okazja do promocji dla marek, którym bliska jest idea zrównoważonego rozwoju i ochrony naszej planety – dodaje.
AMS od dawna włącza się w ambitne i kreatywne projekty oraz wdraża własne innowacyjne rozwiązania, zwłaszcza te służące rozwojowi inteligentnych miast, poszanowaniu środowiska oraz realizacji idei smart city.
Poza EKO wiatami, wśród prośrodowiskowych inicjatyw AMS znajdziemy m.in.: EKO Backlighty - nośniki reklamowe przyczyniające się do redukcji śladu węglowego, wiatę fotowoltaiczną w Krakowie, największą w Polsce sieć EKO słupów fotowoltaicznych zasilanych energią słoneczną czy nośniki wyposażone w budki dla ptaków.
Ekologiczne rozwiązania AMS od lat zyskują uznanie mieszkańców i ekspertów, czego efektem są nagrody w konkursach branżowych. EKO wiata została zakwalifikowana w 2021 r. do konkursu Dobry Wzór, a jej pilotażową wersję Zielone Przystanki w Krakowie nagrodzono SREBREM w konkursie Innovation w 2019 r. Spółka AMS znalazła się także w gronie laureatów Carbon Footprint Challenge Awards 2021, otrzymując nagrodę za Zielony Ślad - wyraża to dowód uznania dla licznych projektów AMS, które przyczyniają się do ochrony środowiska.
Spółka AMS znalazła się także w gronie laureatów Carbon Footprint Challenge Awards 2021, otrzymując nagrodę za Zielony Ślad fot. materiały promocyjne