Marzysz o wyjątkowym ogrodzie? Niech Internet Cię zainspiruje

Sposobów na znalezienie inspiracji do zaprojektowania ogrodu czy działki jest mnóstwo. Można wertować poradniki i gazety, oglądać programy telewizyjne o tej tematyce, udać się do sklepu ogrodniczego lub zrobić sobie spacer po osiedlu. Niemal nieograniczone pomysły na urządzenie swojego skrawka ziemi daje także Internet - o czym coraz częściej mogą przekonać się także osoby 50+.

Internet to właściwie bezgraniczne źródło inspiracji do urządzenia ogrodu. Wszystko zależy tylko od naszej wyobraźni. W sieci znajdziemy tysiące blogów i stron internetowych pełnych zdjęć, filmów i porad ogrodniczych (oraz budowlanych – wszak wymarzony ogród to czasem także np. staw, fontanna, kominek, altana czy betonowy grill). Internet to także setki sklepów internetowych i platform zakupowych, na których można znaleźć wszystko – od worka ziemi, sekatora czy konewki, po domki letniskowe i zewnętrzne baseny z jacuzzi. To wszystko sprawia, że inspiracji i możliwości jest wręcz – nomen omen – urodzaj!

Ogromną zaletą e-zakupów jest choćby to, że otrzymujemy ciężkie, nieporęczne towary dosłownie pod drzwi. Szczególnie dla dziadków i babć taka opcja wydaje się szczególnie nieoceniona. Nie bez znaczenia podczas zakupów w Internecie jest także możliwość porównania cen u różnych sprzedawców.

Mimo tych wygód z zakupami przez Internet wciąż wiąże się też wiele obaw i wątpliwości. Warto je więc rozwiać – jedną po drugiej.

1. Rośliny też kupię przez Internet?

Zdecydowanie tak! Sprzedawcy profesjonalnie zapakują sadzonkę czy drzewko, a kurier ostrożnie dostarczy nam zamówioną przesyłkę. Warto przekonać się samemu, że kupno roślin przez Internet jest proste.

2. A co, jeśli zakupy dotrą do mnie w złym stanie?

Nawet jeśli rośliny dotrą do adresata źle zapakowane, połamane, wyschnięte czy przemrożone, klient ma prawo do reklamacji – można ją zazwyczaj złożyć mailowo lub telefonicznie.

Podobnie sprawa wygląda ze wszystkimi innymi produktami, które przydadzą się w ogrodzie – meblami ogrodowymi, sprzętami ogrodniczymi itd.

Warto pamiętać, że w przypadku zakupów internetowych klientom przysługuje prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni. Wprawdzie ta możliwość nie dotyczy m.in. żywych roślin, ale wielu innych towarów – jak najbardziej.

3. Kto i jak dostarczy mi ciężkie rośliny i sprzęty do ogrodu?

Za każdym razem, gdy kupujemy coś w Internecie, mamy do wyboru różne formy dostawy. To przede wszystkim kurier, ale w niektórych przypadkach można zamówić paczkę do odbioru np. w sklepie, stacji paliw czy w specjalnym automacie do odbioru przesyłek. Cześć platform zakupowych oferuje także usługę wniesienia zamówionego towaru do domu.

Przy każdej opcji dostawy widzimy jej koszt. Warto dokładnie zapoznać się z tą kwotą, szczególnie w przypadku towarów o dużych gabarytach. To również zaleta zakupów w sieci – możemy porównywać ceny nie tylko samego towaru, ale także łączne koszty jego zakupu i transportu.

Po zamówieniu i finalizacji transakcji (ewentualnie – zamówieniu za pobraniem, czyli z obowiązkiem zapłaty przy odbiorze) klient może odetchnąć i oczekiwać na przesyłkę.

4. Jak opłacę zakupy w Internecie?

Tu również opcji jest wiele. Dla osób z dostępem do bankowości elektronicznej zapewne najwygodniejszy będzie przelew online. W takim przypadku zwykle jesteśmy przenoszeni bezpośrednio na stronę wybranego banku, gdzie po zalogowaniu od razu mamy wypełniony formularz przelewu. Wystarczy tylko autoryzować transakcję i gotowe.

Uwaga! W przypadku niektórych sklepów internetowych nie ma takiej możliwości. Wówczas dostajemy – np. na maila – informację o numerze rachunku bankowego, na który powinniśmy zrobić przelew. W takiej sytuacji wystarczy samodzielnie uzupełnić w systemie bankowości internetowej pola formatki przelewu. Nie jest to skomplikowane, większość pól wypełnimy intuicyjnie.

Inną możliwością jest zakup przy pomocy karty płatniczej. W takim przypadku należy podać w stosownym formularzu numer karty, jej datę ważności i tzw. kod CVV2 lub CVC2 (trzy cyfry na odwrocie karty).

Osoby bardziej obeznane w technologiach mobilnych mogą – w miarę możliwości, jakie daje operator płatności danego sklepu – zapłacić także np. BLIKIEM czy portfelem mobilnym. Część platform zakupowych ma własne opcje płatności.

Zakupy możemy także zamówić za pobraniem, tzn. opłacimy je dopiero u kuriera.

5. Czy to bezpieczne?

Bezpieczeństwo zakupów w sieci budzi największe obawy u osób powyżej 50. roku życia. Okazuje się jednak, że te obawy możemy zminimalizować.

Po pierwsze, korzystajmy z usług zaufanych platform zakupowych i sklepów internetowych. Nie znamy danej witryny? Wystarczy sprawdzić opinie o tym sprzedawcy. Wiele negatywnych komentarzy – np. o nieterminowych wysyłkach, wadliwych towarach czy problemach z reklamacjami – powinno zapalić w naszym umyśle lampkę ostrzegawczą.

Sprawdźmy też zabezpieczenia danej witryny. To m.in. prefiks „https" na początku adresu strony, a także aktualny certyfikat bezpieczeństwa (sprawdzimy go przez kliknięcie w kłódkę w adresie strony).

Także na etapie płatności zweryfikujmy, czy znamy witrynę operatora płatności, na którą jesteśmy przenoszeni z e-sklepu. Wiarygodni operatorzy oferują wiele różnych form płatności.

Nigdy nie klikajmy w podejrzane linki w e-mailach czy SMS-ach. Oszuści mają wiele pomysłów. Na przykład przesyłają wiadomości, w których podają się za kurierów i informują o konieczności dopłaty do przesyłki. Do wiadomości dołączony jest link, który rzekomo prowadzi do strony płatności. W rzeczywistości to fałszywa witryna, której celem jest wyłudzenie np. danych karty płatniczej albo danych do logowania do systemu bankowości internetowej.

Zakupy w sieci biją rekordy popularności, także w grupie osób w wieku 50+. Nic dziwnego – to najwygodniejsza i bardzo przystępna forma kupowania. Nieważne, czy szukamy ubrań, prezentów, czy wyposażenia ogrodu.