Jeszcze więcej "czystych" paczek trafi do naszych domów. Firma kurierska idzie zieloną ścieżką

Ruszył program dopłat do zakupu aut elektrycznych dla osób fizycznych, na dachach instalujemy fotowoltaikę, a konsumenci mają coraz większe oczekiwania wobec równoważonych działań firm i wykorzystywanych przez nie pojazdów. "Elektryczna" ewolucja już trwa i zmienia naszą rzeczywistość. Wydaje się, że nadziei na trwałą zmianę należy szukać przede wszystkim w przedsiębiorcach - w innowacyjnych firmach, które nie są obojętne na głosy konsumentów, a cywilizacyjne zmiany i potrzebę walki przeciwko zmianom klimatu potrafią przekuć nie tylko w wizerunkowy, ale i biznesowy sukces.

Z jednej strony – dbałość o środowisko i troska o warunki życia dla przyszłych pokoleń. Z drugiej – konieczność dostosowania się do regulacji międzynarodowych i rosnących oczekiwań konsumentów. Jak na kwestię pojazdów elektrycznych by nie spojrzeć, wniosek jest jeden – to przyszłość. Kto szybciej to zrozumie i poweźmie ambitne plany, przysłuży się nie tylko środowisku, ale też uzyska premię dla swojego biznesu. 

Elektromobilność w Polsce rozwija się w szybkim tempie, nadal jednak nie stanowi istotnej części rynku. Dość powiedzieć, że – jak wynika z raportu PKO Leasing – w 2020 r. auta elektryczne odpowiadały za ok. 2 proc. łącznej sprzedaży nowych samochodów osobowych. To kilkukrotnie mniej niż średnio w Europie. Dane z Polski zaczynają robić wrażenie, gdy spojrzymy na firmy. Okazuje się, że przedsiębiorcy odpowiadają za ponad cztery piąte całej sprzedaży aut elektrycznych w Polsce. W naszym kraju infrastruktura umożliwiająca użytkowanie tego typu pojazdów nie jest jeszcze wystarczająco rozbudowana, co może stanowić barierę dla prywatnych użytkowników. Większe firmy często korzystają z aut elektrycznych na ograniczonych, zurbanizowanych obszarach i nierzadko dysponują własną siecią stacji ładowania. Kwestie braku odpowiedniej infrastruktury nie stanowią więc dla nich tak dużego wyzwania, jak dla osób fizycznych. 

DPD Polska po zielonej stronie mocy 

Świetnym przykładem biznesu, w którym odpowiedzialność za środowisko może sobie przybić piątkę z wygodą i praktycznością, są usługi kurierskie. Zauważyła to już spółka DPD Polska, która dynamicznie rozwija swoją eko flotę. Niedawno poszerzyła ją o kolejnych 50 elektrycznych busów kurierskich - eVito Furgon marki Mercedes-Benz. Łącznie ma już sto tego typu pojazdów. 

Vany użytkowane są przez DPD Polska do dostarczania przesyłek w centrach dużych i średniej wielkości miast. Jak informuje firma, dzięki zasięgowi 150 km, model eVito Furgon doskonale sprawdza się w ruchu miejskim. Furgony zostały wyposażone w silniki elektryczne o mocy 116 KM, ich średnie zużycie energii elektrycznej to 24,9 kWh na 100 km. 

Zauważamy zwiększone zapotrzebowanie na przyjazne dla środowiska opcje doręczenia. Staramy się spełniać te oczekiwania poprzez wprowadzenie do naszej floty pojazdów nisko i zeroemisyjnych - komentuje Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska. 

Zresztą coraz większa flota pojazdów elektrycznych to niejedyny eko pomysł DPD Polska. Spółka tworzy także m.in. w dzielnicach mieszkalnych i biznesowych oraz w centrach miast tzw. oddziały miejskie. Realizują one doręczenia rowerami, rowerami cargo, skuterami elektrycznymi, a nawet pieszo. Spółka wiele uwagi poświęca także optymalizacji tras przejazdów – co nie tylko oznacza dla niej oszczędności, ale i, w przypadku pojazdów spalinowych, redukcję szkodliwej emisji. 

Firma DPD przestawia się na zielony transportFirma DPD przestawia się na zielony transport Materiał promocyjny

DPDgroup chce znacząco obniżyć ślad węglowy doręczeń 

Działania DPD Polska wpisują się w politykę swojej spółki-matki, czyli międzynarodowej sieci kurierskiej DPDgroup. Ta właśnie postawiła sobie kolejne ambitne cele dotyczące redukcji śladu węglowego w prowadzonej działalności. Długofalowa strategia zrównoważonego rozwoju DPDgroup to neutralność połączeń kurierskich.  

DPDgroup jest w trakcie wdrażania planu doręczeń niskoemisyjnych w 225 miastach, zamieszkałych przez 80 mln osób, do 2025 r. Projekt zakłada ograniczenie emisji dwutlenku węgla w objętych nim miastach o 89 proc. oraz zanieczyszczeń o 80 proc.  

Już dziś DPDgroup jest na drodze do redukcji emisji dwutlenku węgla na przesyłkę o 30 proc. do 2025 r., względem 2013 r. Stale podejmuje też inicjatywy zmierzające do wypełnienia celu unijnego, dotyczącego 90-procentowej redukcji emisji generowanej przez transport do 2050 roku. Cele DPDgroup zakładają jak największe ograniczenie emisji związanych z logistyką, ale też, co kluczowe, dobrowolną kompensację pozostałej części emisji. W trakcie programu kompensacji emisji dwutlenku węgla, sieć wsparła finansowo m.in. inwestycje w turbiny wiatrowe w Indiach czy turbiny napędzane biogazem w Brazylii.