"Mamy kryzys? No raczej!" - pisaliśmy niemal równo dla lata temu w pierwszym artykule cyklu "Piątki dla klimatu". Wyjaśnialiśmy w nim, dlaczego (wzorem m.in. "Guardiana") zaczynamy używać terminu "kryzys klimatyczny" do opisywania wywołanych przez człowieka zmian klimatu i ich skutków.
Od tego czasu użycie tego terminu coraz bardziej upowszechnia się w mediach, a o kryzysie klimatycznym mówi się coraz więcej. W Gazeta.pl udało nam się przez ten czas kontynuować cykl "Piątki dla klimatu" i rozwijać pisanie o środowisku w ogóle. Powstał m.in. serwis Zielona.Gazeta.pl, Zielony Newsletter i poranna rozmowa na żywo na tematy ekologiczne - Zielony Poranek, a także inne cykle i inicjatywy.
Jednak przed nami - jak mówią eksperci - kluczowa dekada walki ze zmianami klimatu, w której zdecydują się w dużej mierze losy nasze i kolejnych pokoleń. Dlatego media stale muszą rozwijać się tak, by sprostać skali wyzwania - i to robimy w Gazeta.pl. Po dołączeniu do inicjatywy Covering Climate Now nawiązujemy teraz partnerstwo z Koalicją Klimatyczną i wprowadzamy zmiany organizacyjne, które pozwolą nam lepiej informować o kryzysie klimatycznym i środowiskowym.
14 maja Gazeta.pl nawiązała partnerstwo z Koalicją Klimatyczną - zrzeszeniem 27 organizacji pozarządowych zaangażowanych w aktywności na rzecz ochrony klimatu. W ramach partnerstwa na naszych łamach regularnie publikowane będą autorskie komentarze i analizy ekspertów organizacji należących do Koalicji. Na stronie Zielona.gazeta.pl materiały te będą miały własną sekcję. Dzięki temu czytelnicy i czytelniczki serwisu zyskają jeszcze więcej opartych na wiedzy naukowej treści z zakresu klimatu i środowiska, łatwo też będzie je znaleźć w naszym zielonym serwisie.
Publikacja artykułów eksperckich to także odpowiedź na apele aktywistów klimatycznych, którzy wzywają polityków oraz media, by mówić prawdę o kryzysie klimatycznym i słuchać głosu nauki.
Ponadto tworzymy nową strukturę - międzyredakcyjny Green Desk, którym będę kierował jako redaktor naczelny serwisu Zielona.Gazeta.pl. Jako pierwszy w Polsce duży portal horyzontalny centralizujemy nasze działania redakcyjne wokół zielonej tematyki.
Kryzys klimatyczny dotyka lub będzie dotykał prawie wszystkich dziedzin życia i w dużej mierze zdefiniuje to, co będzie działo się w XXI wieku. Green Desk pozwoli nam na lepsze informowanie o kryzysie klimatycznym i zagwarantuje, że klimat i środowisko będą nie tylko jednym z wielu tematów, lecz także integralną częścią coraz większej liczby materiałów w Gazeta.pl - od tych dotykających bieżących wydarzeń, polityki i gospodarki po kulturę i styl życia.
Zmiany klimatu są widoczne gołym okiem, ale nasza świadomość konkretnych wyzwań klimatycznych i środowiskowych wciąż jest dość mała. Do tego, choć jawne zaprzeczanie zmianom klimatu spada na margines, to negacjonizm klimatyczny zyskuje nowe formy i wciąż staje na przeszkodzie potrzebnym działaniom. Dlatego chcemy przekazywać rzetelną wiedzę i edukować na temat kryzysu klimatycznego i środowiskowego.
Słuchamy też głosów naszych czytelniczek i czytelników, którzy chcą wiedzieć nie tylko o najgorszych scenariuszach i konsekwencjach zmian klimatu, lecz także o tym, co można zrobić. Chodzi zarówno o działania indywidualne, jak i - przede wszystkim - systemowe zmiany i rozwiązania. Tych chcemy w Gazeta.pl prezentować coraz więcej i pisać w duchu dziennikarstwa rozwiązań.
Patryk Strzałkowski, redaktor naczelny Zielona.Gazeta.pl