Sztuczna inteligencja w gamingu i biznesie

Zdalny dostęp do danych w chmurze, machine learning czy rosnąca popularność webinarów to jedynie niewielki procent technologii, która usprawnia działania przedsiębiorstw w wielu branżach. Na tej liście nie może oczywiście zabraknąć sztucznej inteligencji, która wspiera sterowanie cyfrową transformacją, przyczynia się do większej automatyzacji, podnosi prestiż i innowacyjność oraz przedstawia nowy kierunek rozwoju. Wśród wielu branż, które czerpią garściami z rozwoju AI jest... branża gamingowa.

AI a gry komputerowe

Pojawianie się nowych modeli biznesowych spowodowało, że rozwój gier poszedł w kierunku sztucznej inteligencji. To ona daje realną szansę wywarcia nowego wpływu na całą produkcję [1], a tym samym - na nową jakość, którą doceniają gracze. Co więcej, gry oparte na sztucznej inteligencji stawiają na pierwszym planie doświadczenia odczuwane przez gracza [2]. I chociaż brzmi to jako zupełnie nowe rozwiązanie, w rzeczywistości jej początki datuje się na lata 70-te. To wtedy powstała gra Pong, w której to komputerowy przeciwnik odbijał piłeczkę, naśladując w ten sposób klasycznego ping-ponga. Zastosowana w ten sposób sztuczna inteligencja była pierwszą, odnotowaną w branży. Sławę tego rozwiązania przypieczętowała grą Space Invaders, która powstała zaledwie osiem lat później. Co ciekawe - odniosła ogromny sukces i do dziś uważa się, że przyczyniła się do rozwoju światowego przemysłu. 

Mogłoby się wydawać, że nic nie pobije popularności Space Invaders, aż na rynku nie pojawił się słynny Pac-Man. Zastosowane w grze algorytmy sztucznej inteligencji co prawda nie były tak skomplikowane, jak te obecne, ale nadal robiły ogromne wrażenie. Pixelowe duszki, które goniły głównego bohaterach oparte były na trzech, różnych trybach, które doprowadzały do decyzji: podążać, zatrzymać się, wrócić na pierwotne miejsce.

Późniejsza rewolucja w branży gamingowej to nie tylko rozwój technologii samej w sobie, ale także coraz odważniejsze stosowanie AI. 

Nauka sztucznej inteligencji w grach komputerowych pozwala m.in. dostosować się przeciwnikom do sposobu gry. Mechanizm odpowiada na słabości i reaguje na taktykę gracza, przez co gameplay jest bardziej realistyczny i “plastyczny”. Obecne badania i eksperymenty analizują temat w kategorii okolicznościowej i funkcjonalnej [3]. Ta pierwsza opiera się na szybkości, skuteczności, solidności i wydajności. A druga - na przejrzystości, różnorodności, spójności i skalowalności [3].

Dzięki systematycznemu ulepszeniu dynamicznych skryptów gry spełniają wszystkie wymagania obliczeniowe i funkcjonalne. Co więcej - wyniki eksperymentalne wskazują, że dynamiczne skrypty skutecznie wyposażają przeciwników sterowanych komputerowo w adaptacyjną wydajność [3].

Jak te wnioski zastosować w swoim przedsiębiorstwie?

Chociaż wydawać by się mogło, że tak specyficzna branża jak gaming nie jest uniwersalna, o tyle w wnioski z niej płynące wykorzystuje się w wielu, innych branżach - poczynając od medycyny, po przemysł. Statystyki i badania prowadzone na całym świecie wskazują, że już teraz ponad 72% organizacji wykorzystuje sztuczną inteligencję w co najmniej jednym obszarze działalności biznesowej. Co więcej - 51% firm realizujących projekty związane z AI przyznaje, że zakończyły się one sukcesem.

Wśród zalet AI, które zastosować może niemalże każde przedsiębiorstwo, wymienia się:

  • fakt, iż jest to technologia umożliwiająca przeprojektowanie procesów [4],
  • pomoc w zarządzaniu pracownikami - np. w kwestii dostrzegania potrzeby podnoszenia umiejętności, przekwalifikowania lub stworzenia nowych stanowisk [5],
  • wspierania obowiązków i zadań pracowników (jest wspomagana przez interdyscyplinarny wkład ludzi), 
  • AI może generować atrakcyjne oferty, radykalnie poprawiać wydajność, rentowność, wpływać pozytywnie na przychodów i satysfakcję konsumenta [4], 
  • wsparcie bezpieczeństwa (np. dla usługi cloudowe dla firm - jak czytamy na stronie Anegis - usługi Microsoft Azure zapewniają wiodące w branży zobowiązanie do ochrony i prywatności danych), 
  • zoptymalizowanie produkcji - AI, w dużym uproszczeniu, otworzy nowe możliwości dalszego usprawniania procesów produkcyjnych, przyczyniając się do min. zoptymalizowania wydatków związanych z wdrażaniem nowych produktów. 
  • możliwość prognozowania rezultatów, postępów i wyników - AI tworzy prognozy w oparciu o ogromne ilości danych, przewidując w ten sposób ewentualne zachowania na rynku.

Bibliografia

[1] Riedl, M. O., & Zook, A. (2013, August). AI for game production. In 2013 IEEE Conference on Computational Inteligence in Games (CIG) (pp. 1-8). IEEE.

[2] Treanor, M., Zook, A., Eladhari, M. P., Togelius, J., Smith, G., Cook, M., ... & Smith, A. (2015). AI-based game design patterns.

[3] Spronck, P., Ponsen, M., Sprinkhuizen-Kuyper, I., & Postma, E. (2006). Adaptive game AI with dynamic scripting. Machine Learning, 63(3), 217-248.

[4] Hamscher, W. (1994). AI in business-process reengineering. Ai Magazine, 15(4), 71-71.

[5]Tarafdar, M., Beath, C. M., & Ross, J. W. (2019). Using AI to enhance business operations. MIT Sloan Management Review, 60(4), 37-44.