Bezemisyjny transport? To możliwe. Firmy odpowiadają na wymagania klientów i krok po kroku wprowadzają zmiany

Przedsiębiorstwa coraz częściej odpowiadają na potrzeby klientów wprowadzając rozwiązania, które pozwalają chronić naszą planetę. Ta firma uruchomiła własną flotę elektrycznych pojazdów. Stanęły też już pierwsze stacje ładowania do takich aut.

Nie da się ukryć, że kroki mające na celu ochronę klimatu i środowiska naturalnego są niezwykle potrzebne. Takie działania są prowadzone m.in. przez organizacje pozarządowe, a także część państw lub stowarzyszeń takich, jak Unia Europejska. Dla przykładu, celem UE jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku.

Działania przyjazne środowisku

Potrzebę inwestycji w rozwiązania powstałe z myślą o ochronie środowiska zaczęły dostrzegać również osoby indywidualne oraz przedsiębiorcy. Część z nich swoimi inicjatywami stara się wpisywać w ideę zrównoważonego rozwoju, czyli takiego, który pozwoli zaspokoić potrzeby konsumentów, ale bez zbędnego niszczenia planety. W przyszłości stanie się ona bowiem domem również dla kolejnych pokoleń.

Część firm od lat inwestuje więc w zielone źródła energii (np. fotowoltaikę) oraz bardziej przyjazne środowisku formy transportu. Jedną z nich jest działająca też na polskim rynku sieć kurierska DPDgroup. Wśród działań polskiej spółki grupy (DPD Polska) wymienić można chociażby przemodelowanie logistyki transportu, tak aby zminimalizować liczbę pokonywanych kilometrów.

DPD Polska od dwóch lat rozwija model logistyczny polegający na decentralizacji procesów operacyjnych przez budowanie sortowni regionalnych, co skraca odległości pokonywane przez kierowców i tym samym pozwala ograniczyć emisję CO2. Firma podjęła także decyzje o przejściu na biodegradowalne materiały opakowaniowe, instalowaniu własnych farm fotowoltaicznych, a także regularnych zakupach tzw. „zielonej energii”.

- skomentował Rafał Nawłoka, prezes Zarządu DPD Polska.

DPD inwestuje w czysty transport

Co niemniej istotne, DPD Polska inwestuje również w zrównoważone formy transportu. Firma poinformowała w lutym br. o poszerzeniu swojej floty elektrycznych pojazdów, które są znacznie bardziej przyjazne dla środowiska niż pojazdy konwencjonalne.

Do floty DPD Polska trafić ma łącznie 50 nowych samochodów typu bus zasilanych energią elektryczną. Furgony zostały wyposażone w silniki elektryczne o mocy 136 KM oraz akumulatory o pojemności 35,8 kWh. Można je zatem naładować w ok. 8 godzin nawet przy wykorzystaniu klasycznego gniazdka 230V.

Firma planuje wykorzystanie pojazdów do dostarczania przesyłek kurierskich zwłaszcza w centrach dużych i średnich miast. Wszystko dlatego, że pojazdy elektryczne tego typu są wręcz stworzone do jazdy w warunkach miejskich.

Specyfika pracy kurierów w miastach wymusza naprzemienne zwiększanie prędkości i hamowanie, a także wymaga częstych postojów w celu dostarczenia paczek. W przypadku samochodów spalinowych przekładałoby się to na znacznie zwiększone zużycie paliwa, a w konsekwencji większą emisję CO2.

DPD, materiał promocyjnyDPD, materiał promocyjny DPD, materiał promocyjny

Pojawienie się na drogach nowych elektrycznych pojazdów czyni e-flotę DPD Polska największą w kraju. Firma stawia także kolejne stacje ładowania tego typu samochodów. Pierwsze zostały zainstalowane już w Krakowie, Kaliszu, Gdańsku, Warszawie, Toruniu i Częstochowie. Następne pojawią się m.in. w Poznaniu, Lublinie, Wrocławiu, Rzeszowie i Białymstoku.

Rosnący e-commerce i potrzeby dystrybucyjne naszych Klientów oraz utrzymywane ograniczenia w handlu stacjonarnym zwiększają popyt na usługi kurierskie. Coraz więcej kupujemy w sieci i coraz częściej zwracamy do e-sklepu artykuł, który nie spełnił naszych oczekiwań. Świadomi wyzwań związanych ze zmianami klimatu staramy się jednak działać tak, by spełniać oczekiwania konsumentów i jednocześnie maksymalnie ograniczać ślad węglowy

- komentuje Łukasz Zembowicz, dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu i członek Zarządu DPD Polska.

To odpowiedź na oczekiwania klientów

Jak wskazuje firma DPD, takie działania są nie tylko elementem strategii zgodnej ze społeczną odpowiedzialnością biznesu, ale również odpowiedzią na wyraźne oczekiwania klientów. Jak wynika z badania Barometr E-shopper 2019 zrealizowanego na zlecenie DPDgroup, konsumenci oczekują od firm działań możliwie jak najmniej uciążliwych dla społeczności oraz środowiska naturalnego.

Działając w myśl tej strategii, DPDgroup zobowiązało się do 2025 roku zmniejszyć emisje CO2 w wybranych miastach Europy o aż 80 proc. w porównaniu do 2020 r. Jednym ze sposobów ma być planowane powiększenie floty o kolejne 7 tys. pojazdów z napędem alternatywnym oraz instalacja 3,6 tys. stacji ładowania.

W przypadku DPD Polska odpowiedzią na oczekiwania klientów dotyczące odpowiedzialności firm za środowisko jest podjęta właśnie inwestycja w 50 nowych pojazdów elektrycznych, które zagoszczą w centrach polskich miast i staną się lepszą alternatywą dla tradycyjnych samochodów dostawczych.