Odcinek zakopianki najtaniej chcą zbudować Chińczycy. Minister: oferty są badane, czy nie zaproponowano rażąco niskiej ceny

Na budowę 16 km drogi od Rdzawki do Nowego Targu złożono sześć ofert - podała GDDKiA. Najniższą cenę daje chińska firma Stecol Corporation. Najwyższą - polski Mostostal Warszawa, którego oferta jest dwa razy droższa.
Trasa nowego fragmentu drogi krajowe 47 Trasa nowego fragmentu drogi krajowe 47 źródło: GDDKiA

Zakopianka do przebudowy - nowy odcinek od Rdzawki do Nowego Targu

Chodzi o budowę 16,136 km dwujezdniowej drogi krajowej nr 47 i szerokości jezdni 2x3,50m. Nie będzie to droga ekspresowa, ale o zbliżonych parametrach. Do tego cztery węzły drogowe oraz 22 obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty i estakady). To odcinek bardzo zatłoczonej zakopianki. Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, powołując się na pomiary sprzed trzech lat, średni ruch dobowy na nim to około 14 tys. - 18 tys. pojazdów, który w okresie wakacji i ferii znacznie rośnie. Wąska trasa, z zabudową wzdłuż drogi i ruchem pieszych powoduje powstawanie dużych utrudnień.

Oferty złożone na budowę odcinka DK 47 Rdzawka - Nowy Targ Oferty złożone na budowę odcinka DK 47 Rdzawka - Nowy Targ źródło: GDDKiA

Sześć ofert, najtańsi Chińczycy

Oferty na budowę fragmentu Rudawka - Nowy Targ złożyło sześć podmiotów, przy czym rozpiętość cenowa była bardzo duża. Najtaniej inwestycję chce wykonać chińska firma Stecol Corporation - za 706,245 mln zł. Na drugim miejscu pod względem ceny znalazło się polskie Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z 880,1 mln zł. Na trzecim jest konsorcjum włoskich firm TOTO Construzioni Generali i Cooperativa Muratori & Cementisti CMC z ofertą na poziomie 890,733 mln zł. Dalej PORR z 944,96 mln zł i Budimex z 1,1 mld zł. Najwyższą cenę zaoferował zaś Mostostal Warszawa - to 1,486 mld zł, ponad dwa razy więcej niż Chińczycy.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk Fot. Jakub Włodek / Agencja Gazeta

Minister infrastruktury: oferty są badane

Chińskie firmy na polskich drogach wielu wciąż kojarzą się z problemami przy budowie A2. Pytany o to był w Radiu Kraków minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który powiedział, że teraz oferty są sprawdzane przez inżynierów, co zresztą jest normalną procedurą.

- Oferty podlegają badaniu, czy przypadkiem nie zaproponowano rażąco niskiej ceny, czy mamy w tych procesach uwzględnione wszystkie te elementy, które są cenotwórcze - powiedział minister. Podkreślił też, że na tym odcinku wykonawca ma do wykonania ogromne prace ziemne. - 1,5 mln metrów sześciennych mas ziemi, skał, bo przecież tam jest bardzo różnorodny grunt, musi zostać przemieszczone, część musi zostać wywiezione, część będzie zabudowana. Dla porównania, dzisiaj budowana zakopianka, ta będąca w realizacji, to tylko albo aż 750 tys. metrów sześciennych gruntu - mówił Andrzej Adamczyk.

Korek na Zakopiance w Nowym Targu Korek na Zakopiance w Nowym Targu Fot. Marek Podmokły / Agencja Gazeta

Cena głównym kryterium

Jak podaje GDDKiA, o tym, która oferta wygra, zadecyduje suma punktów, na którą składa się kilka kryteriów. Głównym jest cena - to 60 proc., termin realizacji kontraktu - 12 proc. (wszyscy oferenci zadeklarowali, że zbudują drogę w 49 miesięcy), właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni - 9 proc., równość podłużna nawierzchni - 8 proc., personel wykonawcy - 6 proc. i zagospodarowanie gruntu rodzimego - 5 proc.

Budowa nowych odcinków Zakopianki trwa od 2016 r. Budowa nowych odcinków Zakopianki trwa od 2016 r. źródło: GDDKiA

Zakopianka będzie dwupasmowa

Budowa dwupasmowej drogi z Rdzawki do Nowego Targu uzasadniona jest także dlatego, że od 2016 roku trwają już prace na S7 z Lubnia do Rabki, podzielone na trzy fragmenty (Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała (z dwukilometrowym tunelem) oraz Skomielna Biała - Chabówka. S7 kończyć będzie się w Rabce Zdroju, stamtąd wybudowany ma być dwujezdniowy fragment DK47 do Chabówki, który połączy się z już istniejącym dwujezdniowym odcinkiem z Chabówki do Rdzawki. Od Rdzawki do Nowego Targu powstanie zaś kolejny dwujezdniowy fragment DK47, na który właśnie złożono oferty. W ten sposób cała trasa z Krakowa do Nowego Targu ma być dwujezdniowa, co powinno mocno ułatwić dojazd w Tatry.  

Więcej o:
Komentarze (176)
GDDKiA: Odcinek zakopianki najtaniej chcą zbudować Chińczycy. Minister: oferty są badane, czy nie zaproponowano rażąco niskiej ceny
Zaloguj się
  • pab-blo

    Oceniono 27 razy -5

    A mówią, że mądry Polak po szkodzie... Jakim durniem trzeba być, żeby w ogóle otwierać chińską ofertę po wtopie z A2

  • Oceniono 6 razy -4

    Najtaniej to zależy dla kogo najtaniej - bo dla figuranta może być najtaniej , a dla specjalisty inzyniera nieefektywnie jak przy budowie autostrad Chińczycy zawyzyli czterokrotnie tzn o 400 % koszt wykonania autostrad w Polsce w poróznaniu do kosztu budowy autostrad w innych krajach UE- TZN ZE TO BYŁA H JAWNA KORUPCJA

  • krzysztof_ptk

    Oceniono 6 razy -4

    Patrząc w przyszłość. Polacy chcą do swoich Tatr. A teraz co 10 Polak ma synka i córkę i chcą tam dojechać w 5 godzin. Z Rdzawki. Są Chińczycy naprawdę tą najlepszą ofertą? A właściwie dlaczego nie chce się tam budować najlepszego rozwiązania a do domu pani szydło buduje się szybką trasę????

  • Oceniono 5 razy -3

    nawet projektant się , kierownik budowy ani inspektor nie maja kwalifikacji do orzekania o przetargach - bo się nie znają na kosztach - dokumentacji projektowo-kosztorysowej i analizach techniczno finansowych w robotach budowlanych wykonania autostrad , a kosztorysantów nie zatrudniają już 30 lat - bo kontrola kosztów by przeszkadzała w rozkradaniu Polski.

  • kolektywnie

    Oceniono 13 razy -3

    Chińczycy mają najwięcej kasy na łąpówki więc pewnie wygrają przetarg.Ostatnio cały Sejm maszeruje do chinskiej ambasady na kolacje więc sukces gwarantowany.Podatnik za to zapłaci a autostrady nie będzie!

  • mniklasp

    Oceniono 6 razy -2

    widac ze oferta zostala napisana z sufitu Polacy nie maja pojecia jak pisac oferte , nie wiedz co chca i ile to kosztuje , polagaja na oferentach i alej nie wiedza co ile kosztuje poniewaz nigdy sami nie robia obliczen , pisanie przez ministra ze ma byc przewalone 1.5 ml szcesc ziemi jest glupie, kto wie ile to jest oprocz tego co ma przewalac ? Jak mozna dwac jakies punkty np za nawierzchnie, Nawierzchnia ma byc dokladznie sprecyzowana i koniec , najpierw jest tzw preliminacyjna oferta wykonalnosci na bardzo dokladne wymagania techniczne , jakosciowe itp Rozrzut 100% znaczy ze polska oferta byla " wybudujecie nam dwupasmowa droge , 16 km " W Polsce jaja sa dalej , amatorzy jak byli tak sa. Daleko im do Ameryki

  • kato-rznik

    Oceniono 4 razy -2

    Można wprowadzić już teraz opłaty za przejazd zakopianką, np. po 50 zł do tego nie potrzeba autostrady, tylko odpowiednią regulacja ruchu,. Plus, opłata za wjazd do Zakopanego, np. 10 zł. Tak jest w Oslo, Bergen æ, sprawdzi się i w Zakopanem.
    Najpierw zacząć od budowy kolei.

  • mr.superlatywny

    Oceniono 8 razy -2

    "706,245 mln zł" Po co amerykanski Format liczb ?? Po europejsku jest po kazdym trzycyfrowym "bloku" kropka, a nie przecinek !

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX